Hejsan!
Sitter med en dator med Ubuntu 8.04 Hardy Heron, och en med Windoze Vista ett ett hemmanätverk. När jag skulle fixa utdelningen mellan burkarna får jag det inte att fungera alls. Efter en ominstallation av nautilus-share kunde jag högerklicka på mappar på ubuntuburken och välja "Sharing options". Väl inne där kan jag välja att mappen ska delat ut, och även lite annat. Vistadatorn kan då hitta min dator, när denna ska gå in på den måste han logga in. Testade mitt vanliga ubuntukonto, men det fungerade inte. Aktiverade guest under "sharing options" och då kunde jag från vistaburken använda gäst-kontot för att komma åt den utdelade mappen. Dock har jag inga rättigheter att kopiera innehållet i mappen vilket jag finner högst märkvärdigt då vanliga readrättigheter borde vara tillräkligt.
Att komma åt en map i vista verkar helt omöjligt. Jag ser Vistaburken när jag går in på "Nätverk..." i gnome, och jag kan "öppna" den, men den är tom, trots att jag sätt till att dela ut mappar.
Finns det någon lösning på detta?
Dela mappar mellan Vista och Hardy Heron?
Re: Dela mappar mellan Vista och Hardy Heron?
Ta en titt i filen /etc/samba/smb.conf. Där hittar du en bit ner dina utdelade mappar. Ungefär såhär ser min ut:
[DITT_MAPPNAMN]
path = /home/ditt_amvändarnamn/DITT_MAPPNAMN
create mode = 0777
directory mask = 0777
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = yes
comment = din egen kommentar
Ovanstående ger fulla rättigheter, men man kan också vara tvungen att i Nautilus ge mappen fulla rättigheter första gången.
Har du ändrat i smb.conf måste du starta om samba med:
sudo /etc/init.d/samba restart
Förlåt frågan men är maskinerna i samma arbetsgrupp? Du kan ange arbetsgruppen högre upp i smb.conf.
[DITT_MAPPNAMN]
path = /home/ditt_amvändarnamn/DITT_MAPPNAMN
create mode = 0777
directory mask = 0777
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = yes
comment = din egen kommentar
Ovanstående ger fulla rättigheter, men man kan också vara tvungen att i Nautilus ge mappen fulla rättigheter första gången.
Har du ändrat i smb.conf måste du starta om samba med:
sudo /etc/init.d/samba restart
Förlåt frågan men är maskinerna i samma arbetsgrupp? Du kan ange arbetsgruppen högre upp i smb.conf.
Senast uppknuffad av webaake 07 apr 2008, 18:42.