Hur installerar Jag MSN??? [LÖST]

simple

Hur installerar Jag MSN??? [LÖST]

Inlägg av simple »

Hallå allihopa!!

Jag formaterade precis om mitt operativsystem till 8.04 beta (ubunto), från en skiva jag fått av en kompis, problemet är att jag e en microsoft användare sedan födseln o jag e helt lost näre gäller linux o ubunto, min kompis vet en hel del o kan säkert hjälpa mig med allt va linux heter, men problemet är att jag int kan kommunicera med honom då han bara e tillgänglig på MSN.....ja vet int sj hur jag installerar detta program o vore tacksam om nån kunde hjälpa mig...

Som sagt så e ja en total nybörjare men om ja bara kunde få msn att fungera är ja säker på att allt skulle lösa sig :-\
Senast redigerad av 1 simple, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Hur installerar Jag MSN???

Inlägg av WilhelmBerg »

Installera aMSN ska finnas i Synaptic.

System -> Administration -> Pakethanteraren Synaptic
simple

Inlägg av simple »

aha!

fast härinne ligger ju alltmöjligt....hur ska ja veta vilket som e rätt, o behöver ja int ladda hem MSN från hotmails hemsida :-O
Användarvisningsbild
elwis
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av elwis »

Nej - Microsofts msn fungerar bara på microsofts operativ. Kolla i synaptic enligt ovan, sök på "amsn" och välj att installera det så är du snart på banan :)
simple

Inlägg av simple »

fy va gôtt, om de här funkar e du min hjälte!!!!!

e de bara att köra på som vanliga msn då lr? o hur blire me adresserna, kmr dem ligga kvar där lr?
total.offline

Inlägg av total.offline »

Är det inte lättare att använda sin msn med programmet pidgin? ( Du kan ju som du nog listat ut vid det här laget använda ganska många program för att chatta via msn och det gör inget att man använder flera olika) (Dina kontakter ligger på msn servrar så dom kommer alltid följa med dig )

Jag rekommenderar dock Pidgin

Gör så här:

Öppna pidgin program>internet>pidgin
Tryck på lägg till
Ändra protokoll från AIM till MSN
Skärmnamn är alltså din msn-epostaddress t.ex. dinaddress@hotmail.com
Fyll i lösenord
och vad du vill kalla dig

Tryck på spara

Lycka till

Ps. Amsn kanske är bättre för den som vill få det så likt windows som möjligt men pidgin är fasligt enkelt att använda det också. Dock kan det inte vibba, något som jag saknar jättemycket men inte mina kompisar...
simple

Inlägg av simple »

Gustav!!!!!

Nejmen Tjena!!! haha, va gött att höra dig härinne,men du va menar du? hur kmr ja dit i första taget. Du går för snabbt fram!!!
simple

Inlägg av simple »

amen ja gjorde ju som elwis sa men nu hittar ja int de ja "tog hem" från den där synaptec, o total.offlines råd var förvillande,ska ja gå in på applications först lr "places"lr system", o funkar de bara int me de elwis rådde mig? ja vill ju gärna kunna vibba folk :P
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

simple skrev:amen ja gjorde ju som elwis sa men nu hittar ja int de ja "tog hem" från den där synaptec, o total.offlines råd var förvillande,ska ja gå in på applications först lr "places"lr system", o funkar de bara int me de elwis rådde mig? ja vill ju gärna kunna vibba folk :P
Du om du klickar på program, längst upp till vänster och sedan på internet........ Se du inte aMSN då? Det borde du göra om du har installerat det från Synaptic. Kolla i Synaptic om aMSN har en grön fyrkant !
:)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Eftersom trådskaparen är en MSN-fantast så kan jag rekomendera klienten Emesene. Den har alla funktioner utan videokonversationsmöjligheter och den integrerar sig väl med Ubuntu.
aMSN är ju en väldigt ful klient! Fast dålig är den inte på något vis.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
total.offline

Får jag fråga varför vi försöker få den här killen, eller tjejen inte vet jag, att välja någon annan chattklient än pidgin?

Denna gången skall jag försöka vara ännu tydligare.

Längst upp till vänster står det program klicka där
då kommer det upp en lista med grafik, internet, kontor osv om du har det på svenska
klicka på internet då kommer det upp en lista med program, klicka på pidgin

Pidgin är det förinstallerade chattprogrammet i Ubuntu (du behöver alltså inte installera något), följ därefter min förra guide

ps. Är det möjligtvis Johannes jag pratar med? Det skulle vara roligt i sådan fall...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

total.offline skrev:Får jag fråga varför vi försöker få den här killen, eller tjejen inte vet jag, att välja någon annan chattklient än pidgin?

Denna gången skall jag försöka vara ännu tydligare.

Längst upp till vänster står det program klicka där
då kommer det upp en lista med grafik, internet, kontor osv om du har det på svenska
klicka på internet då kommer det upp en lista med program, klicka på pidgin

Pidgin är det förinstallerade chattprogrammet i Ubuntu (du behöver alltså inte installera något), följ därefter min förra guide

ps. Är det möjligtvis Johannes jag pratar med? Det skulle vara roligt i sådan fall...
Även jag ska vara tydligare: Pidgin har inte stöd för personliga meddelanden, offlinemeddelanden, smilisar eller P2P filöverföringar.
Och är han en inkörd MSN-användare så klarar han nog sig inte utan av en eller flera av dessa funktioner.

Själv använder jag Pidgin till både MSN och Jabber men det är för att jag klarar mig utan dessa funktioner då jag inte alls gillar MSN och skulle gärna vara utan det helt. :)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

total.offline skrev:Får jag fråga varför vi försöker få den här killen, eller tjejen inte vet jag, att välja någon annan chattklient än pidgin?
Och vad säger att Pidgin är den klienten han/hon bör använda?

Vilken klient man använder beror helt på vilken man gillar bäst och det kan ingen annan avgöra åt personen i fråga utan man får helt enkelt testa sig fram.
total.offline

Även jag ska vara tydligare: Pidgin har inte stöd för personliga meddelanden, offlinemeddelanden, smilisar eller P2P filöverföringar.
Och är han en inkörd MSN-användare så klarar han nog sig inte utan av en eller flera av dessa funktioner.
Va? Pidgin har ju stöd för smilisar eller? Jag skickar massa smilisar och folk blir glada av dom eller vad man skall säga :D
P2P filöverförningar är kanske inte det samma som att bara skicka en fil men det går ju väldigt enkelt att skicka en fil tex ett dokument eller bild via pidgin till en med windowsdator. Bara så att inte "simple" får för sig att man inte kan göra något med ubuntu.

Haha måste dock skratta lite åt att vi var tvungna skriva 12 svar för att svara på frågan "Hur installerar jag MSN???" ;D ;D ;D
total.offline

KiviE skrev:
Och vad säger att Pidgin är den klienten han/hon bör använda?

Vilken klient man använder beror helt på vilken man gillar bäst och det kan ingen annan avgöra åt personen i fråga utan man får helt enkelt testa sig fram.
Jo du har helt rätt men man kanske skall börja med det enkla först eller? Det verkar för "simple" som det viktigaste just nu är att få upp ett fungerande chattprogram... sen så brukar allt exprimenterande komma automatiskt. ::)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

total.offline skrev:
Va? Pidgin har ju stöd för smilisar eller? Jag skickar massa smilisar och folk blir glada av dom eller vad man skall säga :D
P2P filöverförningar är kanske inte det samma som att bara skicka en fil men det går ju väldigt enkelt att skicka en fil tex ett dokument eller bild via pidgin till en med windowsdator. Bara så att inte "simple" får för sig att man inte kan göra något med ubuntu.

Haha måste dock skratta lite åt att vi var tvungna skriva 12 svar för att svara på frågan "Hur installerar jag MSN???" ;D ;D ;D
Det finns stöd för smilisar och för att ta emot "egna" smilisar. Men du kan inte spara och skicka egna själv. :)
Emesene har haft i åtanke att efterlikna MSN Messenger klienten men ändå ha ett enkelt och snyggt (GTK) utseende.

Om du vill pröva denna klient gör du det enkalst såhär:

Öpnna Terminalen som du finner under menyn Program / Tillbehör.
I terminalen klistrar du in denna text (Ctrl + Shift + V för att klistra in, eller så kan du högerklicka med musen och välja Klistra in):

Kod: Markera allt

sudo apt-get install emesene
Du blir då ombedd att slå ditt lösenord du valde vid installationen, när du slår in ditt lösenord kommer det inte synas att du skriver något vilket är helt normalt. När du skrivit in ditt lösenord och tryckt enter kommer du bli tillfrågad om du vill installera paketet emesene, där svarar du ja med j eller y.
När installationen är klart så finns klitenten Emesene under Program / Internet.

Hoppas jag var tydlig nog. :)
simple

Re: Hur installerar Jag MSN??? [LÖST...]

Inlägg av simple »

Tack så mkt allihopa för eran hjälp....i slutändan installerade jag både Emesen o aMSN o de verka int va nåt fel utan båda funka smärtfritt :)

Så tack o ha de gôtt

P.S: O gustav vi syns på tisdag om int annat b ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"