Nätverks profil laddas inte automatiskt
Nätverks profil laddas inte automatiskt
Har precis installerat Gutsy på min mormors dator och allting fungerar utmärkt förutom en sak. Den verkar inte ladda den nätverksprofil jag satt upp automatiskt och ansluter därför inte till det trådlösa nätverket de har. Kör jag bara sudo /etc/init.d/networking restart" fungerar allting. Är detta ett kännt problem och hur kommer jag runt det?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Nätverks profil laddas inte automatiskt
Kan inte minnas att jag har sättet det. Men kolla i Trådlösa nätverkskort/enheter för att se om det finns något.
Hittade tyvärr inget där
.

- maths57
Det var inte bra!
Jag undrar om nätverket startar över huvud taget? Försöker den ladda någon annan profil, om du nu har flera?

Har bara en profil. Finns det något sätt att se om nätverket startat eller inte? Nätverkskortet är ett USB kort, det borde väl kunna strula till det en del om USB stödet laddas in efter nätverks sakerna?
- maths57
Du har nog rätt om USB-kortet. För att kolla gå först till System - Administration - Nätverk. Det är där du ställer in ditt nätverkskort. Kolla vad kortet heter. Namnet borde stå inom parantes och heta t ex eth0. Öppna nu System - Administration - Nätverksverktyg. På fliken Enheter väljer du under Nätverksenhet ditt nätverkskort. På sidan kommer du nu att få upp information om just det kortet. (Antagligen hittar du bara två enheter: lo och ditt kort) Längst ner hittar du Tillstånd. Där borde det stå Aktiv.
En liten annan variant är att öppna ett terminalfönster. I det skriver du så här.
Funkar det borde du få upp en rad där det står "link up". Annars får du posta resultatet här.
En liten annan variant är att öppna ett terminalfönster. I det skriver du så här.
Kod: Markera allt
dmesg | grep enhetens_namn
Testade båda alternativen. Under nätverksverktyg står det "Inte tillgänglig". dmesg kommandot sa detta:
Någon som har lust att pilla ihop ett enkelt shell script som startar om nätverket efter inloggning eller finns det ett enkelt sätt att ändra ordning på sakerna som laddas?
Antar att teorin om att USB laddas efter nätverksdelen var rätt...[ 57.189222] zd1211rw 4-1:1.0: eth1
[ 65.245456] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth1: link is not ready
Någon som har lust att pilla ihop ett enkelt shell script som startar om nätverket efter inloggning eller finns det ett enkelt sätt att ändra ordning på sakerna som laddas?
- maths57
Frågan är om det går att ändra på startordningen? Går det, då borde resten vara enkelt.