Skärmen flimrar

Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Skärmen flimrar

Inlägg av Hylas »

På senaste tiden har min skärm börjat flimra då och då (men bara i Hardy Heron Beta). Undrar om min skärm är på väg att paja eller om det är något med operativsystemet. Skärmen är ca 1,5 år gammal (ViewSonic VA712b, 17") Är det någon som har haft liknande problem med Betan? Tycker att skärmen borde hålla ett tag till.
total.offline
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Skärmen flimrar

Inlägg av total.offline »

Läste det här ur min bildskärmsmanual:

Det kanske inte är riktigt samma sak att skimra som att skaka men det kanske kan var till någon hjälp...
Bilden skakar:
Kontrollera att driftspänningen överensstämmer med värdet i skärmens tekniska
specifikationer.
Välj Auto-Setup för att optimera pixelinställningar och fassynkronisering. När du gör det bör
en textsida (t ex Explorer, Word, ...) vara uppe på displayen.
Men annars skulle jag rekommendera att se över bildsekvensen så att inte den har ett konstigt värde. I övrigt tror jag inte Ubuntu kan göra så mycket åt att skärmen skimrar, men någon får gärna rätta mig.
Kolla också så du inte har någon apparat som stör i närheten, tex en mikrovågsugn. (fast den är igång hela tiden iof)

Lycka till!
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Skärmen flimrar

Inlägg av Hylas »

total.offline skrev:Läste det här ur min bildskärmsmanual:

Det kanske inte är riktigt samma sak att skimra som att skaka men det kanske kan var till någon hjälp...
Bilden skakar:
Kontrollera att driftspänningen överensstämmer med värdet i skärmens tekniska
specifikationer.
Välj Auto-Setup för att optimera pixelinställningar och fassynkronisering. När du gör det bör
en textsida (t ex Explorer, Word, ...) vara uppe på displayen.
Men annars skulle jag rekommendera att se över bildsekvensen så att inte den har ett konstigt värde. I övrigt tror jag inte Ubuntu kan göra så mycket åt att skärmen skimrar, men någon får gärna rätta mig.
Kolla också så du inte har någon apparat som stör i närheten, tex en mikrovågsugn. (fast den är igång hela tiden iof)

Lycka till!
Ok. Jag ska kolla lite. Tack för svar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"