USB-diskar byter namn...

Användarvisningsbild
clomp
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

USB-diskar byter namn...

Inlägg av clomp »

Jag har nyligen installerat Hardy och allt är frid och fröjd förutom att jag har två externa USB-diskar (en LACIE på 250 gig & en WD på 500 gig). Dom mountas automatiskt som dom ska men de mountas med olika etketter lite spontant nästan (tror det började efter att ubuntu låste sig, för första gången någonsin under mina 2 ubuntu-år)

Bild
Hur gör jag för att dessa två diskar mountas med samma namn varenda gång?

Jag hade lite strul med den ena disken som då hade vfat, det försökte jag byta till ext2 eller ext3 (minns inte exakt) och det funkade bra förutom att det fanns en låst mapp som hette lost+found som innehöll drygt 23 Gb som jag inte kom åt. Försökte radera den via terminalen och det lyckades lite halvt, mappen försvann med utrymmet är fortfarande inte åtkomligt.

P.S Detta har alltid fungerat klanderfritt innan...
Bowmore

Re: USB-diskar byter namn...

Inlägg av Bowmore »

Detta är ett problem som man jobbar på för att lösa. Har själv samma problem och alla andra också som kör Hardy.

Problemet är att monteringspunkten under /media inte tas bort när man stänger ner/återstartar datorn och då läggs tecknet _ till i namnet så det kan bli en lång radda med _ efter ett tag.

Vad du kan göra är att avmontera LACIE-enheten och sen ta bort alla dina LACIE-mappar under /media och sen montera enheten igen. Men för att slippa göra detta vid varje återstart så behöver du avmontera dina usb-enheter innan du t.ex startar om. Eller så leva med det tills det kommer en fix.
Användarvisningsbild
clomp
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av clomp »

Ok, finns värre problem att tampas med... Är väl bara vänta då helt enkelt :)

Men finns det någon som har koll på hur jag kan radera (/formatera) så att man kan uttnyttja det utrymmet som fanns i Lost+Found ?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

clomp skrev:Ok, finns värre problem att tampas med... Är väl bara vänta då helt enkelt :)

Men finns det någon som har koll på hur jag kan radera (/formatera) så att man kan uttnyttja det utrymmet som fanns i Lost+Found ?
Lost+Found är en katalog där återskapade filer hamnar om man tex reparerar filsystemet... Vill du få utrymmet tillgängligt så är det bara att ta bort katalogen.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det ska tydligen vara fixat nu, men det kan ju ta ett tag innan ändringen når fram.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Fixen finna att hämta ner nu med paketen sysv-rc och sysvutils
Och den fungerar :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"