GPL 3 bryter mark!

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
upnorth

GPL 3 bryter mark!

Inlägg av upnorth »

http://www.idg.se/2.1085/1.153508
Den omdiskuterade tredje versionen av General Public License, gpl, vinner mark. Nu använder över 2 000 program licensformen för öppen källkod som släpptes i juni förra året.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Re: GPL 3 bryter mark!

Inlägg av zero gravity »

Måste ta och sätta mig in på skillnaderna i versionerna. Nästan skamligt att man inte har koll på det.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

zero gravity skrev:Måste ta och sätta mig in på skillnaderna i versionerna. Nästan skamligt att man inte har koll på det.
Som jag fattat det är den största skillnaden mellan 2 och 3 att skydd mot mjukvarupatent införts.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Som jämförelse kan det ju vara intressant att veta hur många som fortfarande använder GPLv2. Statistiken finns hos Palamida, 6446 använder "GPLv2 or later", 2070 använder GPLv3.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

upnorth skrev:
zero gravity skrev:Måste ta och sätta mig in på skillnaderna i versionerna. Nästan skamligt att man inte har koll på det.
Som jag fattat det är den största skillnaden mellan 2 och 3 att skydd mot mjukvarupatent införts.
Plus anti-tivoisering:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tivoization
Tivoization is the creation of a system that incorporates software under the terms of a copyleft software license, but uses hardware to prevent users from running modified versions of the software on that hardware. Richard Stallman coined the term and believes this practice denies users some of the freedom that the GNU General Public License (GNU GPL) was designed to protect. The term came about in reference to TiVo's use of GNU GPL licensed software on the TiVo brand digital video recorders (DVR).
/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"