Terminal-server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
buurd

Terminal-server

Inlägg av buurd »

Hejsan!

Jag skulle vilja använda min ubuntu som terminal-server mot familjens bärbara burkar (varav alla tillhör jobb eller skola) för att kunna ha kvar filer mail m.m oavsett vilken dator man råkar sitta vid för ögonblicket. Jag har startat vnc-servern men den verkar bara hantera console-användaren och inte tillåta flera samtidiga användare. Jag har ingen önskan att ha flera burkar ståendes för denna funktion.

Hur ska man gå tillväga? De bärbara datorerna som jag vill använda kör en blandning av operativ, XP, Vista och OSX.

Tack på förhand
Roland Heimdahl
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Terminal-server

Inlägg av maths57 »

Kör du grafik på Terminalservern? Har du installerat RealVNC på servern? Den som kommer med Ubuntu har en del begränsningar. Själv skulle jag nog använda NX istället. Om du vill köra en terminalserver kanske Edubuntu är något för dig.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

maths57 skrev:Den som kommer med Ubuntu har en del begränsningar. Själv skulle jag nog använda NX istället.
Håller med dig om NX, men det kan vara värt att nämna att det finns flera vnc-servrar i ubuntus förråd, och bl.a. xvnc gör så att man kan starta en ny X för var användare.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
mattiash

Inlägg av mattiash »

Om du vill köra en "riktig" terminal server där du botar dina bärbara på nätverket mot server kan du kolla på edu.
Där får clienterna hela OS ifrån nätverket.
I edu finns redan en LTSP( linux terminal server projekt) installerat och klart.

Om du inte vill köra alla barnprogram i edu har jag för mig att du kan installera det i ubuntu med ett enkelt apt install kommando.

// matte
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

han ska köra ltsp helt klart, sen nätverksbootar du bara mot din server från dina andra burkar..
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"