ansluta tv

ichbineinberliner
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

ansluta tv

Inlägg av ichbineinberliner »

Hej alla glada!

Sitter här med ett nyinstallerat Hardy Heron och e nyfrälst!!! :) Dock så har jag några problem varav ett som måste lösas pronto!

Jag använder min laptop Zepto 6625wd med geforce 8600m gt grafikkort och vet inte hur jag ska få min nya tv (LG 42pg6000) att fungera som andra skärm. Vet inte över huvudtaget var jag skall gå in för att ställa in flera skärmar... Jag använder VGA kabel mellan datorn och tv'n och det fungerar klockrent i XP.

Som ni förstår är jag total Newbie med ubuntu så försök att hålla förklaringarna på den nivån ;)

Med vänlig Hälsning
Adam Hardarson
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: ansluta tv

Inlägg av ajja »

Använder TV-ut till min "gamla" fläsk-tv och reserverar mig mot att nedan kanske inte fungerar för dig.

I filen /etc/X11/xorg.conf och avdelningen Section "Device" har jag lagt till ett antal options för att få en bild på TV'n. Det är:

----
Option "TVOut" <----Talar om att du vill använda tv-ut funktionen
Option "TVOutFormat" "Composite" #SVIDEO <----Vilket format på signalen som vi vill använda
Option "TVStandard" "PAL-B" <----Vilken TV-standard
Option "MetaModes" "1024x768,800x600;" <----Upplösningen 800x600 är för TV den andra för datamonitorn
Option "ConnectedMonitor" "CRT-0,TV-1" <--- Vilka sorts monitorer och i vilken ordning de är kopplade, TV'n sitter som andra enheten
Option "TwinView" <--- Här vill vi se samma skrivbord på bägge monitorerna"clone" är en annan option
----

För att komma åt att redigera filen öppna en terminal och skriv (spara undan originalfilen först ifall det blir fel):

Kod: Markera allt

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/ORIGxorg.conf

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
När du redigerat klart och sparat filen så kontrollera att TV'n är rätt kopplad och på-slagen, starta sedan om datorn.

Om det värsta skulle hända och du inte ens får igång grafiken på din dator så får du starta upp i sk. felsäkert-läge (tryck på 'Esc'-tangenten precis innan datorn börjar boota men precis efter att bios har laddats och i den skärmen du kommer till väljer du att starta i felsäkert läge).
När datorn bootat in i felsäkert läge så skriver du i prompten:

sudo mv /etc/X11/ORIGxorg.conf /etc/X11/xorg.conf
Starta om som vanligt. Nu borde det fungera som innan du ändrade i xorg.conf.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Det ajja skriver funkar troligvis inte då du använder en VGA kabel.

Nu är jag inte alls haj på nvidia kort men är typ nvconfig eller något kommando man kan skriva för att kunna konfigurera. Eller kanske man måste konfigurera om i Xorg som ajja säger men inte på det sättet utan man ska ha en egen sektion för TV som ser ungefär lika dan ut som för din vanliga monitor.

Jag är inte alls så haj på konfigurera Xorg men det ajja föreslog fungerar troligvis inte alls pga att det inte är en tvout funktion du använder dig utav utan en dubbel skärm funktion.

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 1&p=167880
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 21&t=23198

Finns många fler trådar om det med. Förhoppningsvis läser någon annan denna tråden som kan hur man gör som ett rinnande vatten =)
ichbineinberliner
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av ichbineinberliner »

Ok, tack för svaren!! Jag ska prova mig fram lite och berättar sedan hur det går!

Mvh
Adam
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"