rtorrent unrar automatiskt?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
rtorrent unrar automatiskt?
tjo!
Det är så att jag är i dagarna och håller på att plocka ihop en server o ja tänkte köra rtorrent på den...
det som jag undrar över är följande:
Kan man göra så att när en torrent med .rar filer i automatiskt packas upp när torrenten är klar?
Med nåt script i rtorrent.rc eller något kanske?
Jag vet inte hur man skriver script o sådant själv alls så, brukar sno andras exempel som jag ser fungerar bra så all hjälp är välkommen.
Om det ens går vill säga:)
Det är så att jag är i dagarna och håller på att plocka ihop en server o ja tänkte köra rtorrent på den...
det som jag undrar över är följande:
Kan man göra så att när en torrent med .rar filer i automatiskt packas upp när torrenten är klar?
Med nåt script i rtorrent.rc eller något kanske?
Jag vet inte hur man skriver script o sådant själv alls så, brukar sno andras exempel som jag ser fungerar bra så all hjälp är välkommen.
Om det ens går vill säga:)
- Konservburk
Re: rtorrent unrar automatiskt?
Ja, det går. Du kan anväda on_finished i ~/.rtorrent.rc för att göra precis vad du vill precis när en nerladdning blivit klar.
-
- Kontakt:
aha.. hade missat den delen.
då borde man alltså kunna göra en on_finished = move_complete,"execute=unrar x *.rar" i rtorrent.rc?
ifall det bara är en .rar fil och sen en massa r0 blahabla filer så borde väl det kommandot fungera?
Förutsatt att filerna ligger i en egen katalog också då?
då borde man alltså kunna göra en on_finished = move_complete,"execute=unrar x *.rar" i rtorrent.rc?
ifall det bara är en .rar fil och sen en massa r0 blahabla filer så borde väl det kommandot fungera?
Förutsatt att filerna ligger i en egen katalog också då?
- Konservburk
NEJ! För det första så tror jag inte att rtorrent expanderar *.rar alls. Det där kommer därför inte att funka om rar-filen heter något annat än just "*.rar" (vilket den helt säkert gör). För det andra måste du nog använda kommatecken mellan de olika argumenten i sället för mellanrum. Sedan finns det ju även rar-arkiv där du ska packa upp *.part1.rar, eller *.part01.rar eller *.part001.rar eller *.part0001.rar osv. Då funkar det inte med bara *.rar rakt av.ScrotzaN skrev:då borde man alltså kunna göra en on_finished = move_complete,"execute=unrar x *.rar" i rtorrent.rc?
Min tanke var att du skulle göra typ så här:
Kod: Markera allt
on_finished = unpack_rar,"execute=/path/to/unpack_rar.sh,$d.get_base_path="
-
- Kontakt:
hmm, du råkar inte ha eller veta vart det finns ett unpack_rar.sh script som passar till detta ändamål?:)
O ja förstår inte riktigt hur jag ska definiera $d.get_base_path= ?
Ska det vara något som unpack rar scriptet fixar eller?

O ja förstår inte riktigt hur jag ska definiera $d.get_base_path= ?

- Konservburk
Nej, men det är inte svårt att skriva ett eget.ScrotzaN skrev:hmm, du råkar inte ha eller veta vart det finns ett unpack_rar.sh script som passar till detta ändamål?:)
Nej! $d.get_base_path= är en variabel som i ~/.rtorrent.rc automatiskt ersätts med sökvägen till det som laddas ner. Tanken var att du ska skicka med den sökvägen till unpack_rar.sh så att det skriptet vet var uppackningen ska ske. Den hamnar i variabeln "$1" i själva skripet.ScrotzaN skrev:O ja förstår inte riktigt hur jag ska definiera $d.get_base_path= ?
Det första skriptet måste göra är att hitta rar-filer som ligger i just den sökvägen:
find "$1" -iregex '.*\.rar'
find "$1" -iregex '.*\.rar' -and -not -iregex '.*\.part[0-9]*[2-9]\.rar'
find "$1" -iregex '.*\.rar' -and -not -iregex '.*\.part[0-9]*[2-9]\.rar' \
| while read RAR
do (
cd "${RAR%/*}"
unrar x "${RAR##*/}"
) done
#!/bin/sh
LOG="/dev/null"
| while read RAR
do (
cd "${RAR%/*}"
unrar x "${RAR##*/}"
) done >>"$LOG"
-
- Kontakt:
Aha, jag börjar förstå nu tror jag, tack för att du tar dig tid:)
så om jag förstått det rätt
så i rtorrent.rc så gör jag bara:
Sedan så skapar jag en fil som heter unpack_rar.sh
klistrar in:
Sätter den sen som körbar med typ chmod +ax unpack_rar.sh
path/to/ ändrar jag naturligtvis till stället där scriptet ligger?
så om jag förstått det rätt
så i rtorrent.rc så gör jag bara:
on_finished = unpack_rar,"execute=/path/to/unpack_rar.sh,$d.get_base_path="
klistrar in:
#!/bin/sh
LOG="/dev/null"
| while read RAR
do (
cd "${RAR%/*}"
unrar x "${RAR##*/}"
) done >>"$LOG"
path/to/ ändrar jag naturligtvis till stället där scriptet ligger?
- Konservburk
Precis så var det tänkt ja. Men inga garantier att det funkar, jag har inte testat det själv.
-
- Kontakt:
Ok, men tack ändå:)
ska testa sen såfort jag får igång servern min:)
Mycket uppskattat.
ska testa sen såfort jag får igång servern min:)
Mycket uppskattat.
-
- Kontakt:
Förresten, finns det någon speciell anledning till att '.*\.part[0-9]*[2-9]\.rar' \ ser ut just så och inte '.*\.part[0-9]*[0-9]\.rar' \
Kan det inte bli krångel om en fil heter t.ex. part011.rar eller dyl då så den tar den också separat?
Kan det inte bli krångel om en fil heter t.ex. part011.rar eller dyl då så den tar den också separat?
- Konservburk
Kom just på att den där biten inte funkar som det var tänkt. Borde typ vara:ScrotzaN skrev:Förresten, finns det någon speciell anledning till att '.*\.part[0-9]*[2-9]\.rar' \ ser ut just så och inte '.*\.part[0-9]*[0-9]\.rar' \
find . -iregex '.*\.rar' -and -not -iregex '.*\.part[0-9]+.rar' -or -iregex '.*\.part0*1\.rar'
DVS allar *.rar som inte har något "part" innan sig, samt alla *.part01.rar, med godtyckligt antal nollor.
#!/bin/sh
LOG="/dev/null"
find "$1" -iregex '.*\.rar' -and -not -iregex '.*\.part[0-9]+.rar' \
-or -iregex '.*\.part0*1\.rar' \
| while read RAR
do (
cd "${RAR%/*}"
unrar x "${RAR##*/}"
) done >>"$LOG"
-
- Kontakt:
Ok, tack o bock:)
Ifall det inte skulle fungera o ja inte lyckas lösa det själv så postar jag väl igen:)
Ifall det inte skulle fungera o ja inte lyckas lösa det själv så postar jag väl igen:)
- Konservburk
Du kan ju posta även om det funkar så att andra som hittar hit senare också får veta just att det funkar.ScrotzaN skrev:Ifall det inte skulle fungera o ja inte lyckas lösa det själv så postar jag väl igen:)
-
- Kontakt:
Tjo!
har inte stat scriptet ännu men jag har kommit men jag märkte att när man laddar ner rar filer som innehåller part så heter oftast första delen part001 eller part01 går det att bara modifiera scriptet på detta vis:
Eller måste man lägga till -and emellan dom eller dyl?
Sen ifall det inte finns några .rar filer alls struntar den i att göra något då eller får man något felmeddelande då?:)
Tack på förhand!
har inte stat scriptet ännu men jag har kommit men jag märkte att när man laddar ner rar filer som innehåller part så heter oftast första delen part001 eller part01 går det att bara modifiera scriptet på detta vis:
#!/bin/sh
LOG="/dev/null"
find "$1" -iregex '.*\.rar' '.*\part01.rar' '.*\part001.rar' -and -not -iregex '.*\.part[0-9]+.rar' \
-or -iregex '.*\.part0*1\.rar' \
| while read RAR
do (
cd "${RAR%/*}"
unrar x "${RAR##*/}"
) done >>"$LOG"
Sen ifall det inte finns några .rar filer alls struntar den i att göra något då eller får man något felmeddelande då?:)
Tack på förhand!
- Konservburk
Du ska inte behöva lägga till part01.rar och part001.rar separat. Tanken är att de ska komma med ändå.
Om vi börjar med -iregex '.*\.rar' ... den hittar allar filer som slutar på .rar, även part#-varianterna. Med -and -not -iregex '.*\.part[0-9]+.rar' plockar du sedan bort alla rar-filer som har en part#-del precis innan .rar, även part001.rar osv. Slutligen lägger du till alla part1.rar, part01.rar, part001.rar, part0001.rar, osv med -or -iregex '.*\.part0*1\.rar', vilket i slutändan borde ge dig precis vad du vill ha.
Om find inte hittar några rar-filer över huvud taget så händer ingenting alls eftersom skriptet aldrig kommer in i while-loopen då.
find "$1" -iregex '.*\.rar' -and -not -iregex '.*\.part[0-9]+.rar' -or -iregex '.*\.part0*1\.rar'
Om find inte hittar några rar-filer över huvud taget så händer ingenting alls eftersom skriptet aldrig kommer in i while-loopen då.
-
- Kontakt:
aha!
då var det tänkt på redan:)
ja så går det om man inte kan läsa script ordentligt:)
Ska testa det imorgon.
jag har förresten gjort då att den flyttar filerna automatiskt när den är klar och även till olika ställen beroende på i vilken watch mapp jag lägger dom, men rar-delen borde väl inte påverkas av den väl?
som jag förstått det så sätter den $d.get_base_path= till något unikt för varje fil o ifall on_finished rar delen ligger efter on_finished move delen så borde väl det fungera?
Ska testa imorgon annars om inte annat.
då var det tänkt på redan:)
ja så går det om man inte kan läsa script ordentligt:)
Ska testa det imorgon.
jag har förresten gjort då att den flyttar filerna automatiskt när den är klar och även till olika ställen beroende på i vilken watch mapp jag lägger dom, men rar-delen borde väl inte påverkas av den väl?
som jag förstått det så sätter den $d.get_base_path= till något unikt för varje fil o ifall on_finished rar delen ligger efter on_finished move delen så borde väl det fungera?
Ska testa imorgon annars om inte annat.
- Konservburk
$d.get_base_path= är det ställe där det du laddar ner hamnar. Jag är osäker på om du kan ha fler on_finished efter varandra eller om den senare helt enkelt definerar om den tidigare. I så fall är det bara att slänga in även move-biten i det lösa scriptet så ordnar även det sig.ScrotzaN skrev:som jag förstått det så sätter den $d.get_base_path= till något unikt för varje fil o ifall on_finished rar delen ligger efter on_finished move delen så borde väl det fungera?
-
- Kontakt:
menar du att man ska lägga in move-biten i unpack_rar.sh ?
går det bara att kopiera den raden från rtorrent.rc rakt av o sätta i den filen eller?
EDIT: såhär ser min on_finished rad ut nu:
går det bara att kopiera den raden från rtorrent.rc rakt av o sätta i den filen eller?
EDIT: såhär ser min on_finished rad ut nu:
on_finished = move_complete,"execute=mv,-u,$d.get_base_path=,$d.get_custom1= ;d.set_directory=$d.get_custom1="
- Konservburk
Det kanske går jättebra med två on_finished, jag vet inte. Men om det inte funkar så är det första du ska göra att ta bort den ena av dem och se om det är det som är fel. Exakt hur du ska fixa den biten isf är ett senare problem som vi kan ta då. Men du kan inte bara flytta in hela move_complete-raden in i skriptet. Den måste anpassas lite först.
-
- Kontakt:
Ok, är på jobbet nu så ja kan inte testa några modifikationer nu.
men jag hann testa med 2 st on_finished innan ja gick hemifrån o det fungerade inte iallafall.
Så antingen måste man lägga till rar saken på den tidigare on_finished (om det går?)
Eller så får man baka in allting i unrar scriptet.
men jag hann testa med 2 st on_finished innan ja gick hemifrån o det fungerade inte iallafall.
Så antingen måste man lägga till rar saken på den tidigare on_finished (om det går?)
Eller så får man baka in allting i unrar scriptet.