Synaptic & avinstallation [LÖST]

paganini
Kontakt:

Synaptic & avinstallation [LÖST]

Inlägg av paganini »

Vad är skillnaden när man avinstallerar ett program mellan att "markera för borttagning" och "markera för total borttagning"? Är det så att tar man bort programmet "totalt", så försvinner allt (även från synaptic) och man inte kan få tillbaks om man senare ångrar sig?
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Synaptic & avinstallation

Inlägg av Sid »

Total borttagning betyder att du tar bort även de globala konfigurationsfilerna.. Med en vanlig borttagning blir dom kvar.

EDIT: T.ex. Gör du en total borttagning av xorg så tar synaptic bort /etc/X11. Med en vanlig borttagning låter den /etc/X11 vara kvar så du har kvar samma inställningar om du installerar xorg igen.
paganini
Kontakt:

Inlägg av paganini »

Tack för snabbt svar. Bara ett förtydligande för säkerhets skull för oss nybörjare.
Om jag tex tar bort amsn totalt, så försvinner programmet, tillhörande kataloger och alla inställningar. Men finns paketet fortfarande kvar i tex "lägg till/ta bort program" och/eller synaptic, så jag kan gå dit och installera det på nytt, eller är det så helt borta att jag måste ut på tex nätet för att leta efter det och ladda hem det igen?
Min fråga är kanske fånig, men jag är försiktig och vet för litet ännu. Försiktigheten är kanske en "yrkesskada" från Windows-världen med alla dess "hoppsan, nu hände det något" och eviga ominstallationer.

Michael
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Ja det finns kvar så du kan installera det igen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"