Hjälp att ändra rättigheter på USB HDD. [LÖST]
Hjälp att ändra rättigheter på USB HDD. [LÖST]
Jag har en extern usb hårddisk där jag bara har läs rättigheter.
Vart ändrar jag till RW?
Kör Ubuntu Hardy Heron 8.04.
Vart ändrar jag till RW?
Kör Ubuntu Hardy Heron 8.04.
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 15 gånger.
Anledning: Markerade som löst
Anledning: Markerade som löst
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Hjälp att ändra rättigheter på USB HDD.
Om disken monetras under tex /media/extern så kan du prova med
I en terminal.
Kod: Markera allt
sudo chown -R $USER /media/extern
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Vad har USB-disken för format?
Vilka rättigheter är det du får?
NTFS.. Får bara läsrättigheter.Bowmore skrev:Vad har USB-disken för format?
Har NTFS-3G installerat.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kan få skrivrättigheter genom att montera disken manuellt eller genom att pillra in den i /etc/fstab.
Vilka parametrar du skriver in beror på hur du använder disken. Sitter den i hela tiden eller bara bland?
Manuellt montering som gör att du äger filerna. Byt ut XXX mot diskens devicenamn, tex sdb1.
Vilka parametrar du skriver in beror på hur du använder disken. Sitter den i hela tiden eller bara bland?
Manuellt montering som gör att du äger filerna. Byt ut XXX mot diskens devicenamn, tex sdb1.
sudo mount -t ntfs-3g /dev/XXX /mnt -o uid=$(id -u),rw
Jo, men volymens satta rättigheter? Vad ger kommandotAdde skrev:NTFS.. Får bara läsrättigheter.
ls -ld /media/<volymens mappnamn>
Hallå!
Fick inte till "ls -ld /media/<volymens mappnamn>" från Home katalogen.. Volymen heter WD Passport, och den hängde inte med på mellanslaget.. Samlar noob poäng för fullt här känner jag..
Men när jag går in på /media/WD Passport och kör kommandot får jag:
drwx------ 13 adde root 32768 1970-01-01 01:00 .
Jag använder väl inte disken hela tiden, på jobbburken kör jag windows och använder disken där oxå. (Det är en liten HDD till storleken, så den är rätt portabel)
Har kikat i /etc/fstab och där finns den ju inte.. Men vet inte riktigt vad jag ska skriva..
Innan jag uppgraderade till Heron (från feisty) så funkade disken fint. Hade RW direkt om jag inte minns fel.. Kommer inte ihåg att jag hade mkt strul iaf..
Fick inte till "ls -ld /media/<volymens mappnamn>" från Home katalogen.. Volymen heter WD Passport, och den hängde inte med på mellanslaget.. Samlar noob poäng för fullt här känner jag..

Men när jag går in på /media/WD Passport och kör kommandot får jag:
Jag använder väl inte disken hela tiden, på jobbburken kör jag windows och använder disken där oxå. (Det är en liten HDD till storleken, så den är rätt portabel)
Har kikat i /etc/fstab och där finns den ju inte.. Men vet inte riktigt vad jag ska skriva..
Innan jag uppgraderade till Heron (från feisty) så funkade disken fint. Hade RW direkt om jag inte minns fel.. Kommer inte ihåg att jag hade mkt strul iaf..
I kommandon får man ange namn med mellanslag omringar av dubbelfnuttar, så i ditt fall skulle det varitAdde skrev:Hallå!
ls -ld /media/"WD Passport" eller ls -ld "/media/WD Passport"
Normalt för USB NTFS-diskar skulle det ha sett ut så härAdde skrev:Men när jag går in på /media/WD Passport och kör kommandot får jag:
drwxrwxrwx 13 root root 32768 1970-01-01 01:00
dvs att root äger den och även gruppen men övriga (inkl du) kommer också åt den pga de sista rwx
Misstänker att du har kört kommandot chown, men varför rättigheter för grupp och övriga saknar förstår jag inte.
Vad står det i dessa filer för disken WD Passport
/media/.hal-mtab
/etc/mtab
när den är monterad?
Bowmore skrev:
Vad står det i dessa filer för disken WD Passport
/media/.hal-mtab
/etc/mtab
när den är monterad?
Ska kolla när jag kommer hem! Återkommer..
Ok..
/media/.hal-mtab:
/etc/mtab:
/media/.hal-mtab:
/dev/sdb1 1000 0 vfat nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,exec,flush /media/WD Passport
/dev/sda5 / ext3 rw,errors=remount-ro 0 0
proc /proc proc rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
/sys /sys sysfs rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
varrun /var/run tmpfs rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755 0 0
varlock /var/lock tmpfs rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777 0 0
udev /dev tmpfs rw,mode=0755 0 0
devshm /dev/shm tmpfs rw 0 0
devpts /dev/pts devpts rw,gid=5,mode=620 0 0
lrm /lib/modules/2.6.24-15-generic/volatile tmpfs rw 0 0
securityfs /sys/kernel/security securityfs rw 0 0
gvfs-fuse-daemon /root/.gvfs fuse.gvfs-fuse-daemon rw,nosuid,nodev 0 0
/dev/sdb1 /media/WD\040Passport vfat rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,flush 0 0
Din WD Passport är inte en NTFS- utan en FAT32-formaterad disk enligt mtab!
Den är också rätt monterad som FAT (vfat), både med läs- och skrivrättigheter för dig.
Är du säker på att det är en NTFS-disk? Isf är det nåt skumt!
Den är också rätt monterad som FAT (vfat), både med läs- och skrivrättigheter för dig.
Är du säker på att det är en NTFS-disk? Isf är det nåt skumt!
Hej!
Näe jag är inte säker. Tog det förgivet bara..
Jag har inte formaterat den, så den är i "standard" formatet vid leverans. Är förmodligen FAT32 då.
Men enligt mtab så ska det inte vara några problem alltså?? Skumligt.. Nån annanstans det kan vara knas då?
Näe jag är inte säker. Tog det förgivet bara..

Jag har inte formaterat den, så den är i "standard" formatet vid leverans. Är förmodligen FAT32 då.
Men enligt mtab så ska det inte vara några problem alltså?? Skumligt.. Nån annanstans det kan vara knas då?
Har du en USB-pinne? Isf testa med den och se om den också strular.
De monteras på samma sätt funkar den så är det nåt med disken. Kanske du behöver köra en chkdsk.
De monteras på samma sätt funkar den så är det nåt med disken. Kanske du behöver köra en chkdsk.
OK.. Kopplade in en MP3 spelare och lät den agera USB pinne..
Till den kunde jag skriva utan problem. Kopplade in WD Passport disken parallellt och kan fortfarande inte skriva till den.
Kollar jag mtab och .hal-mtab så ser dom likadana ut..
/etc/mtab:
/dev/sdb1 /media/disk vfat rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,flush 0 0
/dev/sdc1 /media/WD\040Passport vfat rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,flush 0 0
/media/.hal-mtab
/dev/sdb1 1000 0 vfat nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,exec,flush /media/disk
/dev/sdc1 1000 0 vfat nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,exec,flush /media/WD Passport
Soo.. chkdsk säger du?
Till den kunde jag skriva utan problem. Kopplade in WD Passport disken parallellt och kan fortfarande inte skriva till den.
Kollar jag mtab och .hal-mtab så ser dom likadana ut..
/etc/mtab:
/dev/sdb1 /media/disk vfat rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,flush 0 0
/dev/sdc1 /media/WD\040Passport vfat rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,flush 0 0
/media/.hal-mtab
/dev/sdb1 1000 0 vfat nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,exec,flush /media/disk
/dev/sdc1 1000 0 vfat nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,exec,flush /media/WD Passport
Soo.. chkdsk säger du?
Brottas med samma typ av problem i en annan tråd!
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 95#p200395
Den gemensamma nämnaren är WD Passport!
Skillnaden är att den andra är en NTFS.disk!
Chkdsk i Windows eller avmontera och prova med sudo fsck /dev/sdc1 i Ubuntu.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 95#p200395
Den gemensamma nämnaren är WD Passport!
Skillnaden är att den andra är en NTFS.disk!
Chkdsk i Windows eller avmontera och prova med sudo fsck /dev/sdc1 i Ubuntu.
Ååååh... OK.. Nu har jag ett annat litet problem.
När jag googlade runt innan så läste jag om storage device manager och installerade det.
Efter det så gick det visserligen att mounta enheten, men med samma problem, bara read..
Däremot så kan jag BARA mounta den där igenom.
Pluggar jag bara in disken så står det att jag inte är autorized att mounta.
Har nu avinstallerat pysdm, men kan fortfarande inte mounta.
När jag testar sudo fsck /dev/sdb1 (har hetat sdb1 hela tiden. När jag klistrade in från MTAB innan så hette den sdc för att jag körde in MP3 spelaren först) så får jag 2 frågor.
Free cluster summary wrong (589894 vs. really 1269665)
1) Correct
2) Don't correct
3) No action
(Valde 3)
1) Correct
2) Don't correct
(Valde 2)
Har även testat att välja att rätta cluster summary. Men den mountar ändå inte.
Vad ändrade storage device manager för nått så jag inte längre kan mounta?
När jag googlade runt innan så läste jag om storage device manager och installerade det.
Efter det så gick det visserligen att mounta enheten, men med samma problem, bara read..
Däremot så kan jag BARA mounta den där igenom.
Pluggar jag bara in disken så står det att jag inte är autorized att mounta.
Har nu avinstallerat pysdm, men kan fortfarande inte mounta.
När jag testar sudo fsck /dev/sdb1 (har hetat sdb1 hela tiden. När jag klistrade in från MTAB innan så hette den sdc för att jag körde in MP3 spelaren först) så får jag 2 frågor.
1) Correct
2) Don't correct
3) No action
(Valde 3)
1) Correct
2) Don't correct
(Valde 2)
Har även testat att välja att rätta cluster summary. Men den mountar ändå inte.
Vad ändrade storage device manager för nått så jag inte längre kan mounta?
Det är nåt med disken som Ubuntu inte gillar. Det ser inte ut att vara clusterstorleken som är problemet utan något annat som säger att du har mindre ledigt utrymme än vad Ubuntu tror. Har du kollat hur det ser ut i GParted?
Frågan är hur mycket data du har på disken, dvs om du kan backa upp det och formatera om disken?
Har SDM installerat men har aldrig använt det. Men kan det vara så att du gjort en statisk montering av disken? Kolla om den finns med i /etc/fstab.
Frågan är hur mycket data du har på disken, dvs om du kan backa upp det och formatera om disken?
Har SDM installerat men har aldrig använt det. Men kan det vara så att du gjort en statisk montering av disken? Kolla om den finns med i /etc/fstab.
I etc/fstab står det "/dev/sdb1 /media/sdb1 vfat defaults 0 0"
Har övervägt att bara formatera om disken, men det är c:a 110 gb på den. Måste klura ut om jag har plats att backa det nånstans.
Samtidigt vill jag ju inte ge upp.
Vart hittar jag gparted? Nått jag måste installera?
Går det inte få till en statisk mappning av disken? Defaults 0 0, vad innebär det?
Har övervägt att bara formatera om disken, men det är c:a 110 gb på den. Måste klura ut om jag har plats att backa det nånstans.
Samtidigt vill jag ju inte ge upp.

Vart hittar jag gparted? Nått jag måste installera?
Går det inte få till en statisk mappning av disken? Defaults 0 0, vad innebär det?
Default innefattar bl.a rättigheter, så vi provar att ändra på just den delen.
Din disk är alltså nu statiskt monterad enl fstab vilket innebär att den "alltid" måste vara ansluten.
Editera filen fstab med kommandot
och ändra "default" till "utf8,umask=007,gid=46" så att raden ser ut så här
och starta om så får vi se vad som händer.
Du kan installera GParted via Synaptic eller om du vill via terminalen med kommandot
Din disk är alltså nu statiskt monterad enl fstab vilket innebär att den "alltid" måste vara ansluten.
Editera filen fstab med kommandot
sudo gedit /etc/fstab
/dev/sdb1 /media/sdb1 vfat utf8,umask=007,gid=46 0 0
Du kan installera GParted via Synaptic eller om du vill via terminalen med kommandot
sudo apt-get install gparted