Citrix-access client message

Användarvisningsbild
fysroger
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Citrix-access client message

Inlägg av fysroger »

Då jag kan logga in på arbetsportalen i MS/IE så tänkte jag att det skulle gå i Gutsy/Firefox också men... jag får upp ett meddelande som ser ut så härBild

Någon som har en ide om vad jag kan göra eller problemet ligger inte hos mig?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Citrix-access client message

Inlägg av Lars »

Citrix, det var länge sedan. Du kanske kan testa men någon annan klient.
Användarvisningsbild
fysroger

Inlägg av fysroger »

Lars skrev:Citrix, det var länge sedan. Du kanske kan testa men någon annan klient.
Hmm nu är jag inte med alls. Annan client? Citrix är väl Citrix och kör jag Gutsy så är det väl Linuxvarianten jag ska ha? I MS så var det bara att logga in och sedan svara på att jag ville installera ActiveX och ja sedan kom jag åt mina program o skrivbord. Det behövs alltså inte installeras ngn klient alls

Ja Ja jag får väl köra MS via virtualbox

tack iaf
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Du tycks använda någon typ av webbklient i Firefox, stämmer inte det? Mitt förslag var att installera en klient istället. Antingen Linux-varianten eller Java-varianten.

Edit: Jag tittade en gång till, det var visst Java du körde.
Användarvisningsbild
fysroger

Inlägg av fysroger »

Jo. Jag har installerat linuxklienten men får det inte att fungera ändå. Som du säger så är det tydligen java. Jag är ingen höjdare på det här men då jag kommit till den sidan som visas på bilden så klickar jag på citrixikonen och det är då som meddelandet kommer upp. Jag antar att"citrixikonen" pekar på något på portalen och det är då frågan om jag kan göra något eller det ligger hos pöjkera på IT. Jag kan väl säga att IT-grabbarna inte ger svar på Linuxfrågor då jag antar att de inte kan/vill.

Tack för din tid och råd
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Jag vet inte om det är kan vara till någon hjälp. Jag hade lite problem med att få citrix-klienten att fungera, tills jag kopierade nödvändiga certifikat till

Kod: Markera allt

/usr/lib/ICAClient/keystore/cacerts/
Jag kör linuxvarianten, inte java.

Efter det var det bara att köra, jag startade alla program via en webbsida utan att använda citrix egna program som la sig i menyerna.
Användarvisningsbild
fysroger

Inlägg av fysroger »

Jo jag har sett att det kan vara ett problem och det ser ut så här

Bild

men jag vet inte vad jag ska göra
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Jag läser på distans till citrix.hig.se
https://merkurius.itb-citrix.hig.se/Cit ... login.aspx

På den sidan ser du
This site is protected by certificate from Cybertrust. Most users with access rights to the site can log in and run applications directly witout installing any certificate, but if you use Microsoft Windows Vista you have to install two certificates in your computer.
First, install a root certificate for the certificate issuer from http://secure.globalsign.net/cacert/ct_root.der
Then install an educational certificate from http://secure.globalsign.net/cacert/sureserverEDU.crt
När jag har installerat de två filerna så går allt bra, trots, eller kanske tack vare, att jag inte kör vista. ;D
Hör med någon som har koll på läget hos dig om det krävs motsvarande.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Kolla med IT-avdelningen om de har konfigurerat stöd för Icaklienten eller om endast ActiveX-klienten tillåts för inloggningen. Jag kör själv samma klient som TicToc och på den webbplats jag kör mot används inte ActiveX, så det är lite olika.
Användarvisningsbild
fysroger

Inlägg av fysroger »

StefanB skrev:Kolla med IT-avdelningen om de har konfigurerat stöd för Icaklienten eller om endast ActiveX-klienten tillåts för inloggningen...
Tack för era tips. Jag ska kolla med rootcertifikaten TicToc och har ställt frågan till IT-avd. Är rädd för att de bara konfigurerat stöd för ActiveX/Javaklienten. Plus att de inte är så glada för mina frågor. Det första svaret var att den på IT som fick frågan inte "supportar" Ubuntu och att frågan går vidare till chefen. Jag är övertygad att chefen är lite trött på mina frågor så vi får väl se

;D

EDIT Och här kom nästa svar och det sista skulle jag tro

"Kollade Ubuntu..
Det svar du får är att dynamisk tilldelning inte stöds och så skall det vara ty det skall inte gå att mappa lokal disk.
Dock erhålls samma problem i Vista som inte heller går att köra mot citrix i portalen.
Om du ändå kör virtuellt så skapa en ren xp att använda för ändamålet.
Ubuntu (eller webläsaren) fungerar även dåligt på intranet och en del andra portaler.
Detta problem är påtalat och hoppas en lösning är på gång (ligger utanför IT)"
:-[
Senast redigerad av 1 fysroger, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

fysroger skrev:
StefanB skrev:Kolla med IT-avdelningen om de har konfigurerat stöd för Icaklienten eller om endast ActiveX-klienten tillåts för inloggningen...
Tack för era tips. Jag ska kolla med rootcertifikaten TicToc och har ställt frågan till IT-avd. Är rädd för att de bara konfigurerat stöd för ActiveX/Javaklienten. Plus att de inte är så glada för mina frågor. Det första svaret var att den på IT som fick frågan inte "supportar" Ubuntu och att frågan går vidare till chefen. Jag är övertygad att chefen är lite trött på mina frågor så vi får väl se

;D
Ett råd till nästa gång - nämn inte att du använder Ubuntu (eller snarare Linux), det ger stelbenta IT avdelningar skrämmselhicka... Jag vet, jag har själv jobbat på en sådan. O0

Kan även nämna att jag inte heller har problem med min Citrix / ICA client sedan jag installerade certifikaten.
Användarvisningsbild
fysroger

Inlägg av fysroger »

Ett råd till nästa gång - nämn inte att du använder Ubuntu (eller snarare Linux), det ger stelbenta IT avdelningar skrämmselhicka... Jag vet, jag har själv jobbat på en sådan
:-X Absolut. My lips are sealed. Visst förstår jag att man kan ha tillräckligt att göra på en liten IT-enhet men jag undrar var upptackarlusten har tagit vägen här och även om bemötandet oftast är enligt regelboken så är det inte mer...

Men som sagt tack ändå
Användarvisningsbild
fysroger

Inlägg av fysroger »

Efter lite mailkorrespondans mellan mig och en på IT-avd fick jag det här svaret efter att jag skyllt lite på MS, Bill G och Bug#1

"Må så vara att puttemjuk är Bug#1 men Linux är inte lika ”roligt” att hacka som windows av den enkla anledningen det tar för lång tid klura ut vilken dist du sitter med. Hade alla kört Ubuntu så hade man snart hört om alla hålen som finns däri.
Egentligen är det ”farligare” ha en Linux maskin i nätverket då det i princip bara är att leta reda på vilken sniffer och hacktool som ..det mesta finns, det är inte lika lätta hacka en windows maskin med en windows… det finns verktyg men inte lika komplexa"

Vad svarar jag på det?? Eller kanske bäst att inte svara alls??

vad säger du johanre? O0
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Att det skulle vara svårare att hacka en Windows dator från en annan Windows dator är dumheter - det är bara att googla lite så hittar du massor med info om hur du hackar valfritt OS, från valfritt OS. Det är bara så: alla OS har sina svagheter och den relativa säkerheten av respektive OS i nätet beror i 95 fall av 100 mer på datoradministratörerns kompetens och engagemeng än på plattformen i sig.

Om du sen skall svara eller inte beror mest på om du känner att samtalet i sig för något mervärde med sig för dig. Jag tror inte att du lär övertyga personen i fråga nu - för att lyckas med det lär du nog få ta många fler diskussioner först. :-\
Användarvisningsbild
fysroger

Inlägg av fysroger »

Tack johanre

Jag nöjer mig med ditt svar. Det som känns roligt är att jag (en vardagsintresserad självlärd gubbe på 50 år) kan få igång en diskussion med IT-avd.

"fö ett stort tack till er som driver det här forumet framåt och de snabba svar som går att få på de problem som dyker upp när jag som lekman krånglar till det för mig"
;)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"