Problem med att start ubuntu
Problem med att start ubuntu
Hej,
Jag är ny Ubuntu-användare och har fått ett problem. När jag startar datorn står det först att den inte hittar NTDLR. När sedan texten Running local boot scripts (/etc/re.local) kommer upp fastnar den och kommer inte vidare med uppstarten. Är det någon som kan hjälpa mig med vad detta beror på och hur jag fixar det?
mvh,
jonas
Jag är ny Ubuntu-användare och har fått ett problem. När jag startar datorn står det först att den inte hittar NTDLR. När sedan texten Running local boot scripts (/etc/re.local) kommer upp fastnar den och kommer inte vidare med uppstarten. Är det någon som kan hjälpa mig med vad detta beror på och hur jag fixar det?
mvh,
jonas
Re: Problem med att start ubuntu
Hej och välkommen till forumet
När inträffar problemet, när du försöker boota Windows från Grubs dualboot-meny?
En bra start är att klistra in resultatet av fdisk här.
Terminalen där du klistrar in kommandot finns under Program > Tillbehör.

När inträffar problemet, när du försöker boota Windows från Grubs dualboot-meny?
En bra start är att klistra in resultatet av fdisk här.
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
Hej!
Problemet är att jag inte kan ladda linux. Kommer bara in i Windows, så jag kan inte öppna en terminal...
Problemet är att jag inte kan ladda linux. Kommer bara in i Windows, så jag kan inte öppna en terminal...
Om jag tolkar dig rätt så får du upp dualboot-menyn och kan starta upp Windows men inte Ubuntu?
Du kan köra kommandot från din Ubuntu Live CD och skicka svaret därifrån.
Du kan köra kommandot från din Ubuntu Live CD och skicka svaret därifrån.
När jag försöker starta eller installera ubuntu från cdn får jag felmeddelande. failed to boot.
Är det bara att försöka installera om alltihop då eller?
Är det bara att försöka installera om alltihop då eller?
Ska jag tolka det som att du inte installerade Gutsy från LiveCD utan t.ex med Alternate-versionen?
Kan bli lite svårt att lösa om du inte kan få fram nån info.
Vi får se om vi kan gissa oss till hur det ser ut då.
- Hur många interna hårddiskar har du?
- Vilket alternativ valde du när du installerade Gusty?
. . . . . automatisk krympning av Win-partitionen,
. . . . . installation på ledigt utrymme, eller
. . . . . manuellt
- Vilken disk installerade du Ubuntu på?
- Vad finns/fanns tidigare på den disken?
- Vet du hur partitionerna ser ut och i vilken ordning de ligger på den disken?
Kan bli lite svårt att lösa om du inte kan få fram nån info.
Vi får se om vi kan gissa oss till hur det ser ut då.
- Hur många interna hårddiskar har du?
- Vilket alternativ valde du när du installerade Gusty?
. . . . . automatisk krympning av Win-partitionen,
. . . . . installation på ledigt utrymme, eller
. . . . . manuellt
- Vilken disk installerade du Ubuntu på?
- Vad finns/fanns tidigare på den disken?
- Vet du hur partitionerna ser ut och i vilken ordning de ligger på den disken?
Jag installerade från liv-cdn, men det funkar inte att boota från den. Har 3 partitioner (valde att installera ubuntu på ledigt utrymme). Jag har C (windows xp), D (lagrar musik, dokument etc) och så en med Ubuntu på. Utrymmet till ubuntu tog jag från en formaterad del av C. Det verkar mystiskt att Livecd inte funkar tycker jag. Det enklaste kanske är att formatera disken som linux ligger på och installera om? Hur gör jag det om jag inte kan använda Livecdn?
Ja, du har drabbats av ett moment 22! Kommer inte åt Ubuntu varken från Lineb eller din installation. Så nog lika bra att prova en ominstallation.
Om jag förstår dig rätt så får du inte ens upp första menyn när du bootar din LiveCD. Kan bero på att den är för snabbt bränd eller blivit smutsig/repig. Isf hade du tur första gånngen när du installerade. Om du inte får den att funka så prova att bränna en ny och då förslagsvis Alternate-versionen. Skillnaden mellan den och Live är att du inte kan provköra Ubuntu utan den kör igång installationen direkt, dvs var du såg när du startade installationen från skrivbordet.
Du hittar Gutsys Live & Alternate-versioner här
http://se.releases.ubuntu.com/7.10/
Annars finns ju alltid Hardy så slipper du uppgradera om ett par veckor.
http://releases.ubuntu.com/8.04/
Om jag förstår dig rätt så får du inte ens upp första menyn när du bootar din LiveCD. Kan bero på att den är för snabbt bränd eller blivit smutsig/repig. Isf hade du tur första gånngen när du installerade. Om du inte får den att funka så prova att bränna en ny och då förslagsvis Alternate-versionen. Skillnaden mellan den och Live är att du inte kan provköra Ubuntu utan den kör igång installationen direkt, dvs var du såg när du startade installationen från skrivbordet.
Du hittar Gutsys Live & Alternate-versioner här
http://se.releases.ubuntu.com/7.10/
Annars finns ju alltid Hardy så slipper du uppgradera om ett par veckor.
http://releases.ubuntu.com/8.04/
Tack så mycket!
Jo, jag får upp första menyn, men när jag väljer starta eller installera ubuntu får jag felmeddelande. Kanske lika bra att göra om och göra rätt..
Jo, jag får upp första menyn, men när jag väljer starta eller installera ubuntu får jag felmeddelande. Kanske lika bra att göra om och göra rätt..
Tror det går snabbare att du gör en ominstallation av Ubuntu och får du problem igen så är det bara att återkommajonaslars skrev:Jo, jag får upp första menyn, men när jag väljer starta eller installera ubuntu får jag felmeddelande. Kanske lika bra att göra om och göra rätt..

Ja, antagligen. Tack så mycket för hjälpen!