Server GUI ?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
UffeSturegren
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Server GUI ?

Inlägg av UffeSturegren »

Hej,

Jag tänkte sätta upp en rätt gammal burk som gemensam filserver här hemma (några Ubuntu, en MS MediaCenter och en XP-maskin och en Vista (suck!) .... För tanken är väl rätt va?

Så jag satte igån med att installera Ubuntu server 7.04. Jag trodde det var lika "enkelt" som en vanlig desktop och att jag skulle få ett grafiskt gränssnitt ... men hamnade bara i en kommando-prompt ... där stod jag !

Efter lite googlande så hittade jag en massa how-to's .. men alla var att sätta upp grejer via kommando tolken.

Finns det inget grafiskt gränssnitt, eller googlade jag inte tillräckligt bra/länge?

/uffe
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Server GUI ?

Inlägg av mcNisse »

Vad vill du ha? gnome, kde, xfce, *box, fvwm, ...?

Det är bara att installera. Du har ett ncursor ui för apt i aptitude som du kan använda för att installera paket.

Kod: Markera allt

sudo aptitude
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Nej, det stämmer, serverversionen har inget grafiskt gränssnitt. Det är en nedskalad variant som bara har det nödvändigaste. Men om du vill kan du köra den vanliga versionen istället, den fungerar bra som server också.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Hur gammal är burken? Klarar den Ubuntu eller ska du pröva Xubuntu?
Användarvisningsbild
Quakeile
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Quakeile »

Jag skulle rekommendera Xubuntu.
Ganska likt Windows samt drar väldigt lite kraft, dvs passar bra på gamla burkar.

Du kan lägga till det grafiska gränssnittet i efterhand om du vill med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install xubuntu-desktop
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"