wine eller virtualbox

Fragmentet_Ulf

wine eller virtualbox

Inlägg av Fragmentet_Ulf »

ser att det finns åtminstone två varianter för att kunna köra win-program wine och virtualbox. vad är skillnaden mellan dessa alternativ? vilket är stabilast, enklast att använda, vilket kräver minst systemresurs?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: wine eller virtualbox

Inlägg av ZX Spectrum »

Skillnaden är att i Wine behöver du inte installera en virtuell Windows och därmed ha en laglig Windowslicens.
Detta måste du ha i VirtualBox.
Man installerar helt enkelt Windows inuti Ubuntu med hjälp av VirtualBox. Ganska så läckert faktiskt. Du ser Windows-skrivbordet som vanligt och när du inte vill ha det framme så är det bara att minimera Windows och börja jobba i Ubuntu igen.

I Wine är det bara att dubbelklicka på en exe-fil i Ubuntu så kommer installationsguiden upp för just det programmet. :)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

VirtualBox behöver ganska så mycket minne för att det ska fungera bra, ungefär dubbelt så mycket. Om du t.ex. har 1 GiB RAM så får du reservera 512 MiB till Virtualbox/Windows, det minnet kan inte utnyttjas av Ubuntu medan du kör VirtualBox.
Fragmentet_Ulf

Inlägg av Fragmentet_Ulf »

tack, det låter onekligen som wine är alternativet för mig. rätt stort besvär för en enskild applikation annars och det mesta tycks ha alternativ som i många fall verkar bättre i u.tu.
diwic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av diwic »

Det som väl talar för virtualbox är väl att fler applikationer fungerar under vbox än under wine. Och hårdvara. Jag har t ex ett midi-tangentbord med drivrutiner som inte finns till linux. Med virtualbox (åtminstone "closed source edition"-varianten) kan jag installera drivrutinerna till midi-tangentbordet under windows och det fungerar. Motsvarande skulle nog inte funka under wine, så vitt jag vet.

// David
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"