Har ett litet i-landsproblem just nu som innebär att varje gång jag öppnar en terminal så hamnar den lite väl högt upp på skärmen, så att jag inte kan komma åt översta listen. Visst, jag trycker bara Alt och så flyttar jag fönstret, men vad jag vill är att fönstret hamnar på rätt ställe varje gång jag öppnar en ny terminal (vilket i mitt fall sker med Windowstangenten+T). Hur kan jag få terminalen att minnas sin position och storlek från förra gången den öppnades? För även storleken är helt fel. På tok för liten och man måste skrolla hela tiden eller förstora fönstret själv varje gång.
Är övertygad om att detta är synnerligen enkelt och valde därför att lägga frågan i nybörjartavlan.
Fönsters standardläge och -storlek
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Fönsters standardläge och -storlek
Har du CompizFusion aktiverat? Om du har det kan du kolla i CompizConfig Settings Manager om du har "Place Windows" aktiverat under "Window Management" aktiverat.
Om du inte har CCSM installerat så finns det att tillgå via förråden.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Fönsters standardläge och -storlek
Jag hade den där GL blaha vad den nu hette förut som visade sig vara totalt värdelös, bland annat var man tvungen att öppna den två gånger för få den att poppa upp... avinstallerade skiten och installerade CCSM istället. Mycket bättre. Dock löste det inte mitt problem, mer än att jag nu åtminstone kan välja ett aningen smartare sätt att placera ut fönstren på. Försökte att styra det hela individuellt men kom aldrig på hur jag kunde få programmet att fatta att det var terminalfönstret jag ville ha på en fast position. Fattar inte vilket "namn" man ska ange under "positionerade fönster".Hund skrev:Har du CompizFusion aktiverat? Om du har det kan du kolla i CompizConfig Settings Manager om du har "Place Windows" aktiverat under "Window Management" aktiverat.
Fattar inte heller vad det där viewport-tjafset går ut på.
Jaha, så korkad var jag...