Mobilt bredband & ubuntu

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
aronsso

Mobilt bredband & ubuntu

Inlägg av aronsso »

Jag har precis installerat ubuntu 7.04 på en av mina datorer och undra hur eller om man kan få Telenors mobila bredband att fungera.
På Telenors support och de sa att det inte gick!

Ska man bli tvungen att byta internetleverantör elr?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Mobilt bredband & ubuntu

Inlägg av KiviE »

Välkommen hit!

Denna tråden är kanske svaret du söker? http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... it=telenor

Kan du annars ge lite information om modemet du använder för att koppla upp dig.

Flyttade posten till Hårdvara då det är en fråga om att få en hårdvara att fungera i ubuntu.
aronsso

Inlägg av aronsso »

Det är ett GlobeSurfer iCON 7.2 S och ja kollade länken du postade men mina linux skills är obefinliga..
just att ni är så snabba på å svara

**edit
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

aronsso skrev:Det är ett GlobeSurfer iCON 7.2 S och ja kollade länken du postade men mina linux skills är obefinliga..
just att ni är så snabba på å svara

**edit
I en terminal kan du kopiera in och klistra in kommandona som står i första posten på länken, det som är skrivet med rött. Sen så ska du i filera klistra in det som han har skrivit att du ska klistra in så borde det fungera sen.

Får du problem är det bara att skriva här vad du har för problem så ska vi försöka hjälpa dig!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Med tanke på titeln på tråden, tänker jag kapa den lite. Hade tänkt starta en med det namnet själv. Jag funderar nämligen på att skaffa en bärbar och sätta Ubuntu på den, för att sedan ta med den till landet i sommar. Så jag har några frågor.

Hur fungerar egentligen det där med mobilt bredband?
Vad behöver man?
Finns det någon operatör som funkar bra med Ubuntu?
Hur är det med täckningen i landet?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

maths57 skrev:Med tanke på titeln på tråden, tänker jag kapa den lite. Hade tänkt starta en med det namnet själv. Jag funderar nämligen på att skaffa en bärbar och sätta Ubuntu på den, för att sedan ta med den till landet i sommar. Så jag har några frågor.

Hur fungerar egentligen det där med mobilt bredband?
Vad behöver man?
Finns det någon operatör som funkar bra med Ubuntu?
Hur är det med täckningen i landet?
1. Man surfar via det mobial 3G nätet (GPRS för de ställen där 3G inte finns tillgängligt).
2. Ett modem med ett simkort och en dator. ;D
3. Hi3G (3) fungerar väldigt bra. Även Telia, Tele2 och Telenor ska väl fungera lika bra?
4. Operatörerna brukar ha en karta där det visas vart täckning finns. Tidningen "Mobil" brukar ha teckningstester då och nu.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Tack Hund! Ska köpa Mobil och kolla. Hittade den här tråden om Tele2. Sedan var det ju det där med dator. ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

maths57 skrev:Tack Hund! Ska köpa Mobil och kolla. Hittade den här tråden om Tele2. Sedan var det ju det där med dator. ;D
http://www.mobil.se/ArticlePages/200705 ... 45.dbp.asp
http://www.mobil.se/ArticlePages/200705 ... 39.dbp.asp
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Eftersom jag inte är prenumerant kunde jag inte logga in och läsa hela artikeln, men det jag kunde läsa var intressant. Det verkar ju som om man bara tar Telia, Tre, Tele2 eller Telenor så klarar man sig bra när det gäller täckningen. Den stuga vi har hyrt de senaste åren ligger i trakterna av Falkenberg och bakom en bergskam. Med det gamla analoga nätet kunde det t o m vara svårt med SVT1 ibland. :P Men ibland fick vi in Dansk TV ??? Det blev bättre med digital-TV förra året. Så vi får se hur det kan tänkas gå med mobilt bredband. Mobiltelefonerna kunde vi bara använda på en plats ute på tomten och nere vid stranden. :P Som du förstår kan det bli lite känsligt.
Användarvisningsbild
Geraner
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Geraner »

Tipsar om den här sidan när det gäller Telenors 3G.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=38

Själv har jag 3G abonemang från Tre och använder ett Option GlobeTrotter GT MAX "7,2 Ready" PCMCIA-kort.
Har fått igång det med hjälp av den här länken:
http://www.pharscape.org/component/opti ... pic/t,198/
Kassör i Föreningen Ubuntu Sverige
Bild
Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Köp klistermärken, böcker och installations-/Live-skivor hos oss.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

maths57 skrev:Eftersom jag inte är prenumerant kunde jag inte logga in och läsa hela artikeln, men det jag kunde läsa var intressant. Det verkar ju som om man bara tar Telia, Tre, Tele2 eller Telenor så klarar man sig bra när det gäller täckningen. Den stuga vi har hyrt de senaste åren ligger i trakterna av Falkenberg och bakom en bergskam. Med det gamla analoga nätet kunde det t o m vara svårt med SVT1 ibland. :P Men ibland fick vi in Dansk TV ??? Det blev bättre med digital-TV förra året. Så vi får se hur det kan tänkas gå med mobilt bredband. Mobiltelefonerna kunde vi bara använda på en plats ute på tomten och nere vid stranden. :P Som du förstår kan det bli lite känsligt.
Köp denna artikel
Betala med sms, skicka MPPLUS MOB19834 till nummer 72401
Priset för artikeln är 10 kronor + eventuell operatörsavgift
Du kan köpa den. :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Någon som vet om de "nya" modemen med högre upphastighet (ca 3mbit) är linuxvänliga?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Mekaniserad Apelsin skrev:Någon som vet om de "nya" modemen med högre upphastighet (ca 3mbit) är linuxvänliga?
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... nd-ii.html

Det du menar?
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Funkar det också att dra ned ( lagliga 8) ) torrents med mobilt bredband eller dör anslutningen då?

Hursomhelst, jag funderar på att skaffa mobilt bredband. Man får det billigare om man redan är bredbandskund hos Telia har jag för mig.

Man får ju svår Internetabstinens när man spenderar juni-augusti i sommarstugan. Blir ju som ett totalt informationsstopp! Lyckligtvis befinner sig stugan på en väldigt högt belägen plats (brukade kunna få in finska kanaler m.fl på teven med jämna mellanrum ;D) så förhoppningsvis får man ganska bra fart på det hela.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Recordable skrev:Funkar det också att dra ned ( lagliga 8) ) torrents med mobilt bredband eller dör anslutningen då?

Hursomhelst, jag funderar på att skaffa mobilt bredband. Man får det billigare om man redan är bredbandskund hos Telia har jag för mig.

Man får ju svår Internetabstinens när man spenderar juni-augusti i sommarstugan. Blir ju som ett totalt informationsstopp! Lyckligtvis befinner sig stugan på en väldigt högt belägen plats (brukade kunna få in finska kanaler m.fl på teven med jämna mellanrum ;D) så förhoppningsvis får man ganska bra fart på det hela.
Det bör fungera. Men det kommer som sagt inte gå fort. Var varsam med antal slottar bara.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Hund skrev:
Köp denna artikel
Betala med sms, skicka MPPLUS MOB19834 till nummer 72401
Priset för artikeln är 10 kronor + eventuell operatörsavgift
Du kan köpa den. :)
Va! 10 kronor. Vad är det för något? :o
Skriv svar