inget ljud i hardy
inget ljud i hardy
Kunde inte hålla mig en månad till och uppgraderade till Hardy trots varningar om betan. Så nu sitter jag här utan ljud och klarar inte av att lösa det.
Högtalarikonen uppe till höger är överstruken och ger meddelandet "Inga volymkontrollerande GStreamer-insticksmoduler och/eller enheter hittades."
Detta är vad som står om hårdvaran: "00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller (rev 02)"
Vet inte vad det betyder riktigt mer än att det är Intel... Datorn är en Fujitsu Siemens Scaleo L och ljudkortet fungerade både i Feisty Fawn och Gutsy Gibbon. Jag har xp på en partition och ljudet funkar i den.
Jag är tacksam för alla förslag!!
Erik
Högtalarikonen uppe till höger är överstruken och ger meddelandet "Inga volymkontrollerande GStreamer-insticksmoduler och/eller enheter hittades."
Detta är vad som står om hårdvaran: "00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller (rev 02)"
Vet inte vad det betyder riktigt mer än att det är Intel... Datorn är en Fujitsu Siemens Scaleo L och ljudkortet fungerade både i Feisty Fawn och Gutsy Gibbon. Jag har xp på en partition och ljudet funkar i den.
Jag är tacksam för alla förslag!!
Erik
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: inget ljud i hardy
Gjorde du en update-manager -d?
Jag hade lite problem med ljudet efter en VB installation. Så jag löste det genom att hämta en daily torrent och göra en installation från scratch. ( efter att ha backat upp evo, och home förstås)
Jag hade lite problem med ljudet efter en VB installation. Så jag löste det genom att hämta en daily torrent och göra en installation från scratch. ( efter att ha backat upp evo, och home förstås)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jo, jag använde update manager -d... vore förträffligt om problemet går att lösa utan att installera om systemet.
Kärnan är: 2.6.24-12-386
Javisst borde nybörjare avhålla sig från att experimentera, men hur ska man annars lära sig?!
Kärnan är: 2.6.24-12-386
Javisst borde nybörjare avhålla sig från att experimentera, men hur ska man annars lära sig?!
Om du har möjlighet att använda en annan kärna när du startar så pröva det. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hade tre kärnor till att välja bland, men ingen fungerar dessvärre. (varför ligger de där och skräpar?)
...
...
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Sitter själv i samma sits här nu, vet inte om det bara är mig det har knasat sig hos eller hur det är men kör jag
"update-manager -d" nu så får jag bara upp en req och "Delvis uppgradering" fungerar inte heller..

"update-manager -d" nu så får jag bara upp en req och "Delvis uppgradering" fungerar inte heller..

Linux - Bringing back the joy of computing
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Dra igång en terminal och kör "sudo apt-get install -f" (knappa in ditt lösenord)
- Beakon
Det är just det som är det tjuriga..
Han vägrar..
Kod: Markera allt
bejron@Talena:~$ sudo apt-get install -f
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
0 uppgraderade, 0 nyinstallerade, 0 att ta bort och 24 ej uppgraderade.
bejron@Talena:~$
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Det ser "bra" ut. Då har du inga paket som trillskas.
Dock har du 24 paket som inte vill uppdateras
Prova "sudo apt-get update" och sedan "sudo apt-get dist-upgrade"
Dock har du 24 paket som inte vill uppdateras
Prova "sudo apt-get update" och sedan "sudo apt-get dist-upgrade"
- Beakon
Nu börjar det hända grejer däremot.
Jag återkommer med resultatet..
Jag återkommer med resultatet..
- Beakon
Stadigt, det funkade !!
Då var man tillbaka på banan igen. Tack för hjälpen!
Då var man tillbaka på banan igen. Tack för hjälpen!
Roligt att någon fick igång ljudet! Själv fick jag återinstallera 7.10 för att få ljud. Får se om jag försöker mig på Hardon igen innan officiella släppet...
Vad jag förstått blir det lätt fel vid uppgradering med upgrade manager-d. Det trista har varit att installation med bild på skiva är svårt att få till eftersom bilden så ofta är felaktig, trasig eller liknande och därför avbryts vid ca 75% av installationen. Tidskrävande efter några upprepade försök!
Vad jag förstått blir det lätt fel vid uppgradering med upgrade manager-d. Det trista har varit att installation med bild på skiva är svårt att få till eftersom bilden så ofta är felaktig, trasig eller liknande och därför avbryts vid ca 75% av installationen. Tidskrävande efter några upprepade försök!
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
En liten anmärkning när det gäller skivans kvalitet. Jag har konsekvent börjat bränna med låg hastighet för att få en klanderfri live-CD.
Vad det gäller ljudet så har det varit lite underligheter med alsa och hardy. Jag hade också ett liknande problem när jag gjorde update-manager -d.
Vad det gäller ljudet så har det varit lite underligheter med alsa och hardy. Jag hade också ett liknande problem när jag gjorde update-manager -d.
Vid en uppstart nyligen så bråkade alsa igen med till följd att ljudet vid musikuppspelning blev förvrängt. Efter en omstart rättade det till sig igen..Gjorde du en update-manager -d?