Nya ATi drivisarna, någon provat?

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
afterclap
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Nya ATi drivisarna, någon provat?

Inlägg av afterclap »

Har någon provat nya ATi drivrutinerna? är de bättre nu?

jag har haft problem med att få mitt grafikkort att fungera, följt olika lösningar tidigare med olika drivrutiner o massa pill för att få det någorlunda ok, men jag hoppas att de nya kan vara något o ha. jag kör för närvarande AMD64 X2, med ett X1950Pro 512. ska installera om gustsy ikväll då jag köpt ny HDD och ska rensa upp lite så jag ska starta med fresh installation med gutsy nu innan jag uppgraderar till Hardy. Ska jag satsa på de nya drivrutinerna eller finns det bättre lösningar för tillfälet för mitt kort? vill gärna kunna köra 3D-effekterna och spela ET:QW utan större problem. jag vill komma bort från windows så mkt som möjligt. har kommit en bit på vägen nu, men måste ha XP kvar för att kunna köra vissa spel och Cubase (musikproduktion), då jag ännu inte hittat något värdigt alternativ till linux.

detta är min första tråd här, be gentle. :)
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Re: Nya ATi drivisarna, någon provat?

Inlägg av RicchiH »

Hej och välkommen hit.
För att slippa krångla så mycket med Atis drivrutiner så finns ju Envy
Dessvärre har Jag haft problem med de sista drivrutinerna ( De som ligger i Envy som standard val ) det gick nämligen inte starta om eller stänga av datorn grafiskt utan jag var tvungen att alltid använda terminalen till detta.
jag valde istället att välja manuell installation i Envy och kör nu med Version 8.40.4, och den funkar för mej.
men det är ju inte säkert att du kommer ha samma problem som jag hade.
jag har ett Radeon x700 kort som inte är så roligt.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

* Flyttade tråden till Grafikkort *
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
afterclap

Inlägg av afterclap »

Jag installerade catalyst 8.3 idag, gick relativt smidigt, funkar bra hittills, har fått igång compiz o alla funktoiner jag vill ha. får väl se när jag provat något spel huruvida det håller. men än sålänge är jag nöjd. Vågade inte mig på envy då jag bara haft dåliga erfarenheter av det, men kanske det funkar finare med de nya drivisarna. Följde någon guide på wiki som funkade perfa!
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av jansson »

Jag installerade nya drivrutinen 8.4 idag. Har haft en del problem med grafikkortet (ati x600) men nu värkar allt fungera hur bra som helst.

Ska dock tilllägga att jag kör Hardy beta, och när jag uppgraderade så märkte jag en förbättring i grafiken med 8.3 mot var grafiken var i gusty med 8.3. Men nu är den ännu bättre. Kan till och med köra compiz helt utan problem för första gången.
afterclap

Inlägg av afterclap »

vad fint! jag uppgraderade nyss till hardy nu också, men jag kommer göra en clean install sedan när det släpps och gröa om allt. som nybörjare i linux har man ju gjort en del misstag :) , så en fräschinstallation är nog bästa för min del. hoppas det går lika bra med 8.4 drivisarna då också.
Skriv svar

Återgå till "Bild"