Målet var för mig att hitta någon klient som var i närheten av utorrent både vad gällande prestanda och användarvänlighet. Jag testade utorrent genom wine, men tyckte att det var både långsamt och (på min dator) resurskrävande. Jag testade även azureus, som var förskräckligt resurskrävande och hade en duktig förmåga att krascha var och varannan minut. Jag testade även Ktorrent - och den här clienten var ganska bra, men gav ändå inte de hastigheter som jag var van vid att se när jag använde utorrent i windows. Jag började så sakteliga ge upp hoppet...
Men så en dag hörde jag något om rTorrent. Jag kollade på några screenshots och den omedelbara reaktionen för oss gamla windoze-peka-och-klicka människor var "Huh! Bara text. Och det ser j***ligt krångligt ut". Trots detta beslutade jag mig för att undersöka saken och det ångrar jag inte en sekund.
rTorrent är en alltså en textbaserad bittorrent-klient som körs i terminalen. De största fördelarna är, enligt mig:
*rTorrent är snabb!
*rTorrent kräver minimalt med systemresurser!
*rTorrent är enkelt att använda!
*rTorrent är väldigt konfigurerbart (om man vill)!
Här kommer en liten howto i hur du installerar och använder den! Du kommer att behöva använda terminalen, som du kan starta genom att köra alt+f2 och skriva gnome-terminal .
1. Installera rTorrent.
*edit* Upptäckte just nu att rTorrent versionen som finns i ubuntus reps är en gammal och dassig version av rtorrent. Den funkar fortfarande, men vissa av funktioner som jag går igenom i config-filen lite längre ner kommer inte att fungera. Därför rekommenderar jag att installera den senaste versionen på det här sättet:
Gå till http://www.ubuntuforums.org och registrera dig. Logga in och peka sedan webläsaren till: http://www.ubuntuforums.org/attachment. ... 1162190625 och ladda ner filen. Filen innehåller libtorrent (som behövs för rtorrent) och rtorrent i .deb-filer. Om jag hade vetat hur man attachade filer här på forumet hade jag gjort det, men jag kan bara inte hitta den möjligheten

Om du av någon anledning inte installerar den senaste versionen utan är slö och drar en sudo apt-get install rtorrent så får du vara beredd på att rtorrent kommer ge dig lite kryptiska felmeddelanden emellanåt, då min config fil här nedanför innehåller plotter som inte stöds av föråldrade versioner.
rTorrent kräver att du har libsigc och libcurl installerat. Därför installerar vi dem med:
Därefter packar vi upp libtorrent_rtorrent-0.6.4.tar.gz du laddat hem:sudo apt-get install libsigc++-2.0-0c2a libsigc++-2.0-dev libcurl3 libcurl3-gnutls
2. Installera de båda .deb filerna som har hamnat i din home-katalog.cd ~/
tar zxvf libtorrent_rtorrent-0.6.4.tar.gz
3. Skapa en mapp som heter torrents någonstans på hårddisken där du har utrymme och där det finns skrivrättigheter.sudo dpkg -i libtorrent_0.10.4-1_i386.deb
sudo dpkg -i rtorrent_0.6.4-1_i386.deb
I denna howto använder jag /home/zoddic/torrents
4. Skapa följande 3 mappar i din torrents-mapp; sessions, torrentfiles och downloads. Sessions-mappen kommer att innehålla information om din nuvarande rTorrent-session, torrentfiles-mappen kommer innehålla dina nedladdade .torrent filer och downloads kommer innehålla dina nedladdade filmer, spel och dylikt.cd ~/
mkdir torrents
5. Skapa en konfigurationsfil för rtorrent i ditt home-dir. I exemplet nedan använder jag nano, men använd gärna den text-editor som passar dig bäst.cd ~/torrents
mkdir sessions torrentfiles downloads
I den filen ska du nu klistra in följande, och därefter byta ut allt som är markerat i fetstil mot något mer passande. Det viktigaste är att sökvägarna till mapparna du skapat blir korrekta. I guiden har vi skapat torrents-mappen i /home så därför bör du ändra "dittanvändarnamn" till, just det, ditt användarnamn.cd ~/
nano -w .rtorrent.rc
Det här är en väldigt basic rTorrent konfigurationsfil som jag själv använder. Om du har använt torrent-klienter förut kommer du att förstå vad inställningarna innebär. Det viktigaste du ska tänka på är att, för att få maximal hastighet på dina upp- och nedladdningar, sätta download_rate och upload_rate till ungefär 80% av din uppkopplings maxkapacitet. I mitt fall har jag 100/10mbit, och sätter därför min download till 8000 (kb/s) och upload till 800 (kb/s). Om du har 2mbit upp/ner sätter du alltså fördelaktigt din download till 160 och din upload till 160. Om du får dåliga hastigheter, testa då att laborera med värdena i min-max peers och seed och max_uploads.# Maximum and minimum number of peers to connect to per torrent.
min_peers = 40
max_peers = 120
# Same as above but for seeding completed torrents (-1 = same as downloading)
min_peers_seed = 10
max_peers_seed = 50
# Maximum number of simultanious uploads per torrent.
max_uploads = 20
# Global upload and download rate in KiB. "0" for unlimited.
download_rate = 8000
upload_rate = 800
# Default directory to save the downloaded torrents.
directory = /home/dittanvändarnamn/torrents/downloads
# Default session directory.
session = /home/dittanvändarnamn/torrents/sessions
# Watch a directory for new torrents, and stop those that have been
# deleted.
schedule = watch_directory,5,5,load_start=/home/dittanvändarnamn/torrents/torrentfiles/*.torrent
schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=
# Close torrents when diskspace is low.
schedule = low_diskspace,5,60,close_low_diskspace=100M
#Stop torrents when reaching upload ratio in percent,
# when also reaching total upload in bytes, or when
# reaching final upload ratio in percent.
# example: stop at ratio 2.0 with at least 200 MB uploaded, or else ratio 20.0
schedule = ratio,60,60,stop_on_ratio=200,200M,2000
# Port range to use for listening.
port_range = 6890-6999
# Start opening ports at a random position within the port range.
port_random = yes
# Set whetever the client should try to connect to UDP trackers.
use_udp_trackers = yes
6. Starta rTorrent. Öppna ett terminalfönster ( program -> tillbehör -> terminal , i gnome) och skriv rtorrent.
7. Hur laddar jag nu ner en torrent? Gå till din torrent-hemsida. Spara .torrentfilen t.ex. Gustav.Spelar.Fotboll-Familjen.torrent i din torrentfiles-mapp. I mitt exempel alltså /home/zoddic/torrents/torrentfiles . Nu kommer din nedladdning automatiskt att påbörjas i rTorrent och laddas ner till ditt download-dir!
Snabbkommandon:
CTRL-D stoppar en torrent.
CTRL-D 1 gång till tar bort torrenten från listan.
CTRL-S sätter igång en avstannad torrent.
CTRL-Q stoppar alla torrents och rapporterar det till trackern och avslutar rTorrent.
ESC-1 Visar alla nedladdningar.
ESC-2 Visar alla nedladdningar, i namnordning.
ESC-3 Visar startade nedladdningar.
ESC-4 Visar stoppade nedladdningar.
ESC-5 Visar färdiga nedladdningar.
ESC-6 Visar nedladdningar som hash-kollas.
BACKSPACE Låter dig manuellt ange sökvägen till en .torrent-fil.
Navigation:
Piltangenterna låter dig bläddra bland dina torrents.
Bläddra nedåt i listan med nedåtpilen.
Få mer information om en torrent med högerpilen.
Vänsterpil låter dig återgå till huvudmenyn.
Övrigt:
För er med brandväggar (jag själv använder inget sådant) är det viktigt att ni öppnar de portar som rTorrent använder sig av, i exemplet ovan 6890-6999. Annars kommer ni uppleva väldigt dåliga hastigheter!
I konfigurations filen har vi ställt in att alla torrents som når ratio=2 ska stanna och att alla torrents ska stanna om diskutrymmet blir lågt. Om du inte vill ha dessa "spärrar" så är det bara att kommentera bort ( sätta # ) före raderna ->
schedule = low_diskspace,5,60,close_low_diskspace=100M
och
schedule = ratio,60,60,stop_on_ratio=200,200M,2000
alternativt redigera dem efter egna önskemål.
Slutord
Slutligen vill jag bara säga att jag är på inget sätt någon expert på vare sig rTorrent eller linux,snarare en relativt okunnig nybörjare. Det här sättet funkade för mig, men kanske inte gör det för er! Trots det vet jag att många här på forumen har stor kunskap och tillsammans ska vi nog kunna lösa eventuella problem. Jag vill även passa på att nämna att jag inte uppmuntrar till nedladdning av material som bryter mot upphovsrättslagen! Den här guiden är ämnad att installera och lära sig använda rTorrent, inte att lära sig ladda ner upphovsrättsskyddat material!
chill /zoddic