Hur får man ett säkert trådlöst nätverk?

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
ansv
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hur får man ett säkert trådlöst nätverk?

Inlägg av ansv »

Jag har precis fått igång mitt trådlösa nätverk. Men nu kan väll alla komma in på mitt nätverk eller hur fungerar det?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hur får man ett säkert trådlöst nätverk?

Inlägg av Lars »

Logga in på din router (t.ex. http://192.168.0.1/ eller liknande) och aktivera WEP (dåligt) eller WPA (bättre).
ansv
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av ansv »

Lars skrev:Logga in på din router (t.ex. http://192.168.0.1/ eller liknande) och aktivera WEP (dåligt) eller WPA (bättre).
Jag har aldrig gjort det här förut. var ska jag logga in på routern?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Genom din webbläsare, instruktioner brukar följa med routern. Om du högerklickar på nätverksikonen högst upp till höger så kan du får reda på "anslutningsinformation". Kolla på standardväg (default gateway), det är förmodligen adressen du söker efter.

Exakt hur det ser ut och vilken lösenord man ska använda skiljer sig åt mellan olika tillverkare.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Om du har D-Link så loggar man in sig precis som på webbsida, fast man kommer till Routern ( 192.168.0.1) och du kan inte utföra detta trådlöst utan måste göra det kabelanslutet till routerlådan.
Man skriver in admin ->( man har som default inte lösenord satt ) kommer till Home -> klickar på Wireless -> välj encryption mode till WPA ( det tycker jag i alla fall)
Välj ett asmeckigt lösen typ 3#_Uz7- 2yb+99 vAx ( fast välj inte just detta nu då.. ;) ) Om inte du fixar och memorera detta- är det bäst att skriva upp det. :o
Sen när du loggar på första gången skall det skrivas in i din nätverkskonfiguration för det trådlösa alternativet .
Skriv svar

Återgå till "Internet"