Hej,
Jag tänkte sätta upp en rätt gammal burk som gemensam filserver här hemma (några Ubuntu, en MS MediaCenter och en XP-maskin och en Vista (suck!) .... För tanken är väl rätt va?
Så jag satte igån med att installera Ubuntu server 7.04. Jag trodde det var lika "enkelt" som en vanlig desktop och att jag skulle få ett grafiskt gränssnitt ... men hamnade bara i en kommando-prompt ... där stod jag !
Efter lite googlande så hittade jag en massa how-to's .. men alla var att sätta upp grejer via kommando tolken.
Finns det inget grafiskt gränssnitt, eller googlade jag inte tillräckligt bra/länge?
/uffe
Server GUI ?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Server GUI ?
Vad vill du ha? gnome, kde, xfce, *box, fvwm, ...?
Det är bara att installera. Du har ett ncursor ui för apt i aptitude som du kan använda för att installera paket.
Det är bara att installera. Du har ett ncursor ui för apt i aptitude som du kan använda för att installera paket.
Kod: Markera allt
sudo aptitude
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Nej, det stämmer, serverversionen har inget grafiskt gränssnitt. Det är en nedskalad variant som bara har det nödvändigaste. Men om du vill kan du köra den vanliga versionen istället, den fungerar bra som server också.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hur gammal är burken? Klarar den Ubuntu eller ska du pröva Xubuntu?
- Quakeile
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag skulle rekommendera Xubuntu.
Ganska likt Windows samt drar väldigt lite kraft, dvs passar bra på gamla burkar.
Du kan lägga till det grafiska gränssnittet i efterhand om du vill med kommandot:
Ganska likt Windows samt drar väldigt lite kraft, dvs passar bra på gamla burkar.
Du kan lägga till det grafiska gränssnittet i efterhand om du vill med kommandot:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install xubuntu-desktop