Trött på att hjälpa kompisar med Windowsdatorer

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Trött på att hjälpa kompisar med Windowsdatorer

Inlägg av ZX Spectrum »

Det är inget roligt att hjälpa kompisar som har virusinfekterade datorer. Ska iväg imorgon eftersom en har fått in virus i sin dator.
Hans dator håller sig virusfri i maximalt två månader och sen är den likadan igen. Spelar ingen roll att jag säger att han inte ska installera en massa skräp.
Han är Thailändare och kräver att se thailändsk tv på internet. Därför svårt att fixa Ubuntu åt honom. :(
Denna sidan går han alltid in på och den fungerar inte i Ubuntu:

http://www.maxnettv.tv/
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trött på att hjälpa kompisar med Windowsdatorer

Inlägg av webaake »

Håller helt med! Det är alltid samma problem med virus och spyware. Men jag brukar få betalt i whiskey, och då kan det gå.....

Fast med åren har jag lärt mig att ta hem deras datorer så att jag, samtidigt som jag fixar dem, kan tvätta och städa eller hacka på mitt eget .conkyrc, som är MYCKET viktigare.

Ett scenario;
-'Vad gör du nu?'
-'Jag är inne i registerfilen'
-'Registerfilen?'
-'Ja, ditt antivirus klarade inte av att ta bort sk-ten, så jag får ta bort den manuellt'

Sensmoral: Ibland drömmer jag om 'c:\HKEY\Local machine\current user\Software\Microsfot\Windows\Run'
Och då vaknar jag kallsvettig och tror att jag fått slasharna fel!

Det som retar mig mest är Windows s k 'användarvänlighet' - det gör det hela oanvändbart.

PS 'Microsfot' = göteborgska
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag skulle behöva ta den där whiskeyn innan jag börjar. ;)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ja, det förstår jag absolut! Speciellt om kunden, kompisen, grannen hänger över axeln.

PS Ta betalt !!!!!!!
PPS Timtaxa om kunden inte är med: 300 kr/tim. Om kunden är med: 600 kr/tim.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Men om nu folk nödvändigtvis ska ha ett kommersiellt OS som suger virus så får de räkna med att det kostar att fixa till. Scenario: Hej, en kille sa att du fixar datorer, MM. Kan du komma nu?
(Restid 20 min x 2.) Arbetstid 1 timme. Visar sig att det var mer än ett problem. Har du XP-skivan? Vaa? vad är det? o.s.v. Kan du fixa min Webkamera också?
Varför ska man jobba gratis? Jag vill ha 200 för att fixa detta! 200? Ja, eller gå med datorn till affären och betala 1000. Är man snäll blir man utnyttjad.
Att hjälpa nybörjare i forumet att fixa Ubuntu är en annan sak. Det gör man för sin förening och för det man tror på.
O0
Senast redigerad av 1 Turbo, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Turbo, precis på!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag tar betalt, utom av nära släktingar. Nuförtiden förväntar sej ingen att man ska jobba gratis och många tycks anse att det skulle vara pinsamt om dom inte fick betala. I vissa fall är ubuntu tyvärr inget alternativ pga av spel eller specialprogram som bara funkar med windows, men där det går så försöker jag alltid övertyga om fördelarna och har lyckats i ett par fall.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Ja det kanske inte är helt fel att ta betalt.
Bild
SLP
Kontakt:

Inlägg av SLP »

Jag behöver ofta deala med bekanta som har trampat omkring i virus- och pokerträsket och har fått sina datorer oanvändbara. Det som verkligen är olustigt när man går genom folks datorer är att de använder dem för att betala räkningar över internätbanken med. Bara häromveckan hade jag en kille vars XP-burk hade ett dussintal ad- och spywareprylar plus tre olika keyloggers. Inte heller begrep han ett enda dyft när jag försökte förklara vad alla dessa röda rader i Spybot var.

För dessa människor är inte Linux ett alternativ, tyvärr. Det skulle göra mitt liv mycket enklare, men de behöver Windows för nätbanken och sina förbannade pokerspel.

Jag har mer eller mindre lagt av att hjälpa folk nu. Låt dem få sina konton tömda, för det är väl enda sättet att lära sig lite grundläggande nätverkssäkerhet.
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

Läste på sweclockers för ett tag sen en krönika om "Data nördens förbannelse.". Den passar in rätt bra.

Nej! det är inte något kul alls i att fixa andras datorer, Förvisso så senaste gången så drog jag bara ut telekabeln ur nätverksporten på ett modem och satte den i rätt ;D 200kr lättfötrtjänta pengar... Men jag fick åka 7mil, vilket var bra för att jag skulle ändå dit ...

Brukar köra med frågan:
Jag: Vad gör du på datorn?
Den jag hjälper svarar oftast: Sitter på nätet och msn..

Då tar jag tillfället i akt och visar dom Ubuntu och 3/5 svarar (ibland tveksamt) ja.
Och jag har inte behövt att åka till någon mer av som svarat ja igen (än), kan fixa den mesta supporten nu via ssh :)... Eller egentligen är det något negativt med tanke på att min inkomst minskar ::)
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ge dem en live-CD med Ubuntu, säg att du inte har tid på fjorton da'r och
att de med den skivan (+ adress hit) i alla fall kan komma ut på nätet och
skriva saker...

Du slipper stressa + de provar Ubuntu ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Får väl redovisa för er alla hur det gick med min kompis dator.
För det första så gjorde jag en genomsökning med antivirusprogram och då hittade jag 7(!) stycken virus.
Sen körde jag adaware och då hittade jag 187 stycken spyware i datorn. Detta var inte allt.
Dessutom var det fel på filsystemet ntfs så varje gång man startade om datorn så sa Windows att disken var inkontinent. ;)
Var bara att installera om skiten plus alla programvaror och svara nej på alla "vill du ha detta också".

Nästa gång kommer det att bli dyrt för honom. >:(
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev: Dessutom var det fel på filsystemet ntfs så varje gång man startade om datorn så sa Windows att disken var inkontinent. ;)
Den läckte alltså? ???
Vaddå för nåt? Information? :P
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

vulfgar skrev:
ZX Spectrum skrev: Dessutom var det fel på filsystemet ntfs så varje gång man startade om datorn så sa Windows att disken var inkontinent. ;)
Den läckte alltså? ???
Vaddå för nåt? Information? :P
;D
Alltså, den kör checkdisk varje gång man startar datorn.
"En av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras"
Bild
xoob

Inlägg av xoob »

vulfgar skrev:Den läckte alltså? ???
Skojar du med alla de där säkerhetshålen ;)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

ZX Spectrum skrev:Dessutom var det fel på filsystemet ntfs så varje gång man startade om datorn så sa Windows att disken var inkontinent. ;)
Det verkar hända varannat år på en den hårddisk som jag använder som nedladdningshårddisk...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

xoob skrev:
vulfgar skrev:Den läckte alltså? ???
Skojar du med alla de där säkerhetshålen ;)
Det är det enda som dom är bra till. ;)
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

jippi eventuelt har jag fått en person å byta ut sin windows 2003 till ubuntu istället, äntligen börjar folk å fatta att windows e skit
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"