Visa bilden på skärmen direkt när den är tagen?
Visa bilden på skärmen direkt när den är tagen?
När man tar skolfotto/gruppfotto så brukar ju fotografen ha kameran koplad direkt till datorn, och när bilden är tagen så dyker den upp direkt på skärmen, så man ser den i lite större format än på kamerans LCD.
Finns det något sånt program till Ubuntu?
Har en Nikon-kamera med stöd för både PTP/MTP och MSC/USB-disk om det spelar någon roll.
Finns det något sånt program till Ubuntu?
Har en Nikon-kamera med stöd för både PTP/MTP och MSC/USB-disk om det spelar någon roll.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Visa bilden på skärmen direkt när den är tagen?
I Hardy finns Cheese, men det är kanske inte riktigt för professionellt bruk.
Jag är också intresserad av detta, har kopplat min kamera mot en TV (composite) och det funkar men man vill ju ha med sig en bärbar och jag vet så här långt ska man ha Firewire port datorn och kamera som är utrustad med Firewire anslutning och de kostar mycket 
Men om man får det funkar med USB så vad ju kalas.

Men om man får det funkar med USB så vad ju kalas.
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Tethered shooting menar du? Det ska finnas i Bibble Pro tror jag. Men det kostar förstås. Och jag aldrig testat det, men du kanske kan hitta andra som har 
Ok, jag letade upp... det funkade tydligen bara med vissa kameror och Mac/Win
Men då vet du orden att söka på på engelska i alla fall...

Ok, jag letade upp... det funkade tydligen bara med vissa kameror och Mac/Win

/ Mattias från designbilder.se
Jo, hade ett sånt program till gamla Canonen... Och jag tror att det vår något liknande med på CDn till Nikonen. Har dock inte orkat kolla.Prometheus skrev:Tethered shooting menar du? Det ska finnas i Bibble Pro tror jag. Men det kostar förstås. Och jag aldrig testat det, men du kanske kan hitta andra som har
Ok, jag letade upp... det funkade tydligen bara med vissa kameror och Mac/WinMen då vet du orden att söka på på engelska i alla fall...

Hur som hellst så hittade jag detta:
http://photodoto.com/tethered-shooting-with-linux/
Funkade hyffsat iallafall.

Men här har vi då något som någon utvecklare bör ta tag i.

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite. Jag köpte nyligen en Nikon och på deras hemsida sökte jag efter info angående att installera PictureProject-CDn med Linux. Hittade ett svar om att Nikon tyvärr inte stödjer LinuxEmil.s skrev: Och jag tror att det vår något liknande med på CDn till Nikonen.

Men, Emil, berätta, hur gör jag? Har 150 bilder i kameran som jag ännu inte kunnat se i datorn.....
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hejsan.
Jag har gjort en liten översättning av avsnittet Bildbehandling I desktop-course
bifogar här för det finns en hel del alternativ som verkar funka, t o m för mobilkamera.
Jag har gjort en liten översättning av avsnittet Bildbehandling I desktop-course
bifogar här för det finns en hel del alternativ som verkar funka, t o m för mobilkamera.
Vill du bara se bilderna?Dancer skrev:Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite. Jag köpte nyligen en Nikon och på deras hemsida sökte jag efter info angående att installera PictureProject-CDn med Linux. Hittade ett svar om att Nikon tyvärr inte stödjer LinuxEmil.s skrev: Och jag tror att det vår något liknande med på CDn till Nikonen.![]()
men å andra sidan var det daterat juli 2004....
Sökfunktionen är usel där!
Men, Emil, berätta, hur gör jag? Har 150 bilder i kameran som jag ännu inte kunnat se i datorn.....
Då är det väl bara att koppla in den, och starta den, så bör kameran dyka upp på skrivbordet.
Alternativt att du lär ställa om så att kameran funkar som ett USB-minne:
Menu -> Setp-menu -> USB (på min D40 iallafall)
Ja. Alltså, se dem, redigera dem, skicka dem.Emil.s skrev: Vill du bara se bilderna?
Så jag behöver inte installera PictureProject-CDn? Är det bara att koppa in kameran, som med mobiltelefonen?Då är det väl bara att koppla in den, och starta den, så bör kameran dyka upp på skrivbordet.
Ja!?Dancer skrev:Så jag behöver inte installera PictureProject-CDn? Är det bara att koppa in kameran, som med mobiltelefonen?
Eh...? Så enkelt? Jag tordes inte prova.... Grazie Emilio!
Tack för lån av tråd!

Tack för lån av tråd!