Dålig fläkt = försämrad dator?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Dålig fläkt = försämrad dator?
hejsan. uppgraderade min dator med 1024 RAM för ett tag sedan då jag trodde att anledningen till att den var seg var att 512 i ram var alldeles för lite, men problemen kvarstår och 1536 RAM borde ju räcka tycker man för en som inte spelar vidare mycket.
det som händer är att ibland när jag öppnar många tabbar eller är inne på krävande sidor så som youtube eller aftonbladet så stängs webläsaren (firefox eller grandparadiso) av automatiskt eller låser sig så jag får köra "force quit". detta brukar ske i samband med att fläkten ökar i varv så jag undrar om det kan ha något samband med det?
jag har en Intel Celleron 3.2 processor, Nvidia Geforece GF (tror det är GF eller GT?) 7300, 1536 ram. det är kanske inte så jätte mycket när man spelar men det borde väl vara gott och väl för att kunna surfa på internet utan svårigheter?
som rubriken lyder så är min processorfläkt troligtvis halvt trasig då den låter förjävligt högt (har man suttit en hel dag så ringer det i öronen efteråt). kan det vara det som är mitt problem? jag har ett nytt nät-agg så det ska det inte vara problem med.
det som händer är att ibland när jag öppnar många tabbar eller är inne på krävande sidor så som youtube eller aftonbladet så stängs webläsaren (firefox eller grandparadiso) av automatiskt eller låser sig så jag får köra "force quit". detta brukar ske i samband med att fläkten ökar i varv så jag undrar om det kan ha något samband med det?
jag har en Intel Celleron 3.2 processor, Nvidia Geforece GF (tror det är GF eller GT?) 7300, 1536 ram. det är kanske inte så jätte mycket när man spelar men det borde väl vara gott och väl för att kunna surfa på internet utan svårigheter?
som rubriken lyder så är min processorfläkt troligtvis halvt trasig då den låter förjävligt högt (har man suttit en hel dag så ringer det i öronen efteråt). kan det vara det som är mitt problem? jag har ett nytt nät-agg så det ska det inte vara problem med.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Dålig fläkt = försämrad dator?
Problemet är troligtvis flash. Testa att installera flashblocker så går det nog lite bättre iaf. Flash kan utan problem få en webbläsare att hänga sig.
men utan flash så kan jag ju inte se på youtube??
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Med flashblock kan du välja när du vill starta flash så att inte alla försöker starta samtidigt.
Min processor var för varm förut och det medförde diverse konstigheter som att program kunde krascha relativt omotiverat.
Det löste sig granska bra med en dammsugning av kylflänsen.
Min processor var för varm förut och det medförde diverse konstigheter som att program kunde krascha relativt omotiverat.
Det löste sig granska bra med en dammsugning av kylflänsen.
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."
Benjamin Franklin (1706-1790)
Benjamin Franklin (1706-1790)
-
Helt sant, ville bara belysa att problemet nog inte är hårdvaran utan flash. Med flashblock så bestämmer man själv vilka flashfilmer man vill se och då behöver processorn arbeta mindre vilket medför att FF förmodligen inte kommer krascha lika ofta.Tesla skrev:men utan flash så kan jag ju inte se på youtube??
vanliga program kraschar också ibland så även om flash har ett finger med i spelet så är det nog inte bara det. men det låter ju onelkigen som ett steg på vägen med flashblock.
men överhettning kan också vara ett problem? damsugning hjälper inget vidare för det har jag testat. men en ny fläkt får det nog bli för även om det inte löser krasch problemet så kan det vara skönt med en tystare miljö.
någon som vet hur man tar reda på vilken "socket" eller vad det heter som man har på sitt moderkort?
men överhettning kan också vara ett problem? damsugning hjälper inget vidare för det har jag testat. men en ny fläkt får det nog bli för även om det inte löser krasch problemet så kan det vara skönt med en tystare miljö.
någon som vet hur man tar reda på vilken "socket" eller vad det heter som man har på sitt moderkort?
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Celeron 3,2 .. då har du antingen socket 478 eller 775.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Dammsug aldrig en dator!
Dammsugaren skapar statisk elektricitet och är rena dödsstöten mot komponenterna. Du bokstavligen talat smälter delar av den utsatta komponenten och gör den helt delvis obrukbar eller i värsta fall helt. Har du tur så kanske du bara förkortar livslängen på den.
Ska man göra ren datorn ska man använda sig av tryckluft på burk. Den gör även ett bättre jobb än dammsugaren.
Dammsugaren skapar statisk elektricitet och är rena dödsstöten mot komponenterna. Du bokstavligen talat smälter delar av den utsatta komponenten och gör den helt delvis obrukbar eller i värsta fall helt. Har du tur så kanske du bara förkortar livslängen på den.
Ska man göra ren datorn ska man använda sig av tryckluft på burk. Den gör även ett bättre jobb än dammsugaren.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Här är en bra fläkt för en billig peng.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302755
Bytte nyligen till min P4/socket 478 och fick en tystare mer effektiv kylning. Och då hade jag ändå en Arctic Freezer innan.
Kanske ett nytt chassi med bättre luftgenomströmning? Då kan jag rekommendera Coolermaster Elite 333 - 399:- utan nätagg. Helt suveräna hållare för 3,5 och 5,12" enheter, helt utan skruvar och slädar. Bara ett par helfräcka clips.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302755
Bytte nyligen till min P4/socket 478 och fick en tystare mer effektiv kylning. Och då hade jag ändå en Arctic Freezer innan.
Kanske ett nytt chassi med bättre luftgenomströmning? Då kan jag rekommendera Coolermaster Elite 333 - 399:- utan nätagg. Helt suveräna hållare för 3,5 och 5,12" enheter, helt utan skruvar och slädar. Bara ett par helfräcka clips.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Här står det lite mer om datorrengöring
http://www.computerhope.com/cleaning.htm
Tryckluft på burk finns på typ biltema, teknikmagasinet.
http://www.computerhope.com/cleaning.htm
Tryckluft på burk finns på typ biltema, teknikmagasinet.
oj, många tips. tack så mycket för dem 
jag har faktiskt tittat på just en sån fläkt som länkas men är osäker på om den passar. vilka uppgifter behövs för att någon vänlig själ ska kunna säga garanterat om den passar? räcker det med nuffrorna och bokstäverna som står på moderkortet?
ang rengörningen så brukar jag bara ta bort det dam som jag kommer åt med fingarna. vad det gäller kylflensen så brukar det gå alldeles utmärkt. vart ska man blåsa med lufen på burk? (ska läsa guiden som länkats så kanske jag får svar på det)

jag har faktiskt tittat på just en sån fläkt som länkas men är osäker på om den passar. vilka uppgifter behövs för att någon vänlig själ ska kunna säga garanterat om den passar? räcker det med nuffrorna och bokstäverna som står på moderkortet?
ang rengörningen så brukar jag bara ta bort det dam som jag kommer åt med fingarna. vad det gäller kylflensen så brukar det gå alldeles utmärkt. vart ska man blåsa med lufen på burk? (ska läsa guiden som länkats så kanske jag får svar på det)
-
Fingrarna tycker jag är klumpiga, jag brukar använda öron tops ist. Funkar kanon, kommer åt de mindre ställena och där damm har fastnat mellan kylflänsarna.Tesla skrev:ang rengörningen så brukar jag bara ta bort det dam som jag kommer åt med fingarna. vad det gäller kylflensen så brukar det gå alldeles utmärkt.
JAg har faktiskt använt dammsugare med det smala munstycket flera gånger utan problem. Vulfgar skrev väl i nån tråd att hon t o m tejpade på ett sugrör.
Ang. cpu-socket så lys med en ficklampa i botten på moderkortet där du hittar modellbetckningen. Sök sedan på tillverkarens hemsida på just ditt kort.
Ang. cpu-socket så lys med en ficklampa i botten på moderkortet där du hittar modellbetckningen. Sök sedan på tillverkarens hemsida på just ditt kort.