Öppna fil i annan tty

Pulvret

Öppna fil i annan tty

Inlägg av Pulvret »

Hej.
Jag använder Amarok som musikhanterare men när jag dubbelklickar på en .mp3-fil vill jag att den ska associeras med mpg123 för att förenkla lyssnandet av enstaka filer. Än så länge inga problem då jag väljer att öppna ilen med mpg123 men nu kan jag inte kontrollera programmet mpg123. Programmet är igång så länge som låten är igång om jag inte dödar processen. Jag skulle vilja att så fort man öppnar en .mp3-fil så öppnas den av mpg123 i t ex tty1 så att man lätt kan gå dit och ändra volym mm.

Jag försökte med att associear .mp3 filer med "mpg123 tty=1" och det funkade delvis, programmet styrs av tty1 men jag kan inte se programmet öppet när jag trycker ctrl-alt-F1. Jag har då ett antal frågor.
Hur kan man lösa detta problem?
Om det går att lösa måste man då ha loggat in på tty1 manuellt innan?
Hur kan man logga in på tty1 automatiskt?
Måste man vara inloggad där med samma användare som man är i gnome?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Öppna fil i annan tty

Inlägg av mcNisse »

Kan det fungera att assosiera med xterm istället?

xtrem -e mpg123

Eller ett skript som kapslar in anropet till xterm om det blir problem med argumenten.

Kod: Markera allt

#!/bin/sh

exec xterm -e mpg123 "$1"
Jag har en fråga till dig.

Hur kontrollerar du volymen med mpg123?
Pulvret

Re: Öppna fil i annan tty

Inlägg av Pulvret »

Tackar för hjälpen, jag kan nu se och styra från xterm istället. Men.. Den förstår inte vad som menas med $1, och ska jag vara ärlig så förstår jag själv inte vad som menas med $-tecknet (nybörjare som jag är). mpg123 startas då i en vanlig terminal. Jag skulle gärna vilja veta om det går att få det gömt så att man kan styra det om man trycker på ctrl-alt-F1.

Startar man mpg123 med flaggan -C kan man använda kontroller såsom + och - för volym. För en lista över vilka kontroller som kan användas trycker du på h.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"