Bootsektorvirus?

Judy Nails

Bootsektorvirus?

Inlägg av Judy Nails »

Jag misstänker att jag har ett bootsektorvirus. När jag försöker installera Windows hänger sig installationen men en Ubuntuinstallation fungerar fint.

Jag vill ha möjlighet att köra båda OS (främst eftersom ingen verkar kunna hjälpa mig få igång min tv-ut ordentligt i Ubuntu) och är därför intresserad av att undersöka om jag har ett sådant virus. Hur ska jag gå till väga? Aegis Anti Virus hittar inte nåt...

Just nu är min Ubuntupartition 4 Gb och Winpartitionen är 76. Jag har tänkt göra om och göra rätt så fort jag fått bort eventuellt virus...

Har jag inget virus skulle jag vilja ha tips på hur jag kör en diagnostisering av min hårdvara i Linux. Har letat runt bland programmen men inte hittat något. Det finns säkert där men vad heter det?
Okänd

Bootsektorvirus?

Inlägg av Okänd »

Den första virusen jag kommer på är det du försöker installera :) :D sorry, dålig skämt :rolleyes:

Varför tror du att det är en bootsektorvirus? Windows strular till det ibland så som du beskriver. Ang. tv-ut har du kollat hos http://ubuntuforums.org ? Vilken Windows har du? Diagnostisering av hårdvara, menar du program som SiSofts Sandra?
Judy Nails

Bootsektorvirus?

Inlägg av Judy Nails »

[quote="petri0"]Den första virusen jag kommer på är det du försöker installera :) :D sorry, dålig skämt :rolleyes:

Varför tror du att det är en bootsektorvirus? Windows strular till det ibland så som du beskriver. Ang. tv-ut har du kollat hos http://ubuntuforums.org ? Vilken Windows har du? Diagnostisering av hårdvara, menar du program som SiSofts Sandra?[/quote]
jag försöker installera Win XP SP2. har tagit min hdd till en kompis och installerat där men hemma hos mig fungerar ingenting. därför misstänker jag att något är fel någonstans. bootsektorvirus vore ju ett "bra" fel...

då vill jag testa all min hårdvara i stabila (åtminstone när jag inte spelar spel) Ubuntu, för att se om det eventuellt är fel där. SiSofts Sandra, det är ett program jag måste ladda hem från tillverkarens hemsida? jag hittar det inte bland lägg till/ta bort program eller i synaptic...

vad gäller tv-ut återkommer jag i relevant forum.
Okänd

Bootsektorvirus?

Inlägg av Okänd »

SiSofts Sandra är ett program för Windows, det borde jag ha skrivit om också, sorry. I Synaptic finns det sysinfo som berättar lite om hårdvaran. Eller är du ute efter en lspci (i en terminal) som berättar vilken hårdvara är installerad?
Judy Nails

Bootsektorvirus?

Inlägg av Judy Nails »

nej, jag är ute efter ett massivt felsökningsverktyg. jag vet om vilken hårdvara jag har men jag vet inte vad som är fel.
Okänd

Bootsektorvirus?

Inlägg av Okänd »

"... ett massivt felsökningsverktyg." Ok :) nu få du förklara det lite närmare :)
Judy Nails

Bootsektorvirus?

Inlägg av Judy Nails »

jag vill helt enkelt göra en felsökning av min hårdvara. testa om ram-minnet funkar som det ska, hårddisken, grafikkortet osv. :-)
Användarvisningsbild
Chippen

Bootsektorvirus?

Inlägg av Chippen »

var i installationen av windows hänger det sig...är det på ett särskillt ställe eller är det olika? (jag hade problemet att det hängde sig lite oregelbundet en gång, minns inte exakt hur jag löste det, men jag kanske kan komma ihåg om det är det som är problemet)
Judy Nails

Bootsektorvirus?

Inlägg av Judy Nails »

[quote="Råch"]var i installationen av windows hänger det sig...är det på ett särskillt ställe eller är det olika? (jag hade problemet att det hängde sig lite oregelbundet en gång, minns inte exakt hur jag löste det, men jag kanske kan komma ihåg om det är det som är problemet)[/quote]
senast jag testade hängde det sig innan jag fått välja vilken disk jag vill installera på. tidigare har jag kommit 34-36% in i installationen innan det hängt sig. det konstiga är att grafiken fortsätter röra sig i installationsprogrammet men procenten slutar ticka på. och så står det typ "18 min kvar". jag provade en gång hur långa dessa 18 min var, men tröttnade när datorn stått och tuggat i sex timmar.

så för att kort svara på din fråga så är det hyfsat oregelbundet som det hänger sig, men det hänger sig i 100% av fallen.
Användarvisningsbild
Chippen

Bootsektorvirus?

Inlägg av Chippen »

hmm... låt mmig då tänka efter... har du koll på tempen i datorn?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"