För oss amatörfotografer.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
För oss amatörfotografer.
Tänkte skapa en tråd för allt som har med foto att göra. Kan vara roligt med lite tips och annat.
Själv är jag ganska så ny när det gäller fotografering och har precis börjat fotografera med digitalkamera.
Tråden kan handla om fotoalbum, redigeringsprogram, skanning m.m.
En positiv sak var att den nya kameran fungerade klockrent att koppla till datorn via Ubuntu.
Det svåra är alltid att veta hur man ska sätta kvaliteten på fotona. Har hittills kört allt på max. oavsett om det gäller digitalkameran eller skannern. Sen ska man ju även sätta en komprimeringsnivå som också är ett avvägande.
Första gången jag sysslade med foton var när jag skulle skanna familjens diabilder. Antagligen gjorde jag fel, men kvaliteten är ändå hyfsat bra. Tyvärr så kan jag inte kolla under egenskaper på bilderna eftersom det står "misslyckades med att läsa in bildinformationen".
När jag däremot öppnar bilden så får jag upplösningen c:a 6000x4000 bildpunkter. Bilden är då 1,4 MB stor och troligen väldigt komprimerad.
Jämför jag detta med bilderna från digitalkameran så ligger dom på c:a 3000x2000 bildpunkter. Storleken på bilden är då 3,5 MB stor. Däremot så var det väldigt intressant att titta under egenskaper där det finns en massa information om när kortet togs och om blixt användes m.m.
Nästa projekt blir att börja använda Gimp på allvar för att redigera bilderna där.
Finns det något program där man kan döpa bilden efter någon av taggarna? Tänkte mer på bilderna som man har importerat från digitalkameran?
Tips på program:
Fotoredigering:
Gimp
Skannerprogram:
Xsane
Iscan
Vuescan (kommersiellt men ett program som jag är tvungen att använda ibland)
Bildvisningsprogram:
Gwenview (bästa jag hittat hittills, men egentligen för KDE om jag fattat det rätt)
gThumb
Själv är jag ganska så ny när det gäller fotografering och har precis börjat fotografera med digitalkamera.
Tråden kan handla om fotoalbum, redigeringsprogram, skanning m.m.
En positiv sak var att den nya kameran fungerade klockrent att koppla till datorn via Ubuntu.
Det svåra är alltid att veta hur man ska sätta kvaliteten på fotona. Har hittills kört allt på max. oavsett om det gäller digitalkameran eller skannern. Sen ska man ju även sätta en komprimeringsnivå som också är ett avvägande.
Första gången jag sysslade med foton var när jag skulle skanna familjens diabilder. Antagligen gjorde jag fel, men kvaliteten är ändå hyfsat bra. Tyvärr så kan jag inte kolla under egenskaper på bilderna eftersom det står "misslyckades med att läsa in bildinformationen".
När jag däremot öppnar bilden så får jag upplösningen c:a 6000x4000 bildpunkter. Bilden är då 1,4 MB stor och troligen väldigt komprimerad.
Jämför jag detta med bilderna från digitalkameran så ligger dom på c:a 3000x2000 bildpunkter. Storleken på bilden är då 3,5 MB stor. Däremot så var det väldigt intressant att titta under egenskaper där det finns en massa information om när kortet togs och om blixt användes m.m.
Nästa projekt blir att börja använda Gimp på allvar för att redigera bilderna där.
Finns det något program där man kan döpa bilden efter någon av taggarna? Tänkte mer på bilderna som man har importerat från digitalkameran?
Tips på program:
Fotoredigering:
Gimp
Skannerprogram:
Xsane
Iscan
Vuescan (kommersiellt men ett program som jag är tvungen att använda ibland)
Bildvisningsprogram:
Gwenview (bästa jag hittat hittills, men egentligen för KDE om jag fattat det rätt)
gThumb
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: För oss amatörfotografer.
KPhotoAlbum för indexering på plats, person, datum o.s.v.
Hugin för att klistra ihop panorama-bilder.
Har någon några bra länkar till sidor som beskriver hur man tar bort röda ögon och liknande i Gimp?
Har någon några bra länkar till sidor som beskriver hur man tar bort röda ögon och liknande i Gimp?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
http://www.gimpguru.org/Tutorials/RedEye/Lars skrev: KPhotoAlbum för indexering på plats, person, datum o.s.v.
Abusus non tollit usum
- ZX Spectrum
Jag har gjort en liten test för att se vad skannern klarar av och har ett svar till användare av Epson 4180.
Skannern ska klara 4800 dpi. Problemet är att varken Xsane eller Epsons egna program (iscan) klarar av mer än 2400 dpi under linux.
Kan hända att detta gäller även andra fabrikat som ska klara av hög upplösning.
I Epsons fall så har inte detta med drivrutinen att göra, utan att helt enkelt att programmen inte klarar av den upplösningen i nuläget. Har någon annan försökt med hög upplösning i dessa programmen och lyckats?
Har sökt på google efter mer information om detta och det är fler som har haft problemet.
Med Vuescan går det utmärkt att skanna i 4800 dpi som tråkigt nog kostar pengar, men som i nuläget är enda alternativet.
Testade med att skanna in versen som står på 20-kronorssedeln som är utmärkt att testa på eftersom det knappast finns mindre bokstäver än dessa. Blev dock glad att det fungerade med något program och antalet pixlar blev det dubbla när jag körde 4800 dpi vs 2400 dpi.
Grejen för mig nu är att se om jag kan göra något åt komprimeringen av mina foton. Antagligen så är min dator lite för slö för snabb bildväxling.
Skannern ska klara 4800 dpi. Problemet är att varken Xsane eller Epsons egna program (iscan) klarar av mer än 2400 dpi under linux.
Kan hända att detta gäller även andra fabrikat som ska klara av hög upplösning.
I Epsons fall så har inte detta med drivrutinen att göra, utan att helt enkelt att programmen inte klarar av den upplösningen i nuläget. Har någon annan försökt med hög upplösning i dessa programmen och lyckats?
Har sökt på google efter mer information om detta och det är fler som har haft problemet.
Med Vuescan går det utmärkt att skanna i 4800 dpi som tråkigt nog kostar pengar, men som i nuläget är enda alternativet.
Testade med att skanna in versen som står på 20-kronorssedeln som är utmärkt att testa på eftersom det knappast finns mindre bokstäver än dessa. Blev dock glad att det fungerade med något program och antalet pixlar blev det dubbla när jag körde 4800 dpi vs 2400 dpi.
Grejen för mig nu är att se om jag kan göra något åt komprimeringen av mina foton. Antagligen så är min dator lite för slö för snabb bildväxling.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag har Hugin, men har inte alls fattat hur det fungerar. Innan har jag använt ett helautomatiskt program, som hette typ panoramic 4 pro, som fungerade jättebra. Någon som kan förklara hur Hugin fungerar?
Crunchbang linux, ubuntu med openbox direkt!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hugin har blivit mer automatiskt i.o.m. versionen som följer med Gutsy (version 0.7 beta 4). Kontrollpunkterna skapas nu automatiskt, förut fick man göra det manuellt. Det bästa är nog att läsa lite mer på http://hugin.sourceforge.net/tutorials/index.shtml
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag fyller på din lista lite... ifall någon söker.
Tips på program:
Fotoredigering:
Gimp
Lightzone (bl.a. RAW)
Bibble Lite (bl.a. RAW)
UFRaw (RAW)
Skannerprogram:
Xsane
Iscan
Vuescan
Bildvisningsprogram:
digiKam (överlägset bäst om man frågar mig)
F-spot (kommer på en klar andraplats)
Kphotoalbum
Gwenview
gThumb
Tips på program:
Fotoredigering:
Gimp
Lightzone (bl.a. RAW)
Bibble Lite (bl.a. RAW)
UFRaw (RAW)
Skannerprogram:
Xsane
Iscan
Vuescan
Bildvisningsprogram:
Kphotoalbum
Gwenview
gThumb
/ Mattias från designbilder.se
Re: För oss amatörfotografer.
För bildvisning och -katalogisering kan jag bara varmt rekommendera Picasa. Numer i native Linux-kod, utan behov av Wine. Information och nerladdning på http://picasa.google.com/linux/
En annan använder också gThumb. Det är enkelt och mångsidigt.
Har ingen skanner tror jag. Behov av en sådan uppstår ibland.
Då fotar jag med min Canon PowerShot. Alltså min Canon PowerShot
är min skanner. Den skannar också av naturen när så behövs.
Text på vit botten är är inte vad automatiken tänkt sig. Exponeringen är så
inställd att det vita skall få nyanser som en vit mans hand.
För att få det rätt måste man överexponera kanske 1 1/2 steg och
bländare 5,6-8 är väl skarp nog.
Har ingen skanner tror jag. Behov av en sådan uppstår ibland.
Då fotar jag med min Canon PowerShot. Alltså min Canon PowerShot
är min skanner. Den skannar också av naturen när så behövs.
Text på vit botten är är inte vad automatiken tänkt sig. Exponeringen är så
inställd att det vita skall få nyanser som en vit mans hand.
För att få det rätt måste man överexponera kanske 1 1/2 steg och
bländare 5,6-8 är väl skarp nog.
- ZX Spectrum
Jag önskade att jag också kunde använda dessa program men det får bli Digikam eftersom det är enda programmet som är acceptabelt på min dator. Har funderat på om det finns något bra program för att skanna in dia-bilder i linux, någon som vet?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: SV: För oss amatörfotografer.
Ja, jag kan gott tänka mig varför f-spot är tvåa.Just nu så kraschar den stup i kvarten (SIGDEV)Prometheus skrev:Jag fyller på din lista lite... ifall någon söker.
Tips på program:
Fotoredigering:
Gimp
Lightzone (bl.a. RAW)
Bibble Lite (bl.a. RAW)
UFRaw (RAW)
Skannerprogram:
Xsane
Iscan
Vuescan
Bildvisningsprogram:
Kphotoalbum
Gwenview
gThumb
Harru nåt tips hur man kan få till nåt sånt här ( fast bättre och smidigare)?
(Jag klippte ut katten och bägaren, sen klistrade jag in bakgrunden, gaussisk oskärpa och gjorde den mörkare, smetade ut de skarpa kanterna från utklippet)
Det är bild på min "ubuntukatt" som har det rätta färgschemat

Senast redigerad av 2 Ulsak, redigerad totalt 13 gång.
Man kan ha en ställning av något slag och en matt vit bakgrundsbelysning.
Kameran inställd på makro och så tar man helt enkelt ett foto av diat.
Ett annat sätt är att visa på duk och fota, men man får perspektivfel och
fel från projektorns objektiv. Bilderna kan ändå bli snygga trots allt.
gThumb och Gimp finns automatiskt med i Ubuntu .
Kameran inställd på makro och så tar man helt enkelt ett foto av diat.
Ett annat sätt är att visa på duk och fota, men man får perspektivfel och
fel från projektorns objektiv. Bilderna kan ändå bli snygga trots allt.
gThumb och Gimp finns automatiskt med i Ubuntu .
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: SV: För oss amatörfotografer.
Jag är inte så bra på manipulering/inklipp egentligen... sitter nog och pillar tills det blir någorlunda. En tanke är att bordet under katten borde vara skarpt och bakgrunden tonas ut till suddigt. Man kan göra det genom att duplicera bakgrundslagret, lägg på gaussian blur, skapa en lagermask för det nya lagret (vit), välj toningsverktyget och tona lagermasken från vitt till svart. Det övre av de två lagren kommer nu vara suddigt och tonat från kompakt upptill till transparent nertill, där det skarpa lagret lyser igenom.Ulsak skrev:Harru nåt tips hur man kan få till nåt sånt här ( fast bättre och smidigare)?
Samma ljus och färg är nog viktigt, svårt att göra om det inte är rätt i fotot. Försök tona så de ljuset kanske får en färg...
Enklast är att helt enkelt komponera bilden utan att manipulera den, som min bild jag tog en regnig dag vid Slussen för några år sedan:

/ Mattias från designbilder.se
- ZX Spectrum
Blev riktigt snyggt.
Det svåra är sen om man ska fixa till skuggor till gåsen(?). Har jag aldrig lyckats med.

Det svåra är sen om man ska fixa till skuggor till gåsen(?). Har jag aldrig lyckats med.
Har naturligtvis Digikam i min dator och har prövat det några gånger.
Har svårt att reglera ljus, beskära. Filegenskaper är kanske lättare att hitta.
Histogram hittades inte. Betygsätt foto har man väl ingen nytta av.
Tumbnail visar massor med dött utrymme, som när ändrad och liknande. Svårare då att sortera.
Jag jämför med gThumb, som är sist på listan. Vad är det för fel på gThumb.
Varför är det sist i listan ?
Har svårt att reglera ljus, beskära. Filegenskaper är kanske lättare att hitta.
Histogram hittades inte. Betygsätt foto har man väl ingen nytta av.
Tumbnail visar massor med dött utrymme, som när ändrad och liknande. Svårare då att sortera.
Jag jämför med gThumb, som är sist på listan. Vad är det för fel på gThumb.
Varför är det sist i listan ?
- ZX Spectrum
Har faktiskt inte använt Digikam till redigering av foton, men på min dator går det minst fem gånger så snabbt att ladda en bild med Digikam som med gThumb, fspot m.m.
Klart bättre när man vill snabbkolla bland 100-tals foton. Undrar varför det är så? ....bättre optimerat eller vad?
Klart bättre när man vill snabbkolla bland 100-tals foton. Undrar varför det är så? ....bättre optimerat eller vad?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
@ZX: jag blev också positivt överraskad av DigiKam
@Prometheus: O, tack du eldens väktare för båda tipsen. Häftig gåsbild!
@Prometheus: O, tack du eldens väktare för båda tipsen. Häftig gåsbild!
Digikam räckte 15 sek att öppna och bilderna laddades sedan en och en med ca 1 sekunds mellanrum.
Öppnar du dessa bilder en gång till går det snabbare.
Med gThumb öppnades bilderna rad för rad totaltid 15 sek för 60 bilder. Digikam hade då just öppnats.
Öppnar du dessa bilder en gång till går det mycket snabbt.
Öppnar du dessa bilder en gång till går det snabbare.
Med gThumb öppnades bilderna rad för rad totaltid 15 sek för 60 bilder. Digikam hade då just öppnats.
Öppnar du dessa bilder en gång till går det mycket snabbt.
Med två små billiga tittskåp, gucken eller vad de nu kan kallas kan man se diabilder.
En höger- och en vänsterbild taget vid samma tillfälle man flyttar sig i sidled 30-50 cm.
Det man då ser är tredimensionella bilder.
Vet någon hur detta görs enklast med dator ?
En höger- och en vänsterbild taget vid samma tillfälle man flyttar sig i sidled 30-50 cm.
Det man då ser är tredimensionella bilder.
Vet någon hur detta görs enklast med dator ?