Förslag på stadgar

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

stadgar skrev:Ubuntu Sverige är en lokal gemenskap (sk. LoCo, Local Community) godkänd, men oberoende organiserad och driven, av internationella Ubuntu och Canonical, och därav vid godkännandet aktiv och fungerande.

Lokala gemenskaper världen över är en grundstomme för Ubuntus stora och vidsträckta internationella gemenskap. Möjlighet ges för nära samarbete samt utbyte av erfarenheter lokala gemenskaper emellan.
Detta är bara lite bakgrund som är tänkt ska ge sammanhang till stadgarna. Konflikthantering är inget vid diskuterat hittills på Ubuntu Sverige så det är helt klart intressant.

plun: Stadgarna är bara förslag så om du känner för att skriva en paragraf, så gör det, för då är det enklare att diskutera..
Micke skrev:Kanske kan det vara en inställning (checkbox) i ens forumprofil, där man väljer om man vill vara medlem i föreningen eller inte?
Ja det hade väl kunnat vara något.
Micke skrev:
personlig presentation i wikin innehållande kort personlig information samt kontaktinformation i form av e-post-adress, jabber eller liknande, och också på något sätt är aktiv inom gemenskapen
Är det det som krävs för att vara medlem? Jag tycker det verkar konstigt att kräva en sådan sak från sina medlemmar.
Bättre att ha med bara delen om att man ska vara aktiv i nätverket här och istället ha ett annat styrdokument som slår fast mer detaljerat vad det innebär att vara aktiv inom gemenskapen.
Tanken från min sida var att detta visade på ett mått av engagemang, och också vore trevligt då vi inte kan se varandra. Vad är konstigt?

Vem som räknas som medlem är viktigt då en medlem har en röst och medlemsmötet är det högst beslutande, ska vi inte därför skriva in detta i stadgarna så det inte ändras utan vidare.. :/

Kan säga att jag tidigare ändrade årsmöte tills medlemsmöte.. för såg ingen vinst med att ha ett årsmöte.. men det kanske det finns? :)
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"][quote="stadgar"]Ubuntu Sverige är en lokal gemenskap (sk. LoCo, Local Community) godkänd, men oberoende organiserad och driven, av internationella Ubuntu och Canonical, och därav vid godkännandet aktiv och fungerande.

Lokala gemenskaper världen över är en grundstomme för Ubuntus stora och vidsträckta internationella gemenskap. Möjlighet ges för nära samarbete samt utbyte av erfarenheter lokala gemenskaper emellan.[/quote]
Detta är bara lite bakgrund som är tänkt ska ge sammanhang till stadgarna. Konflikthantering är inget vid diskuterat hittills på Ubuntu Sverige så det är helt klart intressant.

plun: Stadgarna är bara förslag så om du känner för att skriva en paragraf, så gör det, för då är det enklare att diskutera..[/quote]
Hej

"Konflikthantering" är kanske ett för starkt ordval men jag misstänker att det kan bli debatt....vissa frågor
måste då en förening kontrollera med Ubuntu Internationellt vad ståndpunkten ska vara oavsett vad
en vald styrelse har för majoritetsåsikt. I slutändan finns det ju ingen demokrati som Mark S skriver...

Vidare om Svenska Linuxföreningen tycker si eller så så kan då inte Svenska Ubuntuföreningen avvika från
Ubuntus linje.

"This is not a democracy, it's a meritocracy. We try to operate more on consensus than on votes, seeking agreement from the people who will have to do the work."

http://www.ubuntu.com/community/processes/governance

http://en.wikipedia.org/wiki/Meritocracy

Förmodligen är det här också viktigt för att få en fungerande styrelse/förening att det är så här... kan vara främmande för en del
svenskar att man resonerar så här.

Ska fundera lite på en ev paragraf... :)
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Förslag på stadgar

Inlägg av popstr »

[quote="stadgar"]Ubuntu Sverige är en lokal gemenskap (sk. LoCo, Local Community) godkänd, men oberoende organiserad och driven, av internationella Ubuntu och Canonical, och därav vid godkännandet aktiv och fungerande.[/quote]
Formuleringen kan lätt tolkas som att det är "internationella Ubuntu och Canonical" som driver Ubuntu Sverige, vilket ju är helt fel. Jag hinner inte klämma fram en bättre formulering nu dock, men tänk "förenkling" :)
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

plun skrev:"This is not a democracy, it's a meritocracy. We try to operate more on consensus than on votes, seeking agreement from the people who will have to do the work."

http://www.ubuntu.com/community/processes/governance

http://en.wikipedia.org/wiki/Meritocracy

Förmodligen är det här också viktigt för att få en fungerande styrelse/förening att det är så här... kan vara främmande för en del
svenskar att man resonerar så här.
Håller med om att detta kan vara främmande i vårt solidariska Sverige, men för företagsledare är det just så här man bör jobba för att forcera fram resultat. Om jag får välja mellan två personer att utföra ett uppdrag så väljer jag den som säger sig kunna utföra mina önskningar och dessutom kan visa någon form av erfarenhet eller plan för att genomföra detta också. Jag väljer aldrig den som säger 'kanske' eller 'vi skall göra vårt bästa'.

------------------------

Läste tidigare i denna tråd om vad föreningens syfte skulle vara... Detta borde inte vara så svårt om man läser högst upp på Guvernance dokumentet.
Ubuntu has a structure of community governance that aims to:

1 - ensure that a process is defined that allows people to contribute to decisions regarding the Ubuntu community and distribution,

2 - ensure that decisions regarding the Ubuntu distribution and community are taken in a fair and transparent fashion,

3 - ensure that necessary decisions are actually taken, even when there is no clear consensus amongst the community.
Man ska nog inte översätta detta rakt av men ut i från detta så är den framtida föreningens syfte ganska klart.

----------------------------

Jag uppfattar det på forumet att endel anser att förening, stadgar, poster(ordf. kassör mm) känns stelt och gammalmodigt. (men de flest vet vad de handlar om) Men för att hålla ihop en större samling personer så är detta ett beprövat arbetssätt som håller i de flesta sammanhang. Det finns lite vibbar om hurvida det skall vara förening eller inte.... Men tills vidare är det de möten som hålls som är det högsta bestämmande organet på Ubuntu-se om jag inte har fel.
Kanske det snart borde pekas ut en interimstyrelse som får utpekade uppdrag. Kanske detta är gjort. Har inte sett det senaste protokollet som är på G.

--------------------------
sebastean skrev:Föreningsavgift.. nja vi har väl inga kostnader
Angåend kostnader så har väl ubuntu-se redan utgifter och inkomster i och med dist. av skivor. Inkomster via donantioner och dist. av skivor skall gå jämt upp. Även om det varken blir + eller - så är det transaktioner som skall redovisas. (av en kassör, eller kalla det ekonomiansvarig, eller ... what ever...).

------------------------

Ett tips när det gäller att skriva stadgar är att leta efter Normalstadgar. Det finns olika för idella föreninger och Ekonomiska föreninger. Största skilnaden som jag nu kommer på mellan en ekonomisk förening och idéll förening är att man i den ekonomiska föreningen enbart väljer styrelsemedlemmarna. Ej deras funktioner. Medan man i en idiell förening väljer in styrelsemedlemmarna på olika poster så som ordf. kassör mm. På så vis anser jag att man som medlem har stor makt att styra föreningen via årsmötena/stämma. Då kommer jag till detta som sebastian vart inne på.
Ã…rsmötena/stämmor (kan ibland vara flera) är det högsta beslutande organet. (kan kallas vid behov. minst en gång per kalenderår)
Styrelsen är verkställande organ med regelbundena möten. Dessa kan vara öppna eller slutena möten.
Medlemsmöten är informativa och ibland rådgivare till styrelsen. Medlemmar och styrelse kan kalla till dessa.

---------------------------

Sist i detta inlägg så vill jag ge sebastean, micke mfl som intensivt jobbar med detta en stor eloge för det arbete ni gör. Dock återstår det många tråkiga och roliga diskusioner.
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Förslag på stadgar

Inlägg av popstr »

[quote="swe_henke"]Sist i detta inlägg så vill jag ge sebastian, micke mfl som intensivt jobbar med detta en stor eloge för det arbete ni gör. Dock återstår det många tråkiga och roliga diskusioner.[/quote]
Och du ska ha stort tack för dina synpunkter. Det betyder mycket.

Jag ska försöka hinna kika igenom stadgarna ikväll och komma med lite konkreta ändringsförslag.
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Användarvisningsbild
Johan Westin
Kontakt:

Förslag på stadgar

Inlägg av Johan Westin »

swe_henke skrev:
Ett tips när det gäller att skriva stadgar är att leta efter Normalstadgar. Det finns olika för idella föreninger och Ekonomiska föreninger. Största skilnaden som jag nu kommer på mellan en ekonomisk förening och idéll förening är att man i den ekonomiska föreningen enbart väljer styrelsemedlemmarna. Ej deras funktioner. Medan man i en idiell förening valjer in styrelsemedlemmarna på olika poster så som ordf. kassär mm. På så vis anser jag att man som medlem har stor makt att styra föreningen via årsmötena/stämma. Då kommer jag till detta som sebastian vart inne på.
Ã…rsmötena/stämmor (kan ibland vara flera) är det högsta beslutande organet. (kan kallas vid behov. minst en gång per kalenderår)
Styrelsen är verkställande organ med regelbundena möten. Dessa kan vara öppena eller slutena möten.
Medlemsmöten är informativa och ibland rådgivare till styrelsen. Medlemmar och styrelse kan kalla till dessa.
Stadgarna jag har skrivigt är baserade på ett par 'normalstadgar' för en ideell förening.
Skillnaden mellan Ideell förening och Ekonomsik förening har inget med poster i styrelsen att göra. Utan en Ekonomsik förening finns till för att främja sina medlemmars ekonomiska intressen och en ideell förening finns till för att främa sina egna mål och visioner.

Hur många gånger man har sin stämma/årsmöte baseras helt på sina egna stadgar med. Man kan ha stämma varje vecka om man vill det.

Chattade lite på #ubuntu-se kanalen härom natten och då kom någon med förslaget att Ubuntu Sverige borde ha årsmöte/stämma i sammband med att det kommer en ny release av Ubuntu. Jag tyckter det verkar som en bra idé. För det erbjuder mera makt åt medlemmarna och chans till större rotation i föreningen. Samt att vi följer den livscyckel som Ubuntu redan har på ett mera naturligt sätt.

Bara för att vi är en Ubuntu förening och Mark S är det högsta hönset och han påstår att det egentligen inte finns någon demokrati osv osv..
Behöver väl vi inte följa samma modell?
sebastean skrev:
Tanken var att jag som ledare bär hela ansvaret och att de är mindre intressant om jag har delansvariga under mig eller inte, så länge saker blir gjort. Och jag KOMMER ha delansvariga, precis som idag.
Johan, jag tycker du verkar grym och du ska ha mycket creed för vad du lyckas med när det gäller Ubuntu Sverige. Men tänk den dagen Ubuntu Sverige inte har en ledare som är lika bra och engagerad som du.
---
Johan Westin
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Det är väl förståeligt att Canonical och Mark Shuttleworth behåller bestämmanderätten för sig själv? Så gör väl andra distributörer också? Det är ju de som har satsat pengar i Ubuntu. Inte ubuntu-se.

Att samma sätt skulle användas i Ubuntu Sveriges förening är ett dålig förslag.

Varför ska man ha en förening överhuvudtaget? För att distribuera Ubuntu? I Canonicals brev ang. skivor kan man läsa att de rekommenderar att man kopplar in något företag som redan har all struktur och logistik färdigt.

Någon som har tänkt på att när man blandar in pengar i en ideell verksamhet, som ubuntu-se.org support är (det är väl därför den finns?) då röstar idealisterna med fötterna och kvar blir de som tycker att pengar är det viktiga.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

reverb skrev:Bara för att vi är en Ubuntu förening och Mark S är det högsta hönset och han påstår att det egentligen inte finns någon demokrati osv osv..
Behöver väl vi inte följa samma modell?
sebastean skrev:
Tanken var att jag som ledare bär hela ansvaret och att de är mindre intressant om jag har delansvariga under mig eller inte, så länge saker blir gjort. Och jag KOMMER ha delansvariga, precis som idag.
Johan, jag tycker du verkar grym och du ska ha mycket creed för vad du lyckas med när det gäller Ubuntu Sverige. Men tänk den dagen Ubuntu Sverige inte har en ledare som är lika bra och engagerad som du.
Hmm.... ?

Det får inte bli någon infekterad debatt kring detta....;)

Mina frågeställningar ifrågasätter inte Johan och andras eminenta abete med detta utan jag efterlyser då föreningens
plats i detta samt då LoCo definitionen plats i stadgarna.

En någon haltande jämförelse kanske ??? Sverige är medlem i EU och får då anpassa sig till EUs majoritetsbelsut oavsett om vi
kanske har en annan åsikt i någon fråga, "surt sa räven" :P den här föreningen måste då också anpassa sig till Ubuntus intentioner och styrningar.

Det absolut viktigaste målet är att bli ett trovärdigt alternativ till WindowsXP/Vista samt MacOSX.

Kring det här primära måste måste då alla användare, i alla länder jobba åt samma håll, annars kommer vi ingen vart.

Code of Conduct är då också styrande förutom Governance begreppet::
http://www.ubuntu.com/community/conduct

Mina funderingar är enbart så att det blir solklart i stadgarna vad som gäller :)
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Att den förmodade föreningen skall och måste följa Ubuntus Code of Cunduct och Governance bör vara en del av föreningens syfte. Att man i stadgarna verkligen förklarar detta under rubriken § Syfte och verksamhet så kan inte föreningen hamna i konflikt med Canonical Ltd som äger Ubuntu.
Som du skriver i liknelsen så måste föreningen följa Canonical Ltd och Ubuntu i deras beslut. Surt, men det är syftet.
Syftet är att främja Ubuntu och dess spridning.

Man skulle också kunna säga att det inte längre är en person eller personer som är LoCo utan föreningen blir LoCo, och får samma ansvar och skyldigheter.

Sen såg jag att det nu står att 'Föreningen har sitt säte där föreningens ledare bor, för närvarande i Uppsala. ', men sanningen är att föreningen är rikstäckande. Att ange en plats innebär att stadgarna skulle kunna bli förmål för uppdatering varje år eller oftare. finns inget krav på att du måste ange föreningens säte. Praktiskt om det gäller en lokal angelägenhet.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

swe_henke: Jag ser inte att vi behöver skriva ut ort (eller kommun) för vår egen del men det är något som skatteverket kräver..

petri0: Vill du diskutera bildande av förening i sig ber jag dig att skapa en ny tråd för namnet och ämnet på denna är Förslag på stadgar.
Användarvisningsbild
Johan Westin
Kontakt:

Förslag på stadgar

Inlägg av Johan Westin »

[quote="sebastean"]swe_henke: Jag ser inte att vi behöver skriva ut ort (eller kommun) för vår egen del men det är något som skatteverket kräver..
[/i][/quote]
Det stämmer inte, jag har startat upp föreningar där vi inte haft med i stadgarna vart föreningens säte befinner sig. Så det ska inte vara något krav från skatteverket. Och om det är det så tror jag inte att de tar speciellt hår på den regeln. Så vi borde kunna skriva. "Föreningens säte är där firmatecknare/ledaren har sin folkbokföringsadress" eller liknande.
---
Johan Westin
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Reverb: Visst, ändrar du? (obs: enligt nuvarande stadgar har vi två firmatecknare)
Användarvisningsbild
Johan Westin
Kontakt:

Förslag på stadgar

Inlägg av Johan Westin »

np... det är ordnat... funderar på om att ändra följande mening.

"För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man har en personlig presentation i wikin innehållande kort personlig information samt kontaktinformation i form av e-post-adress, jabber eller liknande, och också på något sätt är aktiv inom gemenskapen."

till

"För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man ansökt medlemskap samt på något sätt är aktiv inom gemenskapen."

Det verkar kontigt att bara räkna medlemmarna genom de som skrivigt om sig själva på wikin. Självklart ska alla göra det, men det är kanske inte den handligen som gör en till medlem. Utan för att bli medlem får man kryssa för det när mn registrerar sig på forumet eller om vi väljer att ha ett separat formulär man får fylla i för att bli medlem.
---
Johan Westin
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Reverb: Visst, ändrar du? (obs: enligt nuvarande stadgar har vi två firmatecknare)[/quote]
Du bör ha minst två firmatecknare eler fler. Hört om fallet där CUF kassör i Gävle drog med kassan till Thailand ??? Han var den enda firmatecknaren. Ett misstag som kostade dem lite över en halv miljon. man skall inte låte en enda person ha insyn i kontona. brukligt är att kassör och Ordf är firmatecknare eller alla i styrelsen.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

reverb: Tänken var som jag skrev tidigare att det visar ett visst mått av engagemang ;) Hur definierar vi aktiv inom gemenskapen :/

swe_henke: Fler än två ger fler möjlighet att dra med kassan till Thailand :D Två bör vara en bra kompremiss?

Tillägg: Jag glömde kassören :lol: Det är för närvarande alltså tre firmatecknare när jag ändrat..
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Lägger lite länkar till information från Bolagsverket.

Ideell förening som idkar näring
http://www.bolagsverket.se/dokument/pdf/infomtrl/15.pdf

Nyregistrering – ideell förening som idkar näring (2005-03-18)
http://www.bolagsverket.se/dokument/pdf ... er/905.pdf

Ändringsanmälan – ideell förening som idkar näring (2006-02-13)
http://www.bolagsverket.se/dokument/pdf ... er/915.pdf

Registreringsavgifter för ideell förening som bedriver näringsverksamhet
http://www.bolagsverket.se/priser_avgif ... index.html

Detta är saxat ur en av PDFerna angående stagar. Texten Check! förekommer där nuvarande stadgar verkar klara. Röd text där det saknas eller behöver arbetas om.

Föreningens stadgar
En ideell förenings stadgar bör innehålla:
- föreningens namn
- vilken verksamhet som ska bedrivas Check!
- regler om medlemskap och uteslutning av medlemmar Check!
- regler för medlemsavgiften, eller hur den ska fastställas Check!
- uppgift om verksamhetsåret, så gott som alltid tolv månader och i regel lika med kalenderåret (den 1 januari–31 december)
- regler om beslutande organ (föreningsstämma)
- regler för kallelse till föreningsmöten (föreningsstämmor)
- regler för rösträtt på föreningsstämma
- regler om styrelsens sammansättning (antal etc.) hur den väljs, dess mandattid och för dess arbete

- regler om hur revisorerna utses, deras antal och mandattid Check! (mandattid saknas)
- regler för ändring av stadgarna Check!
- regler för upplösning av föreningen med en uppgift om hur eventuella kvarvarande tillgångar ska fördelas. Check!

Angående beslutande organ, stämma, styrelse och dess sammansättning är väldigt oklart anser jag. Idag har vi någon form av demokratisk diktatur på Ubuntu-SE där Johan (Sebastean) sitter som ledaren. Detta kan översättas till ordföranden i föreningsform. Han är dessutom nu kassör och corrsponderande sekreterare mot Ubuntu.com. Många poster för en person. Därav min jämförelse med diktatur.
För att det ska bli en demokratisk förening krävs en annan fördelning.

§ Ledare anser jag tar udden från § Gruppen (läs styrelsen) då det är han/hon som ensam kan ta beslut som annars Gruppen skulle gjort i en förening. Jag anser att Gruppen utser ett AU (Arbetsutskott) som har mandat att genomföra snabba beslut vid behov. Annars är det till Gruppen man vänder sig vid frågor rörande föreningen.
Sen så borde en stämma vara det högsta bestämmande organet över Gruppens arbete. Medlemsmöte mellan utlysta stämmor är informativa.

Jag har själv inte möjlighet att delta på möten under kvällar pga barn och andra aktiviteter, men anser inte nuvarande stadgar vara redo för beslut.
Detta gäller versionen: Stadgar (senast redigerad 2006-11-22 08:44:28 av JohanLundmark)

Nu är detta mina privata åsikter och de kan ju alltid ifrågasättas. ;)
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

:/ Min avsikt är att webbshoppen ska gå in under ideell förening utan näringsverksamhet då vi enbart kommer sälja Ubuntuprylar, och det är något vi kan begära skriftligt svar på från skatteverket innan vi kör igång.

"- föreningens namn"
Ubuntu Sverige? Vi skriver till det.

"-regler om beslutande organ
- regler om styrelsens sammansättning (antal etc.) hur den väljs, dess mandattid och för dess arbete"

Detta är saker som vad jag kan se finns i nuvarande stadgar. Jag antar att det du menar med röd text är det du skriver under att du tycker är otydligt och att du tycker att styrelsen ska leda Ubuntu Sverige.

Men varför en blanda in att jag för tillfället är kassör (sekreterare väljs på varje medlemsmöte). Enligt det jag föreslagit i stadgarna ska uppdraget kassör (och även uppdragen ordförande och sekreterare) vara åtskilt från uppdraget ledare.

De uppgifter som i många föreningar ligger på ordförande delas enligt förslaget på stadgar upp på Gruppen (styrelsen), och på ledaren, där ledaren står för beslutsfattandet och ordförande och också resten av gruppen för resterande. Att säga att ledaren innehar rollen ordförande är därför inte rättvisande.

[quote="swe_henke"]Sen så borde en stämma vara det högsta bestämmande organet över Gruppens arbete.[/quote]
Stämman (medlemsmötet) är det högst bestämmande, både över Gruppen och Ledaren.

När jag läser det du skriver tycker jag mig få en helt annan bild än när jag läser stadgarna. Vill du diskutera detta är ett förslag från mig att du citerar det i stadgarna som du kommenterar..

Ändring: Formulering
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"][quote="swe_henke"]- regler om beslutande organ
- regler om styrelsens sammansättning (antal etc.) hur den väljs, dess mandattid och för dess arbete[/quote]
Detta är saker som vad jag kan se finns i nuvarande stadgar.[/quote]
"§ Ledare Ledaren står ansvarig inför mötet för, och har därmed beslutanderätt inom, hela Ubuntu Sveriges verksamhet mellan mötena, frånsett gruppens uppgifter nämnda i stadgarna ..//.. Ledaren har på medlemsmötet en röst. Innan ledarens avgång ska denne utse efterträdare som tillträder efter godkännande från medlemsmötet."

"§ Gruppen Gruppen fungerar som föreningens styrelse och har till uppgift att uppmuntra deltagande i medlemsmötet och övrig övergripande diskussion av verksamheten bland medlemmarna, kalla till och leda medlemsmötet, lyfta upp frågor som medlemmar anser vara viktiga på dagordningen för medlemsmötet, att företräda medlemmarna gentemot ledaren, samt ha hand om föreningens ekonomi.. ..//.. Gruppen består av 3 ledamöter varav ordförande, sekreterare och kassör, samt totalt 3 ersättare, en för varje post. . Gruppens ledamöter väljs på ett (1) år."

"§ Medlemmarna Som medlem har man en röst på medlemsmötet i varje omröstning."
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Med risk att bli tjatig...

Jag förstår inte Ledarens roll som inte gruppens medlemmar enskilt eller tillsammans kan ta hand om. Enl. nuvarande struktur som beskrivs i stadgarna så sitter ledaren utanför gruppen men har samma rättigheter som gruppen i sin helhet.
Valet av Ledare borde inte avgöras av den avgående Ledaren utan av en valberedning. Det är ju trots allt en viktig roll enl. nuvarande stadgar.

Vad har årsmötet för roll som inte ett medlemsmöte kan ta hand om då detta är det högsta beslutande organ. Ett årsmöte kan hållas en gång per kalenderår och sedan kallas till extra årsmöten så många ggr som kallelsetiden medger mellan mötena. I regel minst en vecka innan mötet.

§ Gruppen
Gruppen fungerar som föreningens styrelse och har till uppgift att uppmuntra deltagande i medlemsmötet och övrig övergripande diskussion av verksamheten bland medlemmarna, kalla till och leda medlemsmötet, lyfta upp frågor som medlemmar anser vara viktiga på dagordningen för medlemsmötet, att företräda medlemmarna gentemot ledaren, samt ha hand om föreningens ekonomi. Hela detta stycke skulle en eller två i Gruppen klara av utan att hela Gruppen sysslar med detta.

Gruppen består av 3 ledamöter varav ordförande, sekreterare och kassör, samt totalt 3 ersättare, en för varje post. Gruppens ledamöter väljs på ett (1) år. Gruppen är beslutsmässig när 2 av 3 ledamöter/ersättare är närvarande. Gruppen fördelar själv ledamöternas uppgifter. Gruppen fattar beslut med enkel majoritet om inte annat bestämts. Ordinarie ordförande och kassör är tillsammans med ledaren firmatecknare. 3 personer känns få. 5 kan vara lagom med de uppgifter som kan komma att finnas. Sänk suppleanterna till 2 istället. Det blir endast en mer än förslaget. Sen för att förhindra ett helt utbyte (kupp) mot Gruppen så bör minst 2 i Gruppen vara valda på 2 år. Även om man är vald på 2 år kan man välja att avbryta sitt deltagande genom att meddela Gruppen och Valberedningen om detta. Om detta sker så finns det suppleanter för detta. Eventuellt kallas ett extra årsstämma för att göra fyllnandval till Gruppen.

§ Medlemsmötet
Föreningens högsta beslutande organ är medlemsmötet. Mellan varje Medlemsmöte är ledaren föreningens högsta beslutande organ. Kallelse till Medlemsmötet skall ske senast en (1) vecka innan Medlemsmötet. På varje typ av sammanslutning har varje enskild medlem en röst per person. Enskild medlem kan ej rösta via ombud.

Kallelse till mötet sker av någon i gruppen när denne anser att det finnas tillräckligt mycket på dagordningen att diskutera, eller då det finns något på dagordningen och det var en längre tid senast möte senast hölls. Har en punkt legat på dagordningen mer än två månader utan att någon i gruppen kallat till möte är det öppet för medlemmar i gruppen att kalla till möte. Består inte gruppen är det möjligt för medlemmar att kalla till möte utan väntetiden på två månader.

§ Ledare
Ledaren står ansvarig inför mötet för, och har därmed beslutanderätt på, samtliga delar inom, och uppgifter på Ubuntu Sverige mellan mötena, frånsett gruppens uppgifter nämnda i stadgarna. Ledaren förbinder sig att alltid alltid ta beslut med föreningens syfte som mål, så långt de är möjligt ge medlemmarna inblick i arbetet som ledare och av ledaren eller av på uppdrag av ledaren tagna beslut, samt vid större beslut än de dagliga när det är möjligt och anses vara av betydelse föra öppen debatt innan beslutet tas, om det inte är brådskande. Detta är enl. mig en ordförandes roll.

Ledaren är explicit ansvarig inför mötet och därigenom medlemmarna att Ubuntu Sverige fungerar och utvecklas på bästa sätt. Ledaren har på medlemsmötet en röst. Innan ledarens avgång ska denne utse efterträdare som tillträder efter godkännande från medlemsmötet. Ledaren är tillsammans med ordförande och kassör firmatecknare. Finns ingen ledare tar gruppen över samtliga av ledarens uppgifter tills ny ledare är utsedd. Om 'mötet' i texten ref. till Medlemsmötet som är det högsta beslutande organ så bör varken Ledaren eller ordförenden i Gruppen sitta som ordförande på Medlemsmötet. Det är praxis att man då använder sig av en som är utomstående föreningen. Kan vara svårt här men välj då någon som inte sitter i någon ledande roll för föreningen.

§ Ã…rsmötet
Ã…rsmötet ska hållas senast sista veckan i april varje år. Ã…rsmötet ska ta upp årsberättelse, revisionsberättelse samt verksamhetsplan för det kommande året. Ã…rsmötet väljer ledamöter till gruppen, revisorer och eventuellt en valberedning om Ã…rsmötet anser att det behövs en valberedning. Förslag på andra punkter som ska tas upp av Ã…rsmötet ska lämnas in senast tre (3) veckor innan Ã…rsmötet börjar. Gruppen svarar för att medlemmarna har alla nödvändiga handlar tillgodo senast två (2) veckor innan Ã…rsmötets öppnande. Här finner jag inte att årsmötet har någon beslutanderätt över huvud taget. Är det så att vi skall godkänna revisionen så skall detta göras över Gruppens huvuden, dvs. på det högsta beslutande organ. Medlemsmötet. Lika så skall Gruppen, Revisorer och valberedningen tillsättas av Medllemsmötet som är det högsta beslutande organ.
Okänd

Förslag på stadgar

Inlägg av Okänd »

Enl. nuvarande struktur som beskrivs i stadgarna så sitter ledaren utanför gruppen men har samma rättigheter som gruppen i sin helhet.
Nej, uppgifterna har en tydlig uppdelning och rättigheterna för gruppen respektive ledaren är därför helt olika och ledaren och gruppens uppgifter överlappar inte ledarens och de har därför inte heller någon inbördes ordning. Däremot kan ledaren, medlemsmötet och den enskilda medlemmen delas in i beslutsnivåer enligt följande: 1. medlemsmötet (som består av alla enskilda medlemmar) 2. ledaren (3. Personer med delansvar) 4. enskild medlem. (jag sätter 3:an inom parantes för att det är upp till ledaren att organisera arbetet på valfritt sätt)
Om 'mötet' i texten ref. till Medlemsmötet som är det högsta beslutande organ så bör varken Ledaren eller ordförenden i Gruppen sitta som ordförande på Medlemsmötet. Det är praxis att man då använder sig av en som är utomstående föreningen. Kan vara svårt här men välj då någon som inte sitter i någon ledande roll för föreningen.
Men det är just det som i stadgarna är ordförandets uppgift: att vara ordförande på mötet. Ordförandet är valt av medlemmarna och respresenterar och är tänkt ska stå mycket nära medlemmarna. Att ordförandet är firmatecknare är tänkt ska vara för att medlemmarna ska få så god inblick i verksamheten som möjligt. Att skilja på rollen ordförande på mötet och ledaren som tar beslut för föreningen ser jag ha goda fördelar för demokratin i föreningen. Och de delansvariga på Ubuntu Sverige för forum, översättning, wiki, server, hemsida.. är inte tänkta ska ingå i Gruppen.
§ Ã…rsmötet
Ã…rsmötet ska hållas senast sista veckan i april varje år. Ã…rsmötet ska ta upp årsberättelse, revisionsberättelse samt verksamhetsplan för det kommande året. Ã…rsmötet väljer ledamöter till gruppen, revisorer och eventuellt en valberedning om Ã…rsmötet anser att det behövs en valberedning. Förslag på andra punkter som ska tas upp av Ã…rsmötet ska lämnas in senast tre (3) veckor innan Ã…rsmötet börjar. Gruppen svarar för att medlemmarna har alla nödvändiga handlar tillgodo senast två (2) veckor innan Ã…rsmötets öppnande.
Här finner jag inte att årsmötet har någon beslutanderätt över huvud taget.
Ã…rsmötet är ett ordinärt medlemsmöte med FULL beslutanderätt, men med speciella punkter på dagordningen.

Jag väntar med att kommentera övrigt tills vi är överens om vad de olika rollerna och medlemsmötet innebär enligt nuvarande stadgar-förslag.

Tillägg: Lagt till personer med delansvar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"