Någon som kör openbox?
Re: Någon som kör openbox?
Nä, tyvärr kallar scriptet på två i386-deb-paket ; OB och OBconf - dessutom har jag redan kompilerat och installerat dessa. Så jag kan inte använda det rakt av. Kanske jag kan använda delar av det?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om du öppnar scriptet och tittar vad det gör så verkar det inte komplicerat. Prova att kör dom kommandona manuellt.
Skall testa! Rapporterar senare. Tack för tipsen!
-
Finemang. Ser fram emot en recension 

Hur går jag I "lås-skärmen läge"? Vore svinbra att kunna göra det när jag är tillbaka i skolan....(don't ask why) xD
Senast redigerad av 1 Galgalid, redigerad totalt 2 gånger.
Sid, visst var det du som startade den här tråden för länge sedan?
För i såfall kan jag sätta dig som "ägare" igen.
EDIT:
7.04 och äldre (Skrivbordet) -> Ubuntu Gutsy Gibbon 7.10 (Skrivbord)

EDIT:
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Ja det var jag som startade den. Jag blir gärna ägare till den igenEmil.s skrev:Sid, visst var det du som startade den här tråden för länge sedan?
EDIT:

En kort recension av LXDE (Lightweight X11 Desktop Environment) som sessions och skrivbordshanterare;
Kompilerade och installerade lxsession, lx-common, lxpanel, lxappearance, pcmanfm. Allt detta skulle ersätta xfce4 jag körde innan. Det blev kanon! En del strul på vägen vid t ex kompileringen, som alltid, och att jag inte visste hur jag skulle logga ur openbox för att kunna välja LXDE som session istället. Till slut hittade jag 'openbox --exit' och kunde äntligen köra igång min lxsession.
LXDE känns verkligen Lightweight och snabbt på min 400 Mhz:are. pcmanfm, filhanteraren från samma programmerare känns också snabbt. Snabbare än thunar!
Jag kan verkligen rekommendera LXDE med Openbox som desktopmiljö för de äldre maskinerna. Visst är det lite pul men tycker man det är kul, så är det bara att köra.
Nu finns också LXDE att hämta med apt-get för i386 om man lägger in rätt repo. Kolla denna tråden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... light=lxde
Go for it!
Kompilerade och installerade lxsession, lx-common, lxpanel, lxappearance, pcmanfm. Allt detta skulle ersätta xfce4 jag körde innan. Det blev kanon! En del strul på vägen vid t ex kompileringen, som alltid, och att jag inte visste hur jag skulle logga ur openbox för att kunna välja LXDE som session istället. Till slut hittade jag 'openbox --exit' och kunde äntligen köra igång min lxsession.
LXDE känns verkligen Lightweight och snabbt på min 400 Mhz:are. pcmanfm, filhanteraren från samma programmerare känns också snabbt. Snabbare än thunar!
Jag kan verkligen rekommendera LXDE med Openbox som desktopmiljö för de äldre maskinerna. Visst är det lite pul men tycker man det är kul, så är det bara att köra.
Nu finns också LXDE att hämta med apt-get för i386 om man lägger in rätt repo. Kolla denna tråden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... light=lxde
Go for it!
Sid: Fixat!
webaake:
Tackar för tips!
Kanske man skulle köra på något av de gamla asen i skolan... Men hittills har jag iof bara för Flux + terminal för att starta de viktigaste programmen...
Gillar Fluxbox panel, liten och lätt, passar till resten. Men OpenBox konfigfiler är ju en dröm mod Flux...
Bäst att hålla sig borta från sånt här med fönster och knappar.

webaake:
Tackar för tips!
Kanske man skulle köra på något av de gamla asen i skolan... Men hittills har jag iof bara för Flux + terminal för att starta de viktigaste programmen...
Gillar Fluxbox panel, liten och lätt, passar till resten. Men OpenBox konfigfiler är ju en dröm mod Flux...
Bäst att hålla sig borta från sånt här med fönster och knappar.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Tack för recensionen webaake. Jag ska nog också installera LXDE. Verkar riktigt intressant.
EDIT: Jag äger er igen. Tack Emil
EDIT: Jag äger er igen. Tack Emil

Uppgraderade just filhanteraren pcmanfm från 0.3.6.x till 0.3.9.10 - vicken skillnad!! Mycket snabbare och med bättre inställningsmöjligheter, t ex funkar nu openbox-menyn på skrivbordet m m.
Mer här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=715242
PS 'vicken'= göteborgska
Mer här:
PS 'vicken'= göteborgska
-
Häftigt!webaake skrev:Uppgraderade just filhanteraren pcmanfm från 0.3.6.x till 0.3.9.10 - vicken skillnad!! Mycket snabbare och med bättre inställningsmöjligheter, t ex funkar nu openbox-menyn på skrivbordet m m.
Mer här:
PS 'vicken'= göteborgska
Fantastiskt att man i denna tidsålder kan göra program snabbare! På alla andra OS jag kört har de hela tiden blivit större, fetare och slöare.
pcmanfm har dock lite fler funktioner på gång i kommande versioner motsvarande t ex nautilus-scripts och thunars custom actions, vilket kan vara cool.
Visste du att pcman en gång i tiden gjorde IE-tabben till Firefox?
pcmanfm har dock lite fler funktioner på gång i kommande versioner motsvarande t ex nautilus-scripts och thunars custom actions, vilket kan vara cool.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Är det någon större skillnad mellan versionerna om man enbart kör den som filhanterare? (utan skrivbord)webaake skrev:Uppgraderade just filhanteraren pcmanfm från 0.3.6.x till 0.3.9.10 - vicken skillnad!! Mycket snabbare och med bättre inställningsmöjligheter, t ex funkar nu openbox-menyn på skrivbordet m m.
Mer här:
PS 'vicken'= göteborgska
Vill inte uppdatera till utvecklingsversionen om det inte finns något att vinna på det

-
Följer lxpanel gtk temat?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Får den stöd för det så hade det vart underbartwebaake skrev:Fantastiskt att man i denna tidsålder kan göra program snabbare! På alla andra OS jag kört har de hela tiden blivit större, fetare och slöare.

Det som saknas idag är:
*Direkt stöd för 7z och rar.
*Custom acrtions - inställbara script
*Massomdöpning
Sen så är jag osäker på att skrivbordsstödet passar en filhanterare. Visserligen så bör kataloger på skrivbordet hanteras av filhanteraren. Men att dessutom hantera bakgrundsbilder gör att den går utöver sin funktion som filhanterare. Ingen mening att gnälla över det som är gjort, men vi får hoppas att den håller sig minimal fast funktionell.
Man kan stänga av själva skrivbordshanteringen i pcmanfm och vara utan ikoner på skrivbordet m m. Jag har kört både och, och då upplevt den nya versionen som ännu snabbare. Dock har 0.3.9.10 en smartare skrivbordshantering, vilket gjort att jag kör den just nu.
Ang. lxpanel, så kan man med programmet lxappearance mycket lätt byta gtk-tema, typsnitt m m på LXDE/pcmanfm. Detta program tror jag inte ingår i LXDE-paketet som standard, utan måste installeras separat.
Edit: pcmanfm 0.3.9.10 har dessutom tumnagelvisning på bildfiler!!
Go for it!
PS Saknar också custom scripts...........
Ang. lxpanel, så kan man med programmet lxappearance mycket lätt byta gtk-tema, typsnitt m m på LXDE/pcmanfm. Detta program tror jag inte ingår i LXDE-paketet som standard, utan måste installeras separat.
Go for it!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Tumnagelbilder finns redan i 0.3.6.1webaake skrev:Man kan stänga av själva skrivbordshanteringen i pcmanfm och vara utan ikoner på skrivbordet m m. Jag har kört både och, och då upplevt den nya versionen som ännu snabbare. Dock har 0.3.9.10 en smartare skrivbordshantering, vilket gjort att jag kör den just nu.
Go for it!
Får se vad framtiden utvisar, men det är helt klart en utav de bättre filhanterarna där ute.
En sak till som hade vart bra att ändra, är visningen av motnerade enheter på sidan. Det hade vart fint att kunna redigera visningen av dess, bla inställbart namn, ta bort visning etc.
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Börjar det inte bli dags att starta en egen LXDE-tråd? Det är ju ett intressant projekt, och jag tror att jag snart kommer testa fler delar av det (har hittills bara testat panelen, och den gillade jag inte så värst. Ingen större skillnad från fbpanel vad jag kunde se).
sid / webaake: Ni verkar ju vara de med mest erfarenhet av LXDE i den här tråden, kan ni inte starta en ny med lite mer samlad information (länkar och så) i första posten så det blir lättare att hitta om man behöver den?
sid / webaake: Ni verkar ju vara de med mest erfarenhet av LXDE i den här tråden, kan ni inte starta en ny med lite mer samlad information (länkar och så) i första posten så det blir lättare att hitta om man behöver den?

För tidigt på dagen ännu...
Kanske Sid vill starta den, som kan sina saker, så kan jag fylla i.
LXDE är kanon för äldre maskiner och det förtjänar uppmärksamhet.
Kanske Sid vill starta den, som kan sina saker, så kan jag fylla i.
LXDE är kanon för äldre maskiner och det förtjänar uppmärksamhet.