Jo, t.ex hos ett företag där en downtime innebär förlorade inkomster så är det viktigt att kunna styra detta själv genom att i stället periodisk göra
planerade kontroller manuellt, t.ex nattetid.
Så jag köper inte förslaget att stänga av kontrollen helt för den "vanlige" användaren. Han eller hon kommer säkert inte heller då att göra regelbundna manuella kontroller. Däremot kan man skruva upp värdet, speciellt om man startar om systemet flera gånger per dag, t.ex för att växla mellan Ubuntu och Windows. Men partitionerna bör kontrolleras regelbundet, t.ex en gång i månaden.
En komplettering vad gäller fstab
Den sista siffran i fstab talar om ifall partitionen ska kontrolleras eller inte och i vilken ordning de ska kontrolleras.
0 = kontrolleras inte
1 = kontrolleras först
2 = kontrolleras efter 1
3 = kontrolleras efter 1 och 2
osv, upp till 9.
Så vill man skippa kontrollerna så är ett alternativ att nollställa sista siffran för alla partitionerna i fstab.
Så här gör jag
Själv har jag t.ex Windows, Mandriva, Gutsy och Hardy installerat. I Hardys fstab har jag nollställt sista siffran för alla partitioner som inte tillhör Hardy. Samma filosofi har jag för Gutsy osv. Så för en specifik partition så är det endast ett OS (med några undantag, ett medvetet val) som kontrollerar det. På det sättet har jag minskat ner kontrollerna (tiden) men ändå säkrat att de förr eller senare blir kontrollerade.
Sen finns som sagt alltid möjligheten att trycka ESC