Skräpfiler

Harlekin33

Skräpfiler

Inlägg av Harlekin33 »

Jag läste i Bossiemans blogg om att det ligger kvar skräpfiler om man bara avinstallerar som vanligt..

Men hur gör man om man inte följt hans tips för att rensa HD:n från skräpfiler eller görs det automatiskt vid var 30:e inloggning?

Finns det något program eller kommando för att rensa skräp?

???
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Skräpfiler

Inlägg av zenbios »

Beror på hur man installerat oxå, installerar du tex genom synaptic eller med apt i terminal,
så kan du oxå välja göra en fullständig avinstallation i synaptic eller
apt-get --purge remove paketnamn så tar du oxå bort konfigurations filerna för det,
installerar du med apt så sparas filer i /var/cache/apt/archives/ tex,
du kan rensa lite med apt-get clean, fast /var/cache/apt/archives/ och /var/cache/apt/archives/partial/
låter det vara ifall du behöver installera om paketet. fast apt-get autoclean tar oxå bort.
så installerar du så ibland, kör då
apt-get autoclean
och
apt-get clean
Bild
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Haha..

Den som söker ..finner!

Det programmet jag letade efter heter Kleansweep och fanns i förrådet!

Men tack för hjälpen i alla fall!

;D
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Berätta gärna hur det gick/går med det.
det tog bort filer så hela systemet crasha för mig första gången ja använde det.
därför ja inte kunde rekomendera det.
hoppas det går bättre för dig.
Bild
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag fick upp en varningstext om att jag skulle läsa igenom all filer innan jag raderade något!

Jag rensade bara dubletter på privata bilder, filmer, musik och tog bort lite tomma directories så då är det ingen större fara..

Men det är helt rätt som du säger att man ska vara försiktig!

Skulle ju vara bra om det fanns en motsvarande ccleaner till ubuntu..det blir enklare då!

En annan sak jag har uppmärksammat nu är att när man raderar filer så finns en del kvar..men i boken så står det att allt oåterkalleligen är borta..

Hmmm..

;D
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

Ubuntu33 skrev: En annan sak jag har uppmärksammat nu är att när man raderar filer så finns en del kvar..men i boken så står det att allt oåterkalleligen är borta..
Menar du dolda textfiler som har ~ på slutet av sitt filnamn, så är det för att gedit har som standardinställning att skapa en sådan fil som backup innan du ändrar en existerande fil.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"