Mount-"kataloger" försvinner inte = skapas en ny varje gång

DreamT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Mount-"kataloger" försvinner inte = skapas en ny varje gång

Inlägg av DreamT »

Hej!

(Bör väl tillägga att jag är en n00b på Linux, även om det troligtvis framgår ganska snart...)

Jag kör beta-versionen av Hardy Heron för AMD64, och har ett litet problem vad gäller montering av NTFS/FAT-partitioner. De aktuella partitionerna monteras automatiskt och finns att "beskäda" i mtab resp. .hal-mtab. Problemet är att de monteras i en ny katalog varje gång man försöker få åtkomst till den vid omstart. Jag har t.ex. en ntfs-partition som heter "Media & Backup". Denna monterades ursprungligen i /media/Media & Backup, vilket fungerade ett bra tag, faktiskt ända tills jag gjorde några uppdateringar för några dagar sen. Efter detta så skapas en ny mapp med samma namn, fast med ett "_" på slutet. När jag startade om datorn ytterligare en gång så skapades en mapp med "__" på slutet. Så har det hållt på, och jag är inte vidare förtjust att starta om datorn nu...

Om man avmonterar manuellt så försvinner mappen, men vid en omstart (då jag antar att detta normalt ska skötas automatiskt) funkar det inte. Funderade först om det var för just min USB-disk, men upptäckte sedan att problemet även gällde min interna hdd.

Några idéer? Har letat runt på forumet men inte hittat någon bra lösning.

/media/.hal-mtab:

Kod: Markera allt

/dev/sdb1	1000	0	ntfs-3g	nosuid,nodev,uhelper=hal,locale=sv_SE.UTF-8,exec	/media/Media & Backup__
/dev/sda5	1000	0	ntfs-3g	nosuid,nodev,uhelper=hal,locale=sv_SE.UTF-8,exec	/media/Dokument___
/etc/mtab

Kod: Markera allt

/dev/sdb1 /media/Media\040&\040Backup__ fuseblk rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,blksize=4096 0 0
/dev/sda5 /media/Dokument___ fuseblk rw,nosuid,nodev,noatime,allow_other,blksize=4096 0 0
Fuse-relaterat? Rättighetsproblem?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Mount-"kataloger" försvinner inte = skapas en ny varje gång

Inlägg av webaake »

Jag vet inte exakt vad ditt problem består i men att använda mellanslag och udda tecken såsom '&' i så centrala filbenämningar är nog ett vågspel.

Kanske det funkar bättre om du använder ett annat namn på monteringspunkten?

Man kan t ex använda '_' (underscore) istället för mellanslag, det funkar fint för läsbarheten och är kompatibelt med de flesta filsystem.

/media/Media_Backup (?)
DreamT

Inlägg av DreamT »

Tack för tipset!Ska prova det under dagen.

Som webbutvecklare till yrket så borde jag förstås ha tänkt på att sånt är riskabelt även i operativssystemens värld:-)

Dock så förklarar det inte varför fenomenet även uppstår på "Dokument"-partitionen (som blir Dokument_ efter en reboot)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det här problemet är ett problem som dykt upp ibland. Som du skriver så återkom det för Hardy i och med en uppdatering i veckan.

Finns en buggrapport på problemet som man jobbar på just nu
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/101845

Upptäckte det själv när mina dagliga backuper uteblev då sökvägen till min backupdisk inte längre stämde.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Tråden är flyttad till Verkstad > Experimentverkstad >Ubuntus utvecklingsversion - Hardy Heron 8.04 LTS
DreamT

Inlägg av DreamT »

Kanon, då finns det en förklaring och förmodligen en fix inom en snar framtid:-) Tack!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"