CPUn överhettar pga fläkten inte startar
-
Hej,
Jag är fulltsändig nybörjare på LINUX och fick direkt ett problem när jag installerade på min gamla trotjänare och testbänk, en gammal Compaq Armada 1750 (PII). Kylfläkten startar inte och datorn går i ca 5 minuter innan den stängs ner pga "Critical error, high CPU temp 92 degrees". Förslag?
Jag är fulltsändig nybörjare på LINUX och fick direkt ett problem när jag installerade på min gamla trotjänare och testbänk, en gammal Compaq Armada 1750 (PII). Kylfläkten startar inte och datorn går i ca 5 minuter innan den stängs ner pga "Critical error, high CPU temp 92 degrees". Förslag?
Jag kan inte tänka mig att operativsystemet skulle ha någon kontroll över fläkten. Fungerar den som vanligt när du kör Windows då eller?
-
Ja, det fungerar när jag kör Windows.
Mer precist, det fungerade under installationen av Ubuntu också, med det slutade när jag startade om maskinen efter installationen, därav min slutsats att det har något med operativet att göra.
Mer precist, det fungerade under installationen av Ubuntu också, med det slutade när jag startade om maskinen efter installationen, därav min slutsats att det har något med operativet att göra.
Har du Edgy med kernel 2.6.17? Om så prova med en äldre kernel, snurrar fläkten då?
- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kan operativet ens styra sådant? Låter nästan lite skrämmande tycker jag.
Du verkar inte vara ensam om ditt problem. Det finns patchar till kärnan om man googlar lite, men jag har ingen erfarenhet av dessa patchar själv så det överlåter jag till någon annan.
Denna sida kan vara av intresse; http://www.fuschlberger.net/armada/ Längst ner står det lite om fläktproblemet.
Denna sida kan vara av intresse; http://www.fuschlberger.net/armada/ Längst ner står det lite om fläktproblemet.
-
Tack alla för hjälpen. Problemet löst. Jag drog ur strömsladden till datorn och då hoppade kylfläkten igång. Nu fungerar det som det ska.
[quote="FordPrefect"]Jag drog ur strömsladden till datorn och då hoppade kylfläkten igång.[/quote]
Va, utan ström?
Va, utan ström?

-