Blandade nybörjarproblem/WIFI/LinuxDC++

Woork
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Blandade nybörjarproblem/WIFI/LinuxDC++

Inlägg av Woork »

Hejsan!

Är ny på både Ubuntu och GNU/Linux och har några frågor jag funderar över. Har försökt att söka lite men har inte hittat något som är riktigt upplysande.(inte för mig iaf!) :)

Jag har BBB som ISP och när jag gick från XP till Ubuntu hoppade det trådbundna nätet igång på direkten.Jag har ett trådlöst nätverkskort (D-Link DWA-547) som jag inte vet hur jag ska få igång,har läst på lite och det verkar vara dåligt med drivrutiner till mitt kort.Någon som vet mer?

Följdfråga: Jag funderar på att byta ISP till ComHem pga. ruttna teleledningar i huset,hur blir det då när jag sitter på Ubuntu?
OT: Åsikter om ComHems 24/8Mbit/s?Tre hål i väggen?

Har även problem med LinuxDC++,sitter som Passive nu,hur gör jag för att vara Active?Antar att jag måste fylla i IP och lattja lite med portar?Någon som skulle kunna förklara lite utförligare?

Kommer nog på mer problem jag stött på så småningom..Kanske skulle kontakta en fadder..=)

Tack för ett kanonforum och IRChjälp!

//Woork
KiviE

Re: Blandade nybörjarproblem/WIFI/LinuxDC++

Inlägg av KiviE »

Hej!
Woork skrev:Jag har ett trådlöst nätverkskort (D-Link DWA-547) som jag inte vet hur jag ska få igång,har läst på lite och det verkar vara dåligt med drivrutiner till mitt kort.Någon som vet mer?
Kolla här http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... nk+dwa-547
Woork skrev:Följdfråga: Jag funderar på att byta ISP till ComHem pga. ruttna teleledningar i huset,hur blir det då när jag sitter på Ubuntu?
Ubuntu kommer funka bra även med Comhem.
Woork skrev:Har även problem med LinuxDC++,sitter som Passive nu,hur gör jag för att vara Active?Antar att jag måste fylla i IP och lattja lite med portar?Någon som skulle kunna förklara lite utförligare??
Du fyller i din IP i settings, har du en router eller dyligt? isf måste du öppna portar i router. Tex port 11302 på både tcp och udp och sen skriva in den i din linuxdcpp.
Woork

Inlägg av Woork »

Jag kör på 64-bitars.Verkar inte funka enligt tråden..
KiviE skrev: Du fyller i din IP i settings, har du en router eller dyligt? isf måste du öppna portar i router. Tex port 11302 på både tcp och udp och sen skriva in den i din linuxdcpp.
Ingen router,bara bredbandsmodem,hur gör jag då med portarna?

//Woork
KiviE

Inlägg av KiviE »

Woork skrev:
Jag kör på 64-bitars.Verkar inte funka enligt tråden..
KiviE skrev: Du fyller i din IP i settings, har du en router eller dyligt? isf måste du öppna portar i router. Tex port 11302 på både tcp och udp och sen skriva in den i din linuxdcpp.
Ingen router,bara bredbandsmodem,hur gör jag då med portarna?

//Woork
Okej, då vet jag inte hur du ska göra med trådlösa.

Om du inte har en router så behöver du förmodligen inte skriva in några portar över huvud taget om du inte har stängt åt brandväggen mer än standard.
Woork

Inlägg av Woork »

KiviE skrev: Om du inte har en router så behöver du förmodligen inte skriva in några portar över huvud taget om du inte har stängt åt brandväggen mer än standard.
Om jag bara skriver i IP kan jag varken söka eller tanka filelists direkt ifrån användarna,sitter jag på Passive kan jag ta filelists från användarna och söka hjälpligt(tar tid och får inte så många träffar..)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"