Filetransfer långsam i Pidgin

Användarvisningsbild
AdrianFrisk
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Filetransfer långsam i Pidgin

Inlägg av AdrianFrisk »

Använder msn med ADSL bredband. Går på tok för långsamt. Någon som har haft liknande problem?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Filetransfer långsam i Pidgin

Inlägg av mcNisse »

Ja, i princip alla som skickar filer med msn... För min del var jag lycklig att det fungerade ;)

pidgin använder sig av servarna när filer skickas. inte direkt mellan kilenterna. Det finns en massa trådar om det...

Edit: Välkommen till ubuntu-se!
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 14 gånger.
Anledning: Såg att det var din första post...
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Vilken version av pidgin kör du? Jag upplevde filtransferna lite snabbare efter 2.4.0
AdrianFrisk skrev:Använder msn med ADSL bredband. Går på tok för långsamt. Någon som har haft liknande problem?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Filtransfers mellan Microsofts MSN-klienter går peer-2-peer, dvs. direkt mellan de överförande parterna. Pidgin skickar via MSNs servrar, alltså (kanske) över atlanten och tillbaka eftersom protokollet som används inte är öppet. Det är så för alla tredjepartsklienter som ansluter till MSN.

En lösning på detta för Linux-vänner och andra är att gå över till Jabber (XMPP) som är en öppen specifikation som vem som helst kan implementera. Det finns även gateways till MSN-nätet så att man kan köra MSN-kommunikation över Jabber.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"