Ska sätta upp stor server, hjälp med nätverkslösningen.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
eriksson25
Kontakt:

Ska sätta upp stor server, hjälp med nätverkslösningen.

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Jag har haft en ubuntu server rullande ett år snart med div saker på så som ftp, fileserver genom samba, asterisk osv. Den sitter på min hemma 100/100 lina. Men nu är min tanke att göra det lite snyggare/bättre och dela upp servern i delar. Ska skaffa ett 12U serverskåp som jag tänkt fylla enlgigt förljande. Alla med gigakort och en gigaswitch såklart.
1. Pfsense dhcp + brandvägg (om det går att ha på samma burk)
2. ftp Server
3. Ospec server
4. Filserver

Tanken är att alla burkar givetvis har egen operativsystem disk osv men att sen all lagring sker på filservern. Men då till min fråga, Räcker samba som delningsprotockoll? Eller hur ska jag få ut full hastighet ur mitt nätverk? Har tyckt att samba varit lite långsamt, och när nu ftp servern ska flytta ifrån sj filservern så kanske det blir en stor prestanda förlust?

Har ni några tankar?

Edit vad tror ni det krävs för kräm i burkarna för att få ut max? just nu har allt suttit på en stackars amd 3200+.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ska sätta upp stor server, hjälp med nätverkslösningen.

Inlägg av KiviE »

eriksson25 skrev:1. Pfsense dhcp + brandvägg (om det går att ha på samma burk)
Pfsense är ju gjord för att bland annat vara en brandvägg http://www.pfsense.com/
eriksson25 skrev: Tanken är att alla burkar givetvis har egen operativsystem disk osv men att sen all lagring sker på filservern. Men då till min fråga, Räcker samba som delningsprotockoll? Eller hur ska jag få ut full hastighet ur mitt nätverk? Har tyckt att samba varit lite långsamt, och när nu ftp servern ska flytta ifrån sj filservern så kanske det blir en stor prestanda förlust?
Om ingen Windows dator är inblandad skulle jag rekommendera NFS ist för Samba, mycket snabbare och enklare tycker jag.
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Tyvärr kommer det ju finnas windows burkar i nätverket, dock inte i skälva racket men brudens laptop och även min surf och spel maskin är windows men kan man ha bådasamba och nfs?
KiviE

Inlägg av KiviE »

eriksson25 skrev:Tyvärr kommer det ju finnas windows burkar i nätverket, dock inte i skälva racket men brudens laptop och även min surf och spel maskin är windows men kan man ha bådasamba och nfs?
Ja man kan ha både samba och nfs, vet dock inte om nfs egentligen är snabbare?
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Oki, Men sitter och funderar på om man ska köra ubuntu som file server dist eller om det finns nån annan bättre. Har bara kört ubuntu än så länge men känner mig så pass säker så jag skulle våga mig på nåt annat. Ifall det finns nåt som skulle ge mig klara fördelar alltså. Jag vill kunna ha en windows httpc också vid tv:n som kan kolla på film direckt via nätverket. Men det lär ju inte vara några problem med Samba.
tommol
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av tommol »

Hejsan.
ville bara säga att min inte alls MÅSTE använda Samba mot Windows.
Det finns NFS klienter till Windows.

Jag kör bara NFS och använder Services for UNIX
Gratis klient från Microsoft

NFS är snabbare än Samba!
Jag hade problem med att spela upp HD material tills jag bytte till NFS.

/Tom
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

NFS är också snabbare i mitt GB-nät. Nästan dubbelt mot Samba.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"