Hej,
Det tar flera minuter för mig att starta min Ubuntu-dator, skärmen är under tiden helt svart.
Datorn är en bärbar Fujitsu Siemens Amilo, AMD 64 Athlon.
Gillar annars Ubuntu väldigt mycket, datorn är snabb i alla andra sammanhang.
Har något gått snett vid installationen? Eller kan jag påverka starttiden genom någon kommando?
Långsamt att starta datorn
Re: Långsamt att starta datorn
När GRUB startar så kan du trycka på knappen Esc för att komma in i menyn. Där kan du med knappen E redigera menyn för GRUB.
Raden du ska ändra ser ut i stil med denna:
Raden du ska ändra ser ut i stil med denna:
Lägg till no innan splash så det blir nosplash och tryck sedan på B för att boota. Förhoppningsvis så ska det visas en massa text när Ubuntu startar. Förhoppningsvis någon intressant information som kan klargöra vad som tar så lång tid./boot/vmlinuz-2.6.24-12-generic root=UUID=bcc409b1-d010-4294-94a1-1ef98aefbc9a ro quiet splash noapic
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Tack!
Jag prövar
Jag prövar
Jag såg att du har ett identiskt problem som mej. Jag gjorde som Hund sa med att redigera GRUB då går det bra igen bootar snabt som vanligt men sen när jag startar om den går det sakta igen. Enda gången det går snabbt är när jag trycker ESC, e, och redigerar GRUB för ändringarna jag gjorde till raden stannar inte utan jag är tvungen att skriva den varje gång. Kan jag få ändringarna att stanna på något sätt?
Miday skrev:Jag såg att du har ett identiskt problem som mej. Jag gjorde som Hund sa med att redigera GRUB då går det bra igen bootar snabt som vanligt men sen när jag startar om den går det sakta igen. Enda gången det går snabbt är när jag trycker ESC, e, och redigerar GRUB för ändringarna jag gjorde till raden stannar inte utan jag är tvungen att skriva den varje gång. Kan jag få ändringarna att stanna på något sätt?
Kod: Markera allt
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Troligen är problemet relaterat till din skärms stöd för olika upplösningar.
Vad ger kommandot
för resultat och vilken skärmupplösning kör du med.
Vad ger kommandot
Kod: Markera allt
cat /etc/usplash.conf
tack nu går det undan igen