Dygn vid datorn ger sömnproblem

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Dygn vid datorn ger sömnproblem

Inlägg av defatist »

Till de som känner sej berörda: http://sydsvenskan.se/kropp/article312985.ece

"Pojkar och unga män som suttit alltför länge vid datorn är en ny problemgrupp som söker hjälp för sin förstörda dygnsrytm"

Är detta problem inte för flickor och unga kvinnor? Känns faktiskt lite märkligt .

"Dessa grabbar har under lång tid ignorerat de naturliga signalerna om behov av sömn från kroppens biologiska klocka."

Ja det verkar så i allafall, enligt forskarna. Får ta och läsa på mej lite till.

Edit: På tal om tid jag skrev detta lokal tid Malmö 08.09 men tidsstämplen går vist efter vintertid :D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Dygn vid datorn ger sömnproblem

Inlägg av vulfgar »

defatist skrev:

Edit: På tal om tid jag skrev detta lokal tid Malmö 08.09 men tidsstämplen går vist efter vintertid :D
Aktivera sommartid i din kontrollpanel. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag tycker denna artikel var ganska underhållande. ;D

Skiter man i att sova så är det ju klart att man rubbar dygnsrytmen, oavsett om du sitter vid datorn och spelar WOW eller vad man tänkas kan göra.

Exakt vad är det som gör denna artikel värd att publiceras?

Edit: Jag överreagerade nog lite, men jag gillar inte att man skyller allting på datorn hela tiden.
Samma sak var det när man var liten, fast då skyllde man allt på tv-spel.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Hund skrev:Jag tycker denna artikel var ganska underhållande. ;D

Skiter man i att sova så är det ju klart att man rubbar dygnsrytmen, oavsett om du sitter vid datorn och spelar WOW eller vad man tänkas kan göra.

Det är bra att upplysa samhället om att spel och datorer är skadliga. Det är inte konstigt att vi har mord m.m. i världen då vi har allehanda våldsamma spel. Tänk sedan att folk spelar dygnet runt och inte kan tänka klart, så klart de blir hjärntvättade!
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av defatist »

Detta kanske:"Sömnbrist har blivit en svensk folksjukdom under de senaste årtiondena. Olika undersökningar har visat att så mycket som 25-30 procent av befolkningen har sömnstörningar"

Och att man ville få fram konferensen mitt i allt media brus med hjälp av lite braskande rubriker :D

Sedan håller jag med dej om att oavsett vad man gör istället för att sova leder till problem, men datorn spelar säkert en stor roll för många unga idag.

Lite lustigt med tidsstämplen, utan att jag ändrade något lades det till en timme! Men nu har jag också justerat den i mina inställningar.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Allt kan ju missbrukas. Jag tycker det är synd när dom ska använda datorn som syndabocken. :(
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
KiviE

Inlägg av KiviE »

Hund skrev:Allt kan ju missbrukas. Jag tycker det är synd när dom ska använda datorn som syndabocken. :(
Men datorn är nog syndabocken många gånger... har flera klasskompisar som sitter och spelar långt in på nätterna och jag själv sitter kanske uppe lite väl länge ibland med framför datorn.

Skulle dock inte datorn finnas så skulle nog tvn vara en större orsak ist men då man kan göra så mycket mer på en dator så ser jag den som en större syndabock.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

KiviE skrev:
Hund skrev:Allt kan ju missbrukas. Jag tycker det är synd när dom ska använda datorn som syndabocken. :(
Men datorn är nog syndabocken många gånger... har flera klasskompisar som sitter och spelar långt in på nätterna och jag själv sitter kanske uppe lite väl länge ibland med framför datorn.

Skulle dock inte datorn finnas så skulle nog tvn vara en större orsak ist men då man kan göra så mycket mer på en dator så ser jag den som en större syndabock.
Det är inte datorns fel att folk sitter för länge vid datorn. Då kan man lika väl skylla på dom som säljer datorerna. Det verkar ju märkligt.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Hylas skrev:Det är inte datorns fel att folk sitter för länge vid datorn. Då kan man lika väl skylla på dom som säljer datorerna. Det verkar ju märkligt.
Nej är fel att säga att det är datorns fel, men likaväl så är det pga datorn eller vad man ska kalla det.

För att dra en liknelse. Det är inte en pistols fel att folk skjuter varandra men utan pistoler skulle folk inte skjutas. Kanske knivhuggas i stället dock men skulle bli mindre skadade/dödade.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Pistoler kan vi förbjuda i ett samhälle därför att de ger mycket mer negativa konsekvenser. Datorn ger väl inte lika negativa konsekvenser, men även om de gjorde det, så är det inte säkert att förbud är rätt väg att gå. Du kan göra mycket bra med en dator också, det kan du inte göra med en pistol.

Den som sitter vid datorn väljer att göra det, det är inte under pistolhot, för att fortsätta liknelsen med pistoler. Och även om det är under pistolhot (tvång alltså) så är det inte datorns fel. Det är individen och i dennes situation man kan hitta svaren på vems fel det är.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Hylas skrev:Pistoler kan vi förbjuda i ett samhälle därför att de ger mycket mer negativa konsekvenser. Datorn ger väl inte lika negativa konsekvenser, men även om de gjorde det, så är det inte säkert att förbud är rätt väg att gå. Du kan göra mycket bra med en dator också, det kan du inte göra med en pistol.

Den som sitter vid datorn väljer att göra det, det är inte under pistolhot, för att fortsätta liknelsen med pistoler. Och även om det är under pistolhot (tvång alltså) så är det inte datorns fel. Det är individen och i dennes situation man kan hitta svaren på vems fel det är.
Jo visst är liknelsen med pistol inte ultimat som alla andra liknelser, men likväl så gör datorer skada också även om jag också tycker att datorer gör mycket mer nytta och förbud är galet.

Det jag ville påpeka är att datorer påverkar att speciellt ungdomar får sömnproblem, men sömnproblemen kan man bara klandra sig själv att man får.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Det som "unga män och pojkar" lägger tid på för att få sig en sömnstörning är väl antagligen datorer, osagt om man spelar Wow eller hänger på forum och diskuterar Nietsche, och det har ju alltid varit populärt att klaga på yngre generationers nöjen. För 50 år sen hade man skyllt på rock n' roll, för 237 år sen hade man skyllt på Bellman :P
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Åh katten, är det därför jag har sömnproblem?!?
Jag som har gått en internetkurs i hur man övervinner sömnproblem. ;D
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Pojkar och unga män som suttit alltför länge vid datorn ...
Som kvinna på 50+ så kan jag alltså sitta obegränsad tid framför datorn utan det är något problem? :o
Tjoho! ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Glad för din skull, vulfgar! ;D

I övrigt är det inte bara de många timmarna som gör att man får sömnrubbningar, utan även formen på information som hjärnan tar in under den tiden. Till exempel är det bättre för sömnen om man läser en bok till tre på natten än att man sitter och tittar på tv eller spelar spel/surfar på datorn till samma klockslag. Ännu bättre är det förstås om man kramar kudden tidigare. ;)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Kerath skrev:

Det är bra att upplysa samhället om att spel och datorer är skadliga. Det är inte konstigt att vi har mord m.m. i världen då vi har allehanda våldsamma spel. Tänk sedan att folk spelar dygnet runt och inte kan tänka klart, så klart de blir hjärntvättade!
;D ;D ;D
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Det är ju inte alkoholens fel att folk missbrukar. Jag förstår inte varför tidningarna skriver om alkoholmissbruk, jag kan ju dricka utan att bli beroende eller få problem. Bara för att det finns folk som blir alkoholister tycker jag man inte ska skriva så elakt om spriten, den kan ju vara till nytta och göra att folk pratar mer än de gör annars och har det trevligt. Ok, dricker man massor varje dag är det ju klart man får problem.

(ok, jag överdriver lite men jag tyckte det var en bättre liknelse än pistol ;) ... och jag hoppas de som läser inser att jag är ironisk).
/ Mattias från designbilder.se
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Prometheus skrev:Det är ju inte alkoholens fel att folk missbrukar. Jag förstår inte varför tidningarna skriver om alkoholmissbruk, jag kan ju dricka utan att bli beroende eller få problem. Bara för att det finns folk som blir alkoholister tycker jag man inte ska skriva så elakt om spriten, den kan ju vara till nytta och göra att folk pratar mer än de gör annars och har det trevligt. Ok, dricker man massor varje dag är det ju klart man får problem.

(ok, jag överdriver lite men jag tyckte det var en bättre liknelse än pistol ;) ... och jag hoppas de som läser inser att jag är ironisk).
För att lyfta det till högre nivå. ;)

Jag har växt upp med jakt och vapen. Har varit van att hantera vapen så länge jag kan minnas. De senaste åren har jag haft direkt tillgång till en hel del "kul".
I nuläget väntar jag på ett antal vapenlicensen...

Jag började även med CS under samma tid. Var typ 1.1 eller något när man var 11-12 år. Flöt hur fint som hellst på 350MHz:aren. ;D
*döda*döda*döda* var väl det enda man gjorde på den tiden. CS (1.1), Quake (1-2), och Doom (1-2). Det var tider det. 8)
Och det var väl mer regel än undantag att mna var hemma hos kompisar och såg på "barnförbjudna" filmer.

Ännumer döda, splatter, skjuta...

Och se, jag har inte begått någon skolmassaker. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ungdomar som inte kan släppa ett spel även fast dom varit vakna över 16 timmar bör kolla upp om:

1: Spelet är beroendeframkallande

2.Tvängstankar

3.Självkännedom

Det finns hjälp att få men självhjälp är nog bäst i första hand och att lyssna på kroppens signaler!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Hylas skrev:Pistoler kan vi förbjuda i ett samhälle därför att de ger mycket mer negativa konsekvenser.
Sverige var länge ett av världens vapentätaste länder. Vi är antagligen fortfarande väldigt vapentäta. Den stora skillnaden mellan sverige och ett visst annat land som folk tänker på när de tänker på vapen är annars att vi har haft statligt tvång mot 50% av befolkningen att lära sig hantera vapen, medan i det andra landet skulle alla ha tillgång till vapen för att staten kunde bli ond, alternativt grannstaten.
Prometheus skrev:Det är ju inte alkoholens fel att folk missbrukar. [...]
Det är en riktigt dålig liknelse. Det här är en grupp människor som vinner på att poängtera att deras fält (och speciellt den person med "bäst" resultat) får mer uppmärksamhet och mer anslag. Gärna genom att använda moralistiska poänger som passar bra i media och utan tillräcklig forskning att stå på.
defatist skrev:Är detta problem inte för flickor och unga kvinnor? Känns faktiskt lite märkligt .
Jo, men flickor datrar inte i lika stor utsträckning som pojkar. Innan windows xp så var flickor som tyckte om datorer lika ovanliga som pojkar som rider på häst.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"