Svenska tecken i mailadress - ö i domännamnet ger problem

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
strate

Svenska tecken i mailadress - ö i domännamnet ger problem

Inlägg av strate »

Har precis lagt upp en domän med ö i, trendmiljö.se, och det var inga problem att få dns:er och annat att funka. MEN, när jag lägger upp mailadresser med detta domännamn får jag problem:

- det går inte att logga in på webmailen på kontot, använder SquriellMail ver 1.4.8. Verkar ha med namnet att göra.
- åtminstone min egen mailserver verkar ha problem att skicka rätt, den säger att det inte finns någon sådan användare.

Jag undrar nu om någon annan konfigurerat en Ubuntu server som kör Postfix som mailserver och Apache som webserver så att det funkar, och hur man i så fall ska göra.

Peter
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Svenska tecken i mailadress - ö i domännamnet ger problem

Inlägg av andol »

strate skrev:- åtminstone min egen mailserver verkar ha problem att skicka rätt, den säger att det inte finns någon sådan användare.
Givet att du lyckats konfigurera din egen mailserver rätt, vad säger att alla andras mailservrar kommer vara lika rättkonfigurerade?
strate

Inlägg av strate »

Jag inser problemet med att andras mailservrar kanske inte heller lyckas skicka rätt, men eftersom min polare som har domänen redan tryckt visitkort med trendmiljö så vill jag i alla fall se om det går att lösa. Det funkar ju på webben, så det borde väl gå att få mailen att funka också. Den borde väl gå via samma dns:er som http, eller??? och då borde namnet lösas upp korrekt även för mail, inte bara http protokollet...

Peter
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag tror inte att det är mailservrarna i sig som är problemet. På SMTP-nivå finns helt enkelt inget IDN-stöd alls, utan där används xn--trendmilj-87a.se. Problemet ligger väl mer i klienterna (oavsett om det är webklienter eller vanliga program). Så även om du lyckas övertyga SquriellMail att förstå IDN så kommer mottagaren att se adressen namn@xn--trendmilj-87a.se (om det inte är så att mottagande klient också stödjer IDN).
strate

Inlägg av strate »

Tack för svaret! Det blir till att använda en mailadress utan ö då...

Peter
strate

Inlägg av strate »

Lars skrev:Jag tror inte att det är mailservrarna i sig som är problemet. På SMTP-nivå finns helt enkelt inget IDN-stöd alls, utan där används xn--trendmilj-87a.se. Problemet ligger väl mer i klienterna (oavsett om det är webklienter eller vanliga program). Så även om du lyckas övertyga SquriellMail att förstå IDN så kommer mottagaren att se adressen namn@xn--trendmilj-87a.se (om det inte är så att mottagande klient också stödjer IDN).
Ang detta, en sista fråga; det hjälper alltså inte at ha xn-adressen tillgänglig som mottagare, ingen kan alltså skicka dit?

Peter
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det finns bara ett domännamn, nämligen xn--trendmilj-87a.se. Det är det som används i DNS-systemet, på HTTP-nivå, på SMTP-nivå o.s.v. Sedan kan vissa IDN-kapabla program välja att visa det som trendmiljö.se, men det är bara för att göra oss människor lite gladare, internt används inget annat än xn--trendmilj-87a.se. Så att skicka post till namn@xn--trendmilj-87a.se ska inte vara några problem, det är en helt vanlig e-postadress.

Men jag har aldrig testat just e-post till/från IDN-domäner, jag bara utgår ifrån att det fungerar likadant som för HTTP. Och grundtanken är att det ska fungera även med gamla program, även om det ser lite fult ut.
strate

Inlägg av strate »

OK, jag pular väl vidare då och ser vad som går att få ut av det hela. Tack för svaret!

Peter
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"