wine eller virtualbox
-
wine eller virtualbox
ser att det finns åtminstone två varianter för att kunna köra win-program wine och virtualbox. vad är skillnaden mellan dessa alternativ? vilket är stabilast, enklast att använda, vilket kräver minst systemresurs?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: wine eller virtualbox
Skillnaden är att i Wine behöver du inte installera en virtuell Windows och därmed ha en laglig Windowslicens.
Detta måste du ha i VirtualBox.
Man installerar helt enkelt Windows inuti Ubuntu med hjälp av VirtualBox. Ganska så läckert faktiskt. Du ser Windows-skrivbordet som vanligt och när du inte vill ha det framme så är det bara att minimera Windows och börja jobba i Ubuntu igen.
I Wine är det bara att dubbelklicka på en exe-fil i Ubuntu så kommer installationsguiden upp för just det programmet.
Detta måste du ha i VirtualBox.
Man installerar helt enkelt Windows inuti Ubuntu med hjälp av VirtualBox. Ganska så läckert faktiskt. Du ser Windows-skrivbordet som vanligt och när du inte vill ha det framme så är det bara att minimera Windows och börja jobba i Ubuntu igen.
I Wine är det bara att dubbelklicka på en exe-fil i Ubuntu så kommer installationsguiden upp för just det programmet.

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
VirtualBox behöver ganska så mycket minne för att det ska fungera bra, ungefär dubbelt så mycket. Om du t.ex. har 1 GiB RAM så får du reservera 512 MiB till Virtualbox/Windows, det minnet kan inte utnyttjas av Ubuntu medan du kör VirtualBox.
-
tack, det låter onekligen som wine är alternativet för mig. rätt stort besvär för en enskild applikation annars och det mesta tycks ha alternativ som i många fall verkar bättre i u.tu.
Det som väl talar för virtualbox är väl att fler applikationer fungerar under vbox än under wine. Och hårdvara. Jag har t ex ett midi-tangentbord med drivrutiner som inte finns till linux. Med virtualbox (åtminstone "closed source edition"-varianten) kan jag installera drivrutinerna till midi-tangentbordet under windows och det fungerar. Motsvarande skulle nog inte funka under wine, så vitt jag vet.
// David
// David