Nvidiadrivrutinen gjorde skärmen svart

total.offline
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Nvidiadrivrutinen gjorde skärmen svart

Inlägg av total.offline »

Efter att jag installerade Nvidiadrivrutinen möts jag av en svart skärm då jag startat om datorn. Jag kan komma in i det ickegrafiska gränssnittet (eller vad det nu heter) ifall jag trycker ctrl alt f4 eller om det är f1 men jag vet inte hur man avinstallerar drivrutinen därifrån. Kan någon hjälpa?

Det står på skärmen "signal out of range" ifall det skulle kunna hjälpa någon.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Nvidiadrivrutinen gjorde skärmen svart

Inlägg av Lars »

Kör sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg, en klassiker :)
total.offline

hmm. Ja nu är ju drivrutninen borta iof. Men samma sak händer då jag försöker installera den igen. Är det nödvändigt att rapportera detta problem till bugglistan? eller tror ni redan de vet om det? i så fall hur går man till väga, jag vet inte riktigt vad som är nödvändigt att skriva?
Användarvisningsbild
Jannish
Kontakt:

Inlägg av Jannish »

Absolut ska du lämna en buggrapport, men gör den väl beskriven.
Skriv hur du installerade nvidia-drivrutinerna och vilken alpha-version du använde, kernel version etc.
Annars har rapporten inte så mycket värde.

Ett tips för att få grafiken att funka är att använda Envy NG. Det är nya verisonen till Hardy.
http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html

Funkar utmärkt för mig!
total.offline

Nu har jag skickat in buggrapporten i alla fall. Jag har testat Envy NG och det funkar inte heller.

Var tror ni problemet sitter? i kernel, gnome eller x-server ???
Användarvisningsbild
Jannish
Kontakt:

Inlägg av Jannish »

Jag tror helt enkelt att det är Hardy som ställer till det. Det är ju som sagt alpha-versioner och borde (ska) inte funka klockrent. Är det samma fel i 7.10?
Om man ska undvika problem tror jag man bör vänta tills 25e april.

Eftersom din skärm tappar signal kanske du får byta dvi-port. Vet att jag haft problem med det tidigare. Detta har bara betydelse om du har två st. DVI-portar på grafikkortet.

Kan ju vara så att en nyinstallation av Hardys senaste Alpha kan hjälpa. Många gånger löser sig det mesta om man gör rätt från början.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

hardy är ju beta nu. ;) Jag hade lite problem med grafiken vid ett tillfälle tidigare i samband med en kärnuppdatering. Kolla vilken kärna som datorn startas med, ibland kan det finnas tex en 386i och en generic med samma nummer och den ena kan funka bättre än den andra.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Jannish
Kontakt:

Inlägg av Jannish »

vulfgar skrev:hardy är ju beta nu. ;)
Jo, jag vet - men den kom natten den 20e, så jag antog att han inte hade den versionen.

Kärnorna ställde till det lite för mig också. 386-kärnan funkade inte för mig från början utan jag använde generic, men efter ett antal uppdateringar så funkar nu båda kärnorna bra. Vad det är för skillnad vet jag inte. Någon som har koll på det kanske??
total.offline

Ok tråden kanske är lite gammal nu. Men jag tänkte på det som skärmen visa, alltså "signal out of range". Låter ju lite som att upplösningen eller något annat är för stort för skärmen...

Finns det något kommandon man kan göra i ctrl alt f1 lägen som ändrar upplösningen?

Jag läste en del om xorg.conf men jag förstår inte hur jag skall kunna ändra den ifall jag inte kommer in på skrivbordet...

Jag börjar tro mer och mer på det Jannish skrev (varför jag tror på det är väl för hoppet börjar rinna ur min händer) och skall därför ikväll också testa att plugga in en dvi-skärm till grafikkortets dvi-port...

Hoppet är det sista som överger människan...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Om du kör sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg så ska du ju kunna välja en annan drivrutin, tex vesa för att komma in i det grafiska öht eller så ska du kunna välja lite olika upplösningar och där kan du ju välja en som du vet ska funka med din skärm. När jag precis hade installerat nvidia-drivarns så blev upplösningen 1600x1200 och allt var så smått så jag fick nästan ha förstoringsglas för att kunna läsa på skärmen innan jag fick ändrat.
total.offline

Men då jag skriver in

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Kommer jag till en blå skärm (som jag snart kommer börja kalla blue screen of death) och då får jag två inledande frågor om jag vill göra något automatiskt som jag inte fattar ett dugg av... och sedan får jag bara massa frågor om tangentbordet...

Om jag dock svarar ja på första frågan och startar om datorn kommer det upp en ruta som frågar om jag vill köra i låggrafikläge, om jag då trycker på nej (alltså att jag vill göra inställningar) så kommer jag till någon ryta där jag kan välja upplösning och grafikkort... är det den du menar???
total.offline

Nu funkar det!

Då jag kom till den rutan som frågade ifall jag ville starta i låggrafiksläge så tryckte jag på konfigurera, jag tror jag valde vesa. Sedan så när jag kom in på skrivbordet var det hopplöst lågupplöst. Jag gick in i Program, valde övriga sedan grafik och skärmar. Ställde nu in på rätt upplösning och nvidia grafikkortsdrivrutinen. Startade om datorn återigen och mötes av en högupplöst bild. Dock så verkade grafikkortet drivrutiner inte vara i bruk så jag fick gå in i system / inställningar / utseende /visuella effekter och trycka på normal. Återigen fick jag starta om datorn. Efter omstart fick jag gå in på samma ställe igen trycka på normal och då funka det...

Det som förvånar mig var att jag inte fick "out of range" då jag aktiverade nvidiarutinen och starta om datorn första gången jag var inne på visuella effekter...

Tack för all hjälp!

O0
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Härligt att det funkar. :)
Det kan vara lite pilligt ibland, men så är det ju när man kör en beta. ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"