dvd-codec? medibuntu? [fixat]

korpdotter
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

dvd-codec? medibuntu? [fixat]

Inlägg av korpdotter »

För att spela de flesta DVDer på marknaden behöver du libdvdcss2-paketet. Detta paket finns tillgängligt genom att använda Medibuntu. Detta är ett tredjeparts-paket som inte stöds av Ubuntu.
läst på wiki-sidan. jag förstår inte riktigt vad det betyder, känner mig lite trög. jag tror det faller på att jag inte vet vad medibuntu är, det är svårt att hitta paketet då... skulle va snällt om nån vill förklara...
Senast redigerad av 1 korpdotter, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: dvd-codec? medibuntu?

Inlägg av HenrikAn »

Edit: Smygis har rätt, man måste tydligen installera libdvdcss2 från medibuntuförådet. Tydligen hade jag aldrig spelat någon dvd-film på den här datorn... :P

För att först ta det där med dvd-uppspelning så behöver man nog inte göra som i wikitexten du hittat. Vi får titta på det.
Nu ska det räcka att öppna Program->Lägg till/Ta bort... och se till att Alla tillgängliga program är valt i rutan uppe till höger. Sök sedan på t.ex dvd.
Bocka i Ubuntu restricted extras och slutför sedan genom att klicka på Verkställ ändringar nere till höger.
Klart!

Man kan om man vill själv skapa ett eget programförråd som t.ex medibuntprojektet verkar ha gjort. Lägger man till adressen till detta så får man genom dom vanliga gränssnitten (som t.ex Synaptic eller "Lägg till/Ta bort...") tillgång till program där. Se http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Program/Mjukvarukallor för mer information.
Senast redigerad av 1 HenrikAn, redigerad totalt 16 gånger.
korpdotter

Inlägg av korpdotter »

tack för hjälpen. hittade nåt program där som verkade vettigt. fast alltså... jag tror jag behöver nånslags plugin eller så. för att kunna läsa dvd. fattar inte riktigt. jag har kaffeine och vlc och nåt som heter filmuppspelare nu. ingen av dem kan läsa dvd som det är nu. måste ha nåt tillägg för det tror jag?
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

du måste installera libdvdcss2 för att kunna spela krypterade dvd skivor.
http://www.medibuntu.org/
https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
korpdotter

Inlägg av korpdotter »

;D ha! jag fixade det. nu är jag helt omåttligt nöjd. första gången jag lyckades fixa nåt genom terminalen. iofs har jag haft datorn och ubuntu sen igår eftermiddag, men ja. jättenöjd med mig. att jag kan ::) tack för hjälpen
(nu ska jag kolla på film hela dan)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"