Inget ljud?

altho
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inget ljud?

Inlägg av altho »

Hej!

Jag är nybörjare på Ubuntu. När jag försöker spela upp ljud i vlc kommer det inget ut högtalarna.
Jag har ett Creative SB kort.
Snälla hjälp mig
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Inget ljud?

Inlägg av ebbot »

Får du ljud i något annat program?
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
altho

Inlägg av altho »

Nej, inget ljud alls och på volymkontrollen står det mikrofon, men när jag försöker byta finns det inget annat.

EDIT: får detta felmeddelande när jag testar ljudet :
audiotestsrc wave=sine freq=512 !
audioconvert ! audioresample !
gconfaudiosink: Kunde inte öppna resursen för skrivning.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Vad har du för Creative-kort? Dvs vad får du om du skriver följande i ett terminalfönster (plus vagnslagsretur)?

Kod: Markera allt

lspci | grep audio
Om du öppnar alsamixer (skriv alsamixer i ett terminalfönster), står det MM på några av staplarna, eller har alla oändlighetstecknet? Knappa över till de staplar som har MM (med piltangenterna) och tryck på "M" för att sätta på ljudet. Använd pil upp/ner för att justera så att du får mer ljud på kanalen. Se till att alla står på minst 60 till en börja. Pröva om du får ljud nu genom (ev annan annan fil om du inte har just den):

aplay /usr/share/firefox/res/samples/test.wav
Annars kan ju drivrutinen vara fel men börja med detta.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Välkommen till oss, altho. Du med, Ebbot.

Detta är en förekommande fråga hos oss. Det mesta brukar dock gå att fixa till, allt eftersom. Vi
får hoppas att vi kan lotsa dig fram dit. :)

En bra grej att göra, om/när man får ett problem, kan vara att först använda forumets sök-funktion.
Finns det något skrivet tidigare om ditt problem, kan svaret ligga klart framför dig i samma stund du
skickat frågan via sökfunktionen. Du behöver inte sitta och vänta på ett svar på just din fråga. Smidigt.

I denna tråd (skriven 9 april -08) får du lite anvisningar och tips till att kunna lösa ditt problem:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=26147

Testa det. Fler trådar finns om detta med ljudet.

Funkar inte det, finns det ytterligare möjligheter. En ytterligare länk vill jag ge dig. Den fixade ljudet
för mig. Börja med trådens inlägg #37, backa därefter upp till inlägg #34 och följ det.

I #37 får du förslag till inställningar i ditt system, som kan vara av generellt värde för dig. Därför är detta inlägg bäst
att starta med.

I inlägg #34 får du sedan hjälp med script som ger dig lite av vad som fortfarande kan saknas för dig.

Författaren till inlägg #37 hade en egen lösning för en rad . H*n nämner det i slutet av sitt inlägg. Jag citerar:
I would like to add that on my model L45-s4687 that using the "options snd-hda-intel model=6stack-digout" gave me headphones it also gave me only the right side, i modified the line in /etc/modprobe.conf to be

options snd-hda-intel model=3stack
[code]

All is happy I now have both speakers working as well as headphones woo hoot.
[/quote]

För mig funkade inte h*ns förslag, men däremot det första förslaget som citerades tidigare i texten. Testa dig fram. 
Följ det ursprungliga först. Funkar inte det, försök med andra, givna förslag.

Här kommer länken:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=473425&page=4
Du kommer, avslutningsvis, att hamna i det som ebbot skriver om i inlägget före mitt. 
Detta efter att du låtit systemet komplettera en del saknade delar via script. Inga svårigheter i sig. 

Starta upp ett terminalfönster (gärna via ett eget skrivbord). Bra att ha [b]bredvid[/b] webbrowser-fönstret
Markera föreslagen kod genom att markera med muspekaren -kör du Ubuntu- behövs inte mer, i terminalfönstret sedan, mittenklickar du och texten finns där.

I exemplet du skall följa, tänk bara på att, skrivs inte ordet [b]sudo[/b] ut, så skriv in det först, inne i terminalen och sedan mittenklickar du, eller väljer klistra in. Det du själv föredrar. Jag tror det var vid något tillfälle där det inte klart framgick i originaltexten.

Lycka till! Hoppas att det löser sig för dig. Det är tråkigt när inte ljudet fungerar. Låt oss veta hur det går för dig.

Hälsar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
altho

Inlägg av altho »

Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig, dock får jag det inte att fungera.

Här är kommando respektive svar i terminalen:
--lspci | grep audio:
options snd-hda-int02:06.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB X-Fi

--alsamixer:
function snd_ctl_open failed for default: No such device

--aplay /usr/share/firefox/res/samples/test.wav:
ALSA lib confmisc.c:769:(parse_card) cannot find card '_driver'
ALSA lib conf.c:3510:(_snd_config_evaluate) function snd_func_card_driver returned error: Enheten finns inte
ALSA lib confmisc.c:392:(snd_func_concat) error evaluating strings
ALSA lib conf.c:3510:(_snd_config_evaluate) function snd_func_concat returned error: Enheten finns inte
ALSA lib confmisc.c:1251:(snd_func_refer) error evaluating name
ALSA lib conf.c:3510:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer returned error: Enheten finns inte
ALSA lib conf.c:3982:(snd_config_expand) Evaluate error: Enheten finns inte
ALSA lib pcm.c:2144:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM default
aplay: main:545: fel vid öppning av ljud: Enheten finns inte

Jag har provat att göra som ni beskriver men jag förstod inte det där med att skriva ut "sudo".

Tack återigen
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Ahaaa. X-Fi! Det är ett av korten som visar sig vara problematiska som vanligt pga av företaget. Creative lägger inget krut på Linux men det finns hjälp! Kolla på:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 96&t=24796

Att skriva "sudo" först på raden i ett terminalfönster innebär att du får roträttigheter (administratörsrättigheter). Man blir då frågad om lösenord som man fyller i och vips så gör datorn allt möjligt som den vägrar annars. Dock kan du skada din dator totalt om du gör något riktigt dumt, så håll i hatten och tänk först.

Lycka till!
altho

Inlägg av altho »

Usch, det vill sig inte med den guiden heller :/

Jag vet inte vad jag ska göra mer nu, JAG HATAR CREATIVE!

Tack för att du hjälper mig :D Tror du att det kanske fungerar i 8,04?
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Nja, det har inte med vare sig Ubuntu eller Linux att göra. Det är upp till Creative att fixa in en drivrutin eller åtminstone samarbeta med the Linux Foundation. Först när drivrutinen är stabil kommer den släppas i kärnan. Ännu så länge är det andra som försöker jobba fram drivrutiner så gått det går så det lär nog dröja ett tag. Men vem vet vad som händer om Ubuntu får lite mer utrymme i media vid släppet av Hardy Heron. Tills dess Creative fått tummen ur så blir det att patcha kärnan istället.

Men vad gick snett? Vilka felmeddelanden fick du? Vad finns i loggen, dmesg osv?
altho

Inlägg av altho »

Jag gjorde som det stod i http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 96&t=24796 och allt gick som det skulle men när jag startat om datorn var det fortfarande ett kryss över högtalaren. Jag har försökt säkert tre gånger. Vet inte vad jag gör för fel.

Tack igen för att ni hjälper mig :)

EDIT: Jag har satt i ett SB LIVE kort i väntan på drivrutiner till X-Fi. TACK FÖR ALL HJÄLP!!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"