Hej!
Satt med min Ubuntu burk som består av ett VIA(allt i ett kort) och en 40gigs h-disk och försökte få VNC-server grejen att funka i Ubuntu 6.06. Jag fäljde guiden
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=122402 fram till att man skulle skriva in detta:
Kod: Markera allt
service Xvnc
{
type = UNLISTED
disable = no
socket_type = stream
protocol = tcp
wait = yes
user = root
server = /usr/bin/Xvnc
server_args = -inetd :1 -query localhost -geometry 1024x768 -depth 16 -once -fp /usr/share/X11/fonts/misc -DisconnectClients=0 -NeverShared passwordFile=/root/.vncpasswd
port = 5901
}
Sedan skulle jag spara den tänkte jag men den sade att filen inte fanns eller något liknande och efter det lyckades jag trassla till det så jag ska installera om Ubuntu från scratch och sedan prova guiden igen. En sak jag undrar över dock, det sägs i guiden att man ska köra "vnc4server" eller "vncserver" men jag har "vnc-common" installerat från start och det går inte att installera vnc4server för då ska den ta bort en massa och vncserver går inte alls, där säger den ifrån när man ska installera. Dock verkar juh allt funka bra ändå om man nu ska följa guiden. Om vi nu säger att jag har en fullt uppdaterad Ubuntu 6.06 burk, ska jag då endast fälja guiden och sedan fixa en vnc klient till windows för att koppla upp mig mot linuxburken (ställa in brandvägg och dylikt oxå förstås) ?