svtplay
svtplay
Hej allesammens,
Jag tycker svts nya satsning på att visa tv-program via nätet är riktigt bra, bla. tjänsten för oss sportnördar att man kan se sportnytt är helt superbt. Men jag har problem att se istortsett allt annat än sporten där. Självfallet skrev jag till svt för hjälp men de hänvisar mig tillbaka till FAQ varvid jag inte finner svar. Jag kör xine och som sagt fungerar det fint ibland men ibland står det bara xine med stora bokstäver i videofönstret utan att något laddas. Det är även så att då jag försöker se live sändningar börjas det ladda saker hit och dit men efter ett stycke tid kommer det ett felmedelande, det händer även när jag väljer att köra med extern spelare (vlc) .
Det jag kan se: sportnytt, Pensionärer som gör film om sig själva, melodifestivalen
Det jag inte kan se som laddas temporärt men sen får felmedelande för: live sändningar i sport
Det jag inte kan se vavid det står xine i videofönstret: 9A, agenda m.fl.
Att tilläggas bör att jag inte bor i Sverige och det kan vara problem med upphovsrätter, t.ex. tv4 visar inte programmen för oss utomlandsboende men det står väldigt tydligt mitt i videofönstret när så är fallet. Men å andra sidan censurerades delar av sportnytt då det var material från engelsk fotboll.
/familjen
Jag tycker svts nya satsning på att visa tv-program via nätet är riktigt bra, bla. tjänsten för oss sportnördar att man kan se sportnytt är helt superbt. Men jag har problem att se istortsett allt annat än sporten där. Självfallet skrev jag till svt för hjälp men de hänvisar mig tillbaka till FAQ varvid jag inte finner svar. Jag kör xine och som sagt fungerar det fint ibland men ibland står det bara xine med stora bokstäver i videofönstret utan att något laddas. Det är även så att då jag försöker se live sändningar börjas det ladda saker hit och dit men efter ett stycke tid kommer det ett felmedelande, det händer även när jag väljer att köra med extern spelare (vlc) .
Det jag kan se: sportnytt, Pensionärer som gör film om sig själva, melodifestivalen
Det jag inte kan se som laddas temporärt men sen får felmedelande för: live sändningar i sport
Det jag inte kan se vavid det står xine i videofönstret: 9A, agenda m.fl.
Att tilläggas bör att jag inte bor i Sverige och det kan vara problem med upphovsrätter, t.ex. tv4 visar inte programmen för oss utomlandsboende men det står väldigt tydligt mitt i videofönstret när så är fallet. Men å andra sidan censurerades delar av sportnytt då det var material från engelsk fotboll.
/familjen
Re: svtplay
Vet inte om jag förstår ditt problem riktigt men jag kan svara mer allmänt.
Vissa sändningar ".ram" kräver realplayer som finns att ladda ner i Synaptic.
Själv använder jag Kmplayer om jag vill titta på ".asx"-format (mediaplayer) och kopierar då länkadress och klistrar in i open.
Ibland visar de i flashformat och då behöver du Flash.
Vissa sändningar ".ram" kräver realplayer som finns att ladda ner i Synaptic.
Själv använder jag Kmplayer om jag vill titta på ".asx"-format (mediaplayer) och kopierar då länkadress och klistrar in i open.
Ibland visar de i flashformat och då behöver du Flash.

Hej igen.
Nu förstår jag varför vissa filmer kan spelas. Flashfilmer fungerar utmärkt medan .ram-filerna inte kan spelas. Tyvärr finner inte realplayer i synaptic.
/familjen
Nu förstår jag varför vissa filmer kan spelas. Flashfilmer fungerar utmärkt medan .ram-filerna inte kan spelas. Tyvärr finner inte realplayer i synaptic.
/familjen
Senast redigerad av 1 familjen, redigerad totalt 28 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Man måste lägga till Medibuntu-förrådet, så finns Realplayer, skype, divesre proprietära codecs mm i synaptic sen
https://help.ubuntu.com/community/Medib ... 8a00d70e9f
Men ofta finns det .asx (windows mediaplayer) attvälja istället rör .ram då kan man göra som jag beskrivit i en annan post http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... vt#p156403
https://help.ubuntu.com/community/Medib ... 8a00d70e9f
Men ofta finns det .asx (windows mediaplayer) attvälja istället rör .ram då kan man göra som jag beskrivit i en annan post http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... vt#p156403
Hej, efter att ha följt länken finner jag fortfarande inte realplayer i synaptic, det enda förslaget som kommer upp är kmplayer-kong-plugins.
Däremot finner jag skype (vilket om jag inte helt missminner mig inte gjorde tidigare).
Följde del två av föregående inlägg vilket resulterade i succé! Nu kan jag se det jag vill och med favoritspelaren vlc dessutom. Tack så mycket för hjälpen.
/familjen
Däremot finner jag skype (vilket om jag inte helt missminner mig inte gjorde tidigare).
Följde del två av föregående inlägg vilket resulterade i succé! Nu kan jag se det jag vill och med favoritspelaren vlc dessutom. Tack så mycket för hjälpen.
/familjen
- Cadryc
Ber om ursäkt, hade för mig att realplayer låg där men hade fel. Kollade Reals sida och det gick att dar ner realplayer till linux, fick ner en fil som slutade med .bin som inte gick att köra, så jag vet inte vad man ska göra med den. Googlade lite och de verkar som att folk har lite problem att installera ibland, men kolla runt lite så kanske du hittar nåt.
Här kan du ladda ner Realplayer.rpm som är till Linux. Välj Redhat http://www.real.com/linux/ Ser till att paketet hamnar i "home"
Realplayer.rpm kan du inte köra i Ubuntu men då installerar du ett program som heter Alien som finns i Synaptic. Sedan går du till terminalen,
Skriv: "sudo alien RealPlayer10GOLD.rpm" Du får fylla i lösenord och så skapas ett deb-paket av realplayer.rpm som du kan installera.
Hoppas det går bra ! Annars får vi försöka med realplayer.bin
PS. dåligt om inte realplayer finns i Synaptic. Du sök på "realplay" i Synaptic,.
(jag sitter med LinuxMint just nu och där finns realplayer i Synaptic)
Realplayer.rpm kan du inte köra i Ubuntu men då installerar du ett program som heter Alien som finns i Synaptic. Sedan går du till terminalen,
Skriv: "sudo alien RealPlayer10GOLD.rpm" Du får fylla i lösenord och så skapas ett deb-paket av realplayer.rpm som du kan installera.
Hoppas det går bra ! Annars får vi försöka med realplayer.bin

PS. dåligt om inte realplayer finns i Synaptic. Du sök på "realplay" i Synaptic,.
(jag sitter med LinuxMint just nu och där finns realplayer i Synaptic)
-
Nu behövs inte Real player för att se SVTplay. Kopiera länken och titta i vlc. Finns ingen anledning att använda sig av ofritt skräp när det finns fria alternativ som fungerar.
EDIT: La till ett A efter fri
EDIT: La till ett A efter fri
Jag hade jätteproblem med att lösa detta. Skräpet som var installerat i firefox (xine?) funkade inte, och Realplayer totalvägrade. Jag löste biffen genom att installera VLC-pluginen, den fungerar perfekt. Du får välja windows mediaplayer i SVTs inställningar.Man spolar fram / ändrar volymen med ctrl+piltangenterna. Dubbelklickar man på rutan blir det helskärm.
Hej igen,
Vilken vlc-plugin? Om jag skriver
får jag 15 olika alternativ. Vilken är det jag skall installera?
/familjen
Vilken vlc-plugin? Om jag skriver
Kod: Markera allt
sudo apt-get install vlc-plugin [tab]
får jag 15 olika alternativ. Vilken är det jag skall installera?
/familjen
Ah, sorry. Den hette ' mozilla-plugin-vlc '.