Proftpd Hjälp
- xman
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Proftpd Hjälp
Är det någon som skulle kunna hjälpa en noob med Proftpd,
Problemet är att jag inte kan logga in på servern,
När jag kör detta "sudo proftpd -td5" , så får jag upp!... "IPv6 getaddrinfo 'kjell-desktop' error: No address associated with hostname"
Vad betyder det??, Jag använde mig av denna guide >> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=51611
Problemet är att jag inte kan logga in på servern,
När jag kör detta "sudo proftpd -td5" , så får jag upp!... "IPv6 getaddrinfo 'kjell-desktop' error: No address associated with hostname"
Vad betyder det??, Jag använde mig av denna guide >> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=51611
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Proftpd Hjälp
Det betyder nog att du ska stänga av IPv6 för ProFTP. Kolla i filen /etc/proftpd/proftpd.conf fixa den här raden.
Kod: Markera allt
UseIPv6 off
- xman
Så nu ser det bra ut, Men jag kan inte logga in på ftp,n det kommer upp inloggninsruta namn och lösen, Men det går ej att komma in!maths57 skrev:Det betyder nog att du ska stänga av IPv6 för ProFTP. Kolla i filen /etc/proftpd/proftpd.conf fixa den här raden.Kod: Markera allt
UseIPv6 off
//
- xman
Ingen som har lust att hjälpa mig! Skulle vara trevligt att få igång ftpservern!
Jag har sökt med ljus och lykta men kan inte finna någon lösning...
//
Jag har sökt med ljus och lykta men kan inte finna någon lösning...
//
- xman
Problemet är löst! 

- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Har varit borta ett par dagar så jag har inte kunnat hjälpa dig. Vore intressant att veta hur det löste sig. Jag markerar tråden som löst. 

- xman
Hej,maths57 skrev:Har varit borta ett par dagar så jag har inte kunnat hjälpa dig. Vore intressant att veta hur det löste sig. Jag markerar tråden som löst.
Löste det med sudo passwd userftp , alltså jag bytte lösen till användaren!
Men helt löst är det fortfarande inte uhh, Jag sitter bakom en Dlink DIR-615 router, och har lite problem att logga in på ftp servern utifrån.
Har öppnat porten till ftpn men det vill sig inte riktig endå....... det finns ingen inbyggd brandvägg i Ubuntu? Eller?
//
Eventuellt kan texten under de 3 första rubrikerna hjälpa dej.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=25816
- xman
northface skrev:Eventuellt kan texten under de 3 första rubrikerna hjälpa dej.
genom router/brandvägg/NAT - kan man behöva köra ftp med passiv överföring[/quote
Hittar ej vart jag ändrar till passiv mode i proftpd config!
//
Passive FTP är i första hand en lösning på problemet att klienten är NAT:ad. I regel är det förövrigt just klienten som initierar att en FTP-session ska vara i passivt läge.
Sitter däremot (även) FTP-servern NAT:ad krävs en viss konfiguration för att det ska fungera att använda den i passivt läge. Först ska ett portintervall anges och sen så ska routern instrueras att forwarda det intervallet till ftp-servern. I proftpd så specas intervallet ifråga med hjälp av direktivet PassivePorts.
Fast detta är inte nödvändigtvis (enbart) vad ditt problem handlar om. Min gissning är att problemet uppstår av att din ftp-server presenterar sig med fel ip-nummer. Det enda ip-nummer ftp-servern i sig känner till är sitt NAT:ad nummer, vilket inte säger så mycket för datorer ute på resten av Internet. Det du behöver göra är att tala om för proftpd vilket som är ditt publika ip-nummer. Detta åstakommes med direktivet MasqueradeAddress
Läs mer här: http://www.proftpd.org/docs/howto/NAT.html
Sitter däremot (även) FTP-servern NAT:ad krävs en viss konfiguration för att det ska fungera att använda den i passivt läge. Först ska ett portintervall anges och sen så ska routern instrueras att forwarda det intervallet till ftp-servern. I proftpd så specas intervallet ifråga med hjälp av direktivet PassivePorts.
Fast detta är inte nödvändigtvis (enbart) vad ditt problem handlar om. Min gissning är att problemet uppstår av att din ftp-server presenterar sig med fel ip-nummer. Det enda ip-nummer ftp-servern i sig känner till är sitt NAT:ad nummer, vilket inte säger så mycket för datorer ute på resten av Internet. Det du behöver göra är att tala om för proftpd vilket som är ditt publika ip-nummer. Detta åstakommes med direktivet MasqueradeAddress
Läs mer här: http://www.proftpd.org/docs/howto/NAT.html
- xman
Hej,
Så det är bara att lägga till detta i min Proftpd config file? Men med min ip adress då såklart.
"MasqueradeAddress 123.45.67.89 # using an IP address"
//
Så det är bara att lägga till detta i min Proftpd config file? Men med min ip adress då såklart.
"MasqueradeAddress 123.45.67.89 # using an IP address"
//
Tja, lite beroende på hur magisk din router är så skulle jag nog också ta och peta in PassivePorts i proftpd, samt tillhörande regler i routern.
- xman
Hmm ok ja så magisk är den inteandol skrev:Tja, lite beroende på hur magisk din router är så skulle jag nog också ta och peta in PassivePorts i proftpd, samt tillhörande regler i routern.

//
xman skrev:Hur petar jag in Passiveports då?
http://www.proftpd.org/docs/howto/NAT.html skrev: To resolve this, simply use the PassivePorts directive in your proftpd.conf to control what ports proftpd will use for its passive data transfers:
PassivePorts 60000 65535 # These ports should be safe...
- xman
Får det icke att funka, förstår inte riktigt vad jag skall göra i config? Alltså vart i config skall jag ändra?andol skrev:xman skrev:Hur petar jag in Passiveports då?http://www.proftpd.org/docs/howto/NAT.html skrev: To resolve this, simply use the PassivePorts directive in your proftpd.conf to control what ports proftpd will use for its passive data transfers:
PassivePorts 60000 65535 # These ports should be safe...
//
Du ska alltså ha en egen rad i configen, lite varsomhelst egentligen, där det till exempelvis står
(alternativt med andra portar)
Tyvärr lite lurigt för mig att testa dock, då jag inte själv kör någon NAT hemma.
Kod: Markera allt
PassivePorts 60000 65535
Tyvärr lite lurigt för mig att testa dock, då jag inte själv kör någon NAT hemma.
- xman
Ja nu får jag upp detta när jag kör igång ftpn. Jag har öppnat port :1980andol skrev:Du ska alltså ha en egen rad i configen, lite varsomhelst egentligen, där det till exempelvis står
(alternativt med andra portar)Kod: Markera allt
PassivePorts 60000 65535
kjell@kjell-desktop:~$ sudo /etc/init.d/proftpd start
* Starting ftp server proftpd kjell-desktop - 127.0.1.1:1980 masquerading as 192.168.0.198
[ OK ]
kjell@kjell-desktop:~$
Frågan är om du inte som sagt ska öppna ett portintervall istället för bara en enskild port. För det första så vet jag inte om proftpd tycker det är korrekt syntax att bara ange ett portnummer för passiv. Sen så kommer du ändå att vilja ha flera portar tillgängliga där oavsett, då varje enskild dataanslutning vill ha sin egen port.
Med risk för att jag felläser startmeddelandet så verkar det som om du har missförstått du har du ska använda masqueranden. Det är alltså ditt externa ip-nummer som ska anges, för att det ska fungera att ansluta utifrån.
Med risk för att jag felläser startmeddelandet så verkar det som om du har missförstått du har du ska använda masqueranden. Det är alltså ditt externa ip-nummer som ska anges, för att det ska fungera att ansluta utifrån.
- xman
hmm jadu det är inte lätt när man inte förstår riktigt hur det skall se ut i config filen!andol skrev:Frågan är om du inte som sagt ska öppna ett portintervall istället för bara en enskild port. För det första så vet jag inte om proftpd tycker det är korrekt syntax att bara ange ett portnummer för passiv. Sen så kommer du ändå att vilja ha flera portar tillgängliga där oavsett, då varje enskild dataanslutning vill ha sin egen port.
Min externa ip är väl den som man får fram vid högerklick på anslutningen/anslutningsinfo?
Sitter du på ett NAT så har din dator generellt sett ingen aning om vilket IP-nummer routern använder extern mot Internet.
Ett sätt att få reda på ditt externa ip-nummer är att fråga routern din. Ett annat är att besöka en webbsida i stil med WhatIsMyIP.com
Ett sätt att få reda på ditt externa ip-nummer är att fråga routern din. Ett annat är att besöka en webbsida i stil med WhatIsMyIP.com