E-legetimation SEB/Telia

Erika
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

E-legetimation SEB/Telia

Inlägg av Erika »

Hej. Jag har försökt skaffa mig mig en e-legetimation genom SEB och Telia. Jag har laddat ner programvaran från telia och har installerat den genom att använda "terminalen". Sedan kommer det upp att jag ska öppna pkcs11.html i en firefoxruta vilket inte fungerar. Har läst på forumet att man kunde strunta i det och bara trycka "nästa" i telia-fönstret. Detta går dock inte och jag får bara upp att jag inte kan installera modulen. Kanske är mina komandon fel i terminalen? för att installera programvaran i terminalen så skriver jag "sudo iidsetup/install".....i teliarutan står där "sudo ./install" men det funkade inte. Är det någon som kan hjälpa mig?
Behöver verkligen min e-leg. nu....Tack

// Erika
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: E-legetimation SEB/Telia

Inlägg av HenrikAn »

Jag använder mig varken av SEB eller Telia, vad är det du försöker göra?
Finns det någon beskrivning du utgår från?
Någon sida hos Telia eller SEB man kan titta på?

(Jag har Swedbank och där fungerar e-leg utan problem. Det bör väl fungera liknande för alla e-leg?)
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

HenrikAn skrev:(Jag har Swedbank och där fungerar e-leg utan problem. Det bör väl fungera liknande för alla e-leg?)
Om de vore så enkelt. En del banker använder Nexus personal för sina e-leg, och det finns ingen sådan klient för linux. Då är man tvingad till windows eller wine.

Däremot har jag hört att Telias e-leg ska funka utan problem i linux. Vet inte vad de använder för system dock...
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Testa att följa det som skrivs i kommentarerna, det bör fungera: http://www.ubuntulinux.se/node/1529
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Patrik Storm »

Jag använder Telia E-leg utan problem. Om man kör 64-bitars Ubuntu/Kubuntu så fungerar det ej.

Jag följde de instruktioner som fanns på Telias sida och det fungerade utmärkt efter det jag startat om datorn.
Erika
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Erika »

Jag gick in på länken ovan där jag hittade guiden om hur man skulle skaffa sig e-leg.

" 2. Se till att du jobbar som root genom att köra kommandot "su" och ange lösenordet."

När jag körde "su" och skrevlösen ord så stod där bara "su: Authentication failure Sorry."
Jag kan alltså inte gå vidare....hur går jag vidare nu?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Erika skrev:När jag körde "su" och skrevlösen ord så stod där bara "su: Authentication failure Sorry."
Jag kan alltså inte gå vidare....hur går jag vidare nu?
Med ubuntu ska du inte använda su. Kör istället med sudo framför ./install och ange ditt vanliga lösenord:

Kod: Markera allt

tar -xvzf iidsetup.tar.gz 
cd iidsetup/
sudo ./install 
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"