Kompabilitet Linux-Windows
Kompabilitet Linux-Windows
Jag fick ett konstigt påstående häromdagen. En Windows XP-användare, som uttryckte sig lite förklenande om att jag använder Linux och menade att Windows och Linux är i många fall inte kompatibla. Jag svarade att de är inte kompatibla i några fall.
Går det att ange en siffra på i hur många fall de inte är kompatibla? Två-tre? Tio?
Går det att ange en siffra på i hur många fall de inte är kompatibla? Två-tre? Tio?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Kompabilitet Linux-Windows
Vad menar han med kompatibla?
Jag vet inte. Det som föranledde detta, var att han skickade mig ett mail, som inte innehöll något annat än "JJ". Jag frågade vad det betyder och svaret blev ett i en förringande ton om att jag måste förstå att om jag nu väljer att använda något som Linux, så är det inte kompatibelt med Windows i många fall, bla bla bla.
Jag svarade att det nog är så i några fall, inte i många, samt att jag inte finner något vettigt skäl till att köpa något som kostar skjortan, när man kan få det gratis. Svaret:
"---. Nu är det så att själva operativsystemet (Windows eller Linux) är ju inte det som kostar mest i en stor datorutrustning...[---] Men jag håller i *princip* med dig att Linux är en bra idé och hade jag klarat mig utan Windows och varit lite ”fri” och oberoende användare så hade jag kanske kört Linux jag med. Så kör du ditt Linux och ha det trevligt och var lite fri och udda."
Sa Magistern.
Jag svarade att det nog är så i några fall, inte i många, samt att jag inte finner något vettigt skäl till att köpa något som kostar skjortan, när man kan få det gratis. Svaret:
"---. Nu är det så att själva operativsystemet (Windows eller Linux) är ju inte det som kostar mest i en stor datorutrustning...[---] Men jag håller i *princip* med dig att Linux är en bra idé och hade jag klarat mig utan Windows och varit lite ”fri” och oberoende användare så hade jag kanske kört Linux jag med. Så kör du ditt Linux och ha det trevligt och var lite fri och udda."

Sa Magistern.
Vad är det här för någon egenligen?
Han verkar ju ta ditt användande av Ubuntu personligt

-
Mig veterligen kostar mjukvaran oftast betydligt mer än hårdvaran. Bara Windows Vista, Microsoft Office och och några Adobe-program överstiger en väl fungerande dator i pris. Angående kompabilitet så fungerar det alldeles utmärkt att ha Windows och GNU/Linux datorer i samma nätverk.Dancer skrev:Jag vet inte. Det som föranledde detta, var att han skickade mig ett mail, som inte innehöll något annat än "JJ". Jag frågade vad det betyder och svaret blev ett i en förringande ton om att jag måste förstå att om jag nu väljer att använda något som Linux, så är det inte kompatibelt med Windows i många fall, bla bla bla.
"---. Nu är det så att själva operativsystemet (Windows eller Linux) är ju inte det som kostar mest i en stor datorutrustning...[---] Men jag håller i *princip* med dig att Linux är en bra idé och hade jag klarat mig utan Windows och varit lite ”fri” och oberoende användare så hade jag kanske kört Linux jag med. Så kör du ditt Linux och ha det trevligt och var lite fri och udda."![]()
Sa Magistern.
Ja, det var väl ungefär det, jag uppfattade. Det är ju ok om folk håller sig till sakfrågan, vässar sina argument och kanske konstaterar att man har olika åsikter och behov. Nema problema.upnorth skrev:
Jag saknar tyvärr kunskap för att mer ingående informera om Linux och/eller Ubuntu. Han är yrkesfotograf och det känns som att han enbart svarar utifrån det.... Herregud, jag undrade ju bara över de där förbenade J:na. Märkligt, förresten, för jag får mail med smileys från andra personer, som använder Windows....

Haha, inte är det lätt inte 

- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Det där med bokstaven J har jag råkat ut för, då från en person som jag vet kör Outlook2003. (jag kör Thunderbird)
Om det rör sig om en smiley och i så fall vilken, vet jag inte.
Det kan även hända att jag hade Thunderbird inställd på att bara visa ren text.
Det vore såklart intressant att veta på vilket sätt systemen skulle vara inkompatibla.
Är ha yrkesfotograf kanske han jobbar med något bildprogram som inte finns för andra än windowsanvändare.
Han har kanske en kamera som måste ha ett program för att tanka över bilder, som kräver windows, servicepac2, och adminrättigheter...
Annars kan man ju tycka att en bildfil är en bildfil, oavsett vilket operativsystem man använder.
Om det rör sig om en smiley och i så fall vilken, vet jag inte.
Det kan även hända att jag hade Thunderbird inställd på att bara visa ren text.
Det vore såklart intressant att veta på vilket sätt systemen skulle vara inkompatibla.
Är ha yrkesfotograf kanske han jobbar med något bildprogram som inte finns för andra än windowsanvändare.
Han har kanske en kamera som måste ha ett program för att tanka över bilder, som kräver windows, servicepac2, och adminrättigheter...
Annars kan man ju tycka att en bildfil är en bildfil, oavsett vilket operativsystem man använder.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det brukar vara så att Linux är duktigt kompatibelt med Windows, men man kan nog inte säga det omvända.
* I Linux kan man t ex läsa de filsystem som Windows använder, men Windows ser ingenting om det inte är Windows.
* Med Samba går det att dela filer med Windows, men Windows har ingen motsvarande funktion.
* OpenOffice kan läsa MS Office-format, men omvänt funkar inte.
* E-post borde funka över vilket OS som helst.
* De flesta musikformat som Windows klara, klara också Linux. Men jag vet inte om Windows klara OGG.
* Från Linux kan du chatta med kompisar som har MSN, men Windows fixar bara MSN.
osv
* I Linux kan man t ex läsa de filsystem som Windows använder, men Windows ser ingenting om det inte är Windows.
* Med Samba går det att dela filer med Windows, men Windows har ingen motsvarande funktion.
* De flesta musikformat som Windows klara, klara också Linux. Men jag vet inte om Windows klara OGG.
* Från Linux kan du chatta med kompisar som har MSN, men Windows fixar bara MSN.
osv
Detta är intressant för mig. Nu vill jag förstås inte att den här tråden ska bli någon slags skvallertråd typ Han sa, Hon sa och då sa jag, även om frestelsen är stor, för korrespondensen med denne Windowsare fortsätter och eftersom jag inte haft så mycket fakta att servera, så har vi naturligtvis nu hamnat där jag utmålas som känslomässig hysterika eller nåt sånt.....
"...använder i mitt yrke, PhotoShop CS3 och Lightroom och Sonar3 och Kontakt2 m.m. m.m. går helt enkelt inte att köra i Linux så jag har inget val."

Jag har följande information:danno skrev: Det vore såklart intressant att veta på vilket sätt systemen skulle vara inkompatibla.
"...använder i mitt yrke, PhotoShop CS3 och Lightroom och Sonar3 och Kontakt2 m.m. m.m. går helt enkelt inte att köra i Linux så jag har inget val."
Och det här är intressant! Är det verkligen så här?maths57 skrev:Det brukar vara så att Linux är duktigt kompatibelt med Windows, men man kan nog inte säga det omvända.
Vad är OGG?
Hu rmenar du här?
osv
-
OGG är ett fritt mediaformat. Läs mer här:
http://www.fsf.org/resources/formats/playogg
http://www.fsf.org/resources/formats/playogg
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Att program som grabben använder inte finns till linux har absolut inget med kompabilitet mellan linux och windows att göra. Det är ett helt totalt annat problem. han får väll be tillverkarna av de programmen att släppa linuxversioner av mjukvarorna.
Att tro programm skrivna för ett system bara ska mirakulöst fungera på andra plattformar är ren idioti. Ungeför som om man skulle tro att man kan sätta en motor från en 747a i en VW Golf. Linux och Windows är brutalt olika system. Linux är ett Unixliknande POSIX system medans Windows är... Windows. Många windows programm är sedan skrivna på ett sånt sätt att dem är väldigt låsta till windows. Tex använder WinAPI/MFC/WPF för det grafiska (Som endast fungerar på windows) istället för Qt/wx/GTK+ (Som alla fungerar på i stort sätt alla plattformar med fler än 20 användare). O.S.V.
Sedan att det inte går att köra windowsporgramm under linux är inget större hinder för att köra windowsprogramm under linux
Ganska många windowsprorgramm fungerar under Wine. Wine är ett program som 'lurar' windowsprogramm att tro att dem körs under windows. För att utveckla wine har dem i stort varigt tvungen att försöka skriva ett system som fungerar exakt som windows. och med take på att ingen vet exakt hur windows fungerar eller är ihopsatt så går det riktigt bra för dem. På 15 år har dem väll hunnigt ungefär halvvägs. Vissa program fungerar jättebra, andra lite halvdant och många fungerar inte alls.
Att tro programm skrivna för ett system bara ska mirakulöst fungera på andra plattformar är ren idioti. Ungeför som om man skulle tro att man kan sätta en motor från en 747a i en VW Golf. Linux och Windows är brutalt olika system. Linux är ett Unixliknande POSIX system medans Windows är... Windows. Många windows programm är sedan skrivna på ett sånt sätt att dem är väldigt låsta till windows. Tex använder WinAPI/MFC/WPF för det grafiska (Som endast fungerar på windows) istället för Qt/wx/GTK+ (Som alla fungerar på i stort sätt alla plattformar med fler än 20 användare). O.S.V.
Sedan att det inte går att köra windowsporgramm under linux är inget större hinder för att köra windowsprogramm under linux

Ganska många windowsprorgramm fungerar under Wine. Wine är ett program som 'lurar' windowsprogramm att tro att dem körs under windows. För att utveckla wine har dem i stort varigt tvungen att försöka skriva ett system som fungerar exakt som windows. och med take på att ingen vet exakt hur windows fungerar eller är ihopsatt så går det riktigt bra för dem. På 15 år har dem väll hunnigt ungefär halvvägs. Vissa program fungerar jättebra, andra lite halvdant och många fungerar inte alls.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- maths57
Att Windows Messenger klara bara protokollet MSN. Man kan installera ICQ, Yahoo m m, men det är extra program. Jabber måste man också installera program för. I Linux har du Pidgin, som klarar alla dessa protokoll och några till. Inga extra program där inte.Dancer skrev:Hu rmenar du här?
osv
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag minns att jag använde mig av ett program som hette trillian och klarade en hel del under windows.maths57 skrev:Att Windows Messenger klara bara protokollet MSN. Man kan installera ICQ, Yahoo m m, men det är extra program. Jabber måste man också installera program för. I Linux har du Pidgin, som klarar alla dessa protokoll och några till. Inga extra program där inte.Dancer skrev:Hu rmenar du här?
osv
Funktionaliteten var inte bra med något protokoll men det dög att chatta med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trillian_% ... program%29
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."
Benjamin Franklin (1706-1790)
Benjamin Franklin (1706-1790)
Smygis skrev:Att program som grabben använder inte finns till linux har absolut inget med kompabilitet mellan linux och windows att göra. Det är ett helt totalt annat problem.

han får väll be tillverkarna av de programmen att släppa linuxversioner av mjukvarorna.

Stort tack för ditt inlägg!Många windows programm är sedan skrivna på ett sånt sätt att dem är väldigt låsta till windows. Tex använder WinAPI/MFC/WPF för det grafiska (Som endast fungerar på windows) istället för Qt/wx/GTK+ (Som alla fungerar på i stort sätt alla plattformar med fler än 20 användare). O.S.V.
Nej det finns ingen Linuxversion av den anledningen att dom inte skulle tjäna tillräckligt med pengar på det. Men blir man tillräckligt många (Läs: många!) så kan man ev. få dom att tänka om gällande Linux.Dancer skrev:![]()
Menar du verkligen att programtillverkarna till, i det här fallet PhotoShop CS3, Lightroom, Sonar3, Kontakt2, HAR linuxversionerna??? Alltså, är det SÅ det funkar??? Man måste efterfråga dem för att få dem.....
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Eller ännu bättre. Släpp källkoden.Hund skrev:Nej det finns ingen Linuxversion av den anledningen att dom inte skulle tjäna tillräckligt med pengar på det. Men blir man tillräckligt många (Läs: många!) så kan man ev. få dom att tänka om gällande Linux.Dancer skrev:![]()
Menar du verkligen att programtillverkarna till, i det här fallet PhotoShop CS3, Lightroom, Sonar3, Kontakt2, HAR linuxversionerna??? Alltså, är det SÅ det funkar??? Man måste efterfråga dem för att få dem.....
- HenrikAn
Jag vet inte hur bra det stämmer med verkligheten, men i senaste avsnittet av Linux Action Show snackade dom en hel del positivt om Adobe. Det lät som dom bidrar en hel del till projekt och har börjat släppa en del kod fri. Dessutom skulle någon programvara börja testas i en linuxversion. Någon som förstår och är mer intresserad kan väl lyssna och rapportera om det finns anledning att jubla?Hund skrev:Nej det finns ingen Linuxversion av den anledningen att dom inte skulle tjäna tillräckligt med pengar på det. Men blir man tillräckligt många (Läs: många!) så kan man ev. få dom att tänka om gällande Linux.Dancer skrev:![]()

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Citerar Math

Slutsats, Windows självt klarar inte mycket, men med rätt program så tar "Windows" rätt mycket, rubbet. (lägg märke till situationstecknen)
Citerar Sid!
Slutligen
Linux och Windows är lika olika som dag och natt, det finns inte mycket man skulle kunna kalla kompabilitet förutom en del grundfunktioner som att läsa universiella standardformat.
Angående "gratis"
Program är "business" och gör man inga pengar så släpper man det inte, det är så den här kommersiella marknaden fungerar, tyvärr. Och ger man bort nåt "gratis" så finns det alltid en tanke bakom ändå att tjäna pengar på det, på något sätt. Ingen gör något för att bara vara snäll, det skulle vara hemmapulare i så fall som vill presentera nåt de är stolta över och har slitit med.
Vi lever i en egoistisk pengagalen värld, tyvärr, där det alltid är lika skönt att se någon verkligen ge bort något utan baktankar.
Det beror nog på att "man är störst", skulle situationen vara den omvända så skulle säkerligen Windows supportera det mesta från Linux gissar jag, man vore så illa tvungen på Microsoft.Det brukar vara så att Linux är duktigt kompatibelt med Windows, men man kan nog inte säga det omvända.

I windows ordnar man det mesta med program. Partition Magic läser vilket filsystem som helst, till exempel. Windows självt supporterar inte mycket mer än just Windows.* I Linux kan man t ex läsa de filsystem som Windows använder, men Windows ser ingenting om det inte är Windows.

Windows klarar vilket ljudformat som helst, inklusive OGG förutsatt att du har rätt spelare/program bara, KMplayer eller K-Lite tar allt som finns till exempel.* De flesta musikformat som Windows klara, klara också Linux. Men jag vet inte om Windows klara OGG.
Nja, det finns många olika chattprogram till Windows också, som tar det mesta. (samma som till linux)* Från Linux kan du chatta med kompisar som har MSN, men Windows fixar bara MSN.
Slutsats, Windows självt klarar inte mycket, men med rätt program så tar "Windows" rätt mycket, rubbet. (lägg märke till situationstecknen)

Citerar Sid!
Jag citerar ur ett annat forum.Mig veterligen kostar mjukvaran oftast betydligt mer än hårdvaran. Bara Windows Vista, Microsoft Office och och några Adobe-program överstiger en väl fungerande dator i pris. Angående kompabilitet så fungerar det alldeles utmärkt att ha Windows och GNU/Linux datorer i samma nätverk.
Svar!It is illegal because you must pay for the licence to distribute mp3 codecs in the US, not too sure about other places.
Vad Microsoft tjänar så ruskigt mycket på är all piratkopiering, utan den skulle de stå sig slätt och Linuxanvändarna skulle strömma in. Skulle folk plötsligt få börja betala för sina program, så valde de garanterat Linux.Here, too. I don't care, though. The only legal piece of software I own is Linux, anyway. Even my old version of XP was downloaded.
Slutligen
Linux och Windows är lika olika som dag och natt, det finns inte mycket man skulle kunna kalla kompabilitet förutom en del grundfunktioner som att läsa universiella standardformat.
Angående "gratis"
Program är "business" och gör man inga pengar så släpper man det inte, det är så den här kommersiella marknaden fungerar, tyvärr. Och ger man bort nåt "gratis" så finns det alltid en tanke bakom ändå att tjäna pengar på det, på något sätt. Ingen gör något för att bara vara snäll, det skulle vara hemmapulare i så fall som vill presentera nåt de är stolta över och har slitit med.
Vi lever i en egoistisk pengagalen värld, tyvärr, där det alltid är lika skönt att se någon verkligen ge bort något utan baktankar.