Starta Svensk MUD/MUSH?

För spelentusiaster !
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Starta Svensk MUD/MUSH?

Inlägg av eyerouge »

Lyckades efter mycket tristheter få igång en PennMush-server här hemma, egenkompilerad och på svenska. :)

Undrar om någon vet om det finns något svenskt mush/mud som är igång? Äventyrsklubbens på lysator verkar vara nere (kuppat tror jag). Problemet jag hade med den var att den var i någon typ av fantasy setting, medan jag själv är intresserad av att spela en svensk som utspelar sig i nutid, eller max 50 år in i framtiden, här hemma i Sverige.

Sedan ville jag kolla om det fanns intresse (tveksamt, men värt att fråga..) av att dra igång en Svensk MUD? Vore man åtminstone 2-5 personer redan från början hade det inte alls varit speciellt svårt faktiskt, i synnerhet om man inte är intresserad av att ha en MUD som är superomkodad och har 5k kommandon utan främst vill rollspela bara och satsa på den sociala aspekten. Har som sagt kikat på PennMush och att göra allt normalt verkar gå "out of the box".

Tankar?
Bild
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Starta Svensk MUD/MUSH?

Inlägg av Ulsak »

det hade varit kul ( rollspelar IRL) men måste lära mer MUD/MUSH..
tips?
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Starta Svensk MUD/MUSH?

Inlägg av eyerouge »

Om du menar att du vill lära dig själva kommandona inne i en MUSH-värld så framgår de i regel alltid i världens hjälpsystem. För att får fram hjälpen brukar det vara help eller +help i dem jag testat som bygger på Penn & Tiny.

Om du däremot menar att du vill lära dig programmera nya funktioner till en värld så gör man det genom att lägga till det nu kodat som en "addon-on", och du kommer antagligen behöva skriva det i sk. softcode / mudcode / mushcode. Att koda är dock inget som helst nödvändigt krav om man ska dra igång en värld, främst för att det redan finns så pass mång addons ute redan samt för att servern är rätt komplett som den är. Själv tror jag på största möjliga enkelhet för att främja rollspelandet istället för största möjliga inveckladhet för att främja miljontals kommandon som 1% av de 20 spelare man kommer ha någonsin kommer använda.

Tror som sagt det vore väldigt mycket lättare om man var en handfull som satte igång med det och man öppnade ett separat forum för det osv (kan ordna allt om det behövs) där man höll kontakten och hjälptes åt. Några newbs tillsammans är alltid långt bättre än en ensam ;)

Edit: Det kan tilläggas att världarna, ett rum t.ex. eller ett objekt, byggs inne i själva spelet. Vissa användare (kallas Wizards, annat ord för "moderator" typ) får rättigheterna att skapa nya rum o.s.v. Detsamma gäller NPC:s och logiska test, om du t.ex. tagit med en viss nyckel till en viss dörr etc.

Edit II: http://www.mushcode.net/ verkar vara ett bra ställe att börja med bl.a. världsbyggandet.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Spel"