Ubuntus grundare lägger skulden på ISO för OOXML

Nyheter i datorvärlden.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntus grundare lägger skulden på ISO för OOXML

Inlägg av KiviE »

Ubuntus grundare, Mark Shuttleworth, säger att ISOs beslut att standardisera OOXML underminerar förtroendet för ISO som standardiseringsorgan. Canonical kommer inte lägga pengar på att implementera en dålig standard.
http://linuxworld.idg.se/2.1014/1.154315
Harlekin33

Re: Ubuntus grundare lägger skulden på ISO för OOXML

Inlägg av Harlekin33 »

Det kan väl inte vara helt omöjligt att överklaga ISO:s beslut någonstans?

Eller?

???
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Marks skarpa uttalande lär nog nå ända fram. Men frågan är om vi själva inte målar in oss i ett hörn.
Ubuntu33 skrev:Det kan väl inte vara helt omöjligt att överklaga ISO:s beslut någonstans?
ISOs beslut permanentas inte förrän om två (eller var det tre?) månader. Till dess har man möjlighet att överklaga och riva upp beslutet. Något som jag hoppas och tror kommer att ske.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jag läste någon stanns att EU undersöker röstningarna inför beslutet. Sen kan varje land själva välja om de vill följa denna standard.
Risken med det som skett är att ISO tappar sin trovärdighet i och med att de går att köpa.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Bowmore skrev:Marks skarpa uttalande lär nog nå ända fram. Men frågan är om vi själva inte målar in oss i ett hörn.
Jag tror helt enkelt innebär att Cannonical inte kommer att satsa pengar på utveckling av ooxml. Annars skulle väl både abi word och gnumerics tas bort från förråden???
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

zero gravity skrev:Jag läste någon stanns att EU undersöker röstningarna inför beslutet.
Jo, det stämmer. Låt mig gissa: utredningen tar 2 år, Microsoft överklagar sedan en eller två gånger. Efter 5-6 år får vi KANSKE se ett resultat.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Finns knappast nåt intresse att vara med och utveckla OOXML. Enligt Mark inte heller ekonomiskt försvarbart att implementera den. OOXML är enl mig ingen användbar standard och kommer nog heller inte att bli det. Misstänker att MS syfte snarare är att försöka neutralisera ODF och själv slippa utvecklingkostnader.
Ubuntus grundare är inte intresserad av att lägga pengar eller energi på OOXML utan säger att Canonical inte kommer att lägga pengar på att implementera en standard som inte är korrekt definierad.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Bowmore skrev:Finns knappast nåt intresse att vara med och utveckla OOXML. Enligt Mark inte heller ekonomiskt försvarbart att implementera den. OOXML är enl mig ingen användbar standard och kommer nog heller inte att bli det. Misstänker att MS syfte snarare är att försöka neutralisera ODF och själv slippa utvecklingkostnader.
Ubuntus grundare är inte intresserad av att lägga pengar eller energi på OOXML utan säger att Canonical inte kommer att lägga pengar på att implementera en standard som inte är korrekt definierad.
'

Standarden är dessutom alldeles för bökig och framförallt icke kompatibel med andra rådande standarder. (inte för att nämna dess omfattning jämfört med ODF).
Enda anledningen att Microsoft kan konkurrera är än en gång dess dominans på marknaden. Varför kan de aldrig lyckas göra något rätt?
Lars skrev:
zero gravity skrev:Jag läste någon stanns att EU undersöker röstningarna inför beslutet.
Jo, det stämmer. Låt mig gissa: utredningen tar 2 år, Microsoft överklagar sedan en eller två gånger. Efter 5-6 år får vi KANSKE se ett resultat.
Det i sig verkar vara en standard idag :)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"