Lars skrev:OOo:s e-postlista känns som rätt ställe. Men jag kan konstatera att det är något skumt med kodningen av filerna. De börjar med något som jag tror är en Unicode-markör (0xEFBBBF), vissa Windows-editorer lägger till det vet jag. Sedan står det ISO8859-10, det är väl något östeuropeiskt? Sedan kommer ett DOS-radslut, resten av filen är i UTF-8 med UNIX-radslut.
Du har förmodligen rätt i att det handlar om hur filerna är encodade.
En person påstod att den hade fått den att fungera, att de bara var olika encodade (
http://user.services.openoffice.org/en/ ... 723#p17723 ) Problemet är att jag pinsamt nog inte har en susning om hur jag ska encoda dem till annat - min gedit
vägrar spara filern som ISO 8859-10 eller 8859-1 ...den klagar på att där finns tecken som inte stödjs då, vilket är falskt eftersom båda stödjer svenska tecken.
Min fråga nu är vilket program jag ska använda där jag kan kontrollera (se) vilken encoding en fil har, samt, vilket jag ska använda för att kunna spara dem i vilken encoding jag vill, eller alternativt om någon kan prova hans lösning och berätta om den fungerar eftersom jag själv försökt i 3h nu utan resultat.